نفساني

نفساني (https://www.nafsany.cc/vb/index.php)
-   ملتقى أصحاب نوبات الهلع (https://www.nafsany.cc/vb/forumdisplay.php?f=58)
-   -   يوميات أصحاب الهلع (https://www.nafsany.cc/vb/showthread.php?t=61271)

رجل ضد الهلع 31-12-2010 03:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة افرجها يارب (المشاركة 574574)
حلوة حتتنؤزي دي يا بوعبدالله هتتنؤذي علي مين يا مدام امل ههههههه ابو عبدالله مش هيفهم

انا مفهمتش حاجه يامحمد بتقول ايه

امل جديد 31-12-2010 03:41 AM

ابو عبد الله انت عندك كام سنه

رجل ضد الهلع 31-12-2010 03:43 AM

عندى 32 سنه

(امير الصمت) 31-12-2010 03:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امل جديد (المشاركة 574579)
انت مشكله يا محمد دايما تحب تهدى النفوس وعلى فكره انا اسمى الحقيقى مدام مروه مش امل انا املى الجديد هو وقفه جوزى جمبى

لا نفوس ولا كبدة هههههههههه وان شاء الله العلي القدير جوزك هيطلع راجل مجدع ومش هيسيبك لافكارك المرعبة وهيقف جنبك وتكوني في احسن حال بس انت قولي يارب

(امير الصمت) 31-12-2010 03:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجل ضد الهلع (المشاركة 574580)
انا مفهمتش حاجه يامحمد بتقول ايه

طبعا لازم تكون شبراوي او اسكندراني علشان تفهم ولا انت فاكر كل من شافلو فلمين مصري يعرف يتكلم مصري هههههههههههههههههه

امل جديد 31-12-2010 03:50 AM

والله يا محمد جوزى متفهم جدا ومتعاون جدا وعاوزنى اروحله عشان يساعدنى مع انى ساعات كتيره بطلع كل توترى عليه من عبصيه وجنان وضيق خلق بس اهى ماشيه والحمدلله صح محمد انت كنت قلت فى موضوعى انى فيك نفس اعراضى عاوزه اتكلم معاك اكتر

رجل ضد الهلع 31-12-2010 03:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة افرجها يارب (المشاركة 574585)
طبعا لازم تكون شبراوي او اسكندراني علشان تفهم ولا انت فاكر كل من شافلو فلمين مصري يعرف يتكلم مصري هههههههههههههههههه

بس انت مش حتمشى اليوم الا لما تفهمنى ياحبيبى

امل جديد 31-12-2010 03:52 AM

انا هفهمك يا ابو عبد الله هو بيقصد يعنى انى بتكلم كلام مجامله مش حقيقه ده معنى تتنؤزى

(امير الصمت) 31-12-2010 03:53 AM

اتكلمي يا اختي بس بسرعة علشان انا بنام علي الكيبورد ههههههههه ابو عبدالله انت زعلت ولا ايه خلاص يا عم انت تيجي بس عندي استضيفك يومين واوعدك ترجع الكويت تتكلم مصري احسن من اللمبي

رجل ضد الهلع 31-12-2010 03:54 AM

اهااااااااااااااااااااااااا
ماشى يامحمد عاملى كرمبوووو فالمنتدى ماشى
شكرا مدام مروه

امل جديد 31-12-2010 03:54 AM

لالا روح نام وخليها وقت تانى ده كلام عاوز وقت ده هلع يا عم احنا بنتكلم فى انفلونزا

امل جديد 31-12-2010 03:56 AM

العفو يابو عبد الله اى خدمه

رجل ضد الهلع 31-12-2010 03:57 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امل جديد (المشاركة 574595)
لالا روح نام وخليها وقت تانى ده كلام عاوز وقت ده هلع يا عم احنا بنتكلم فى انفلونزا

هههههههههههههههههه والله مالكم حل يالمصريين عايز مصرى دمه ثقيل مش لاقى
ههههههههههههههههههههههههه ضحكتينى والله مدام مروه

امل جديد 31-12-2010 03:59 AM

اعمله ايه بس بيقولى بسرعه
ده كلام كبير وهلع وافكار ورعب وفيلم هندى ده احنا عاوزين يوم م اوله

(امير الصمت) 31-12-2010 04:00 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امل جديد (المشاركة 574595)

لا قولي علشان لو مقولتيش مش هعرف انام

امل جديد 31-12-2010 04:01 AM

انت كان ردك انى اعراضك نفس اعراضى انا بس عاوزه اساللك ايه ال بيمنعك وبيخوفك من الخروج لمكان بعيد عن البيت يعنى اى فكره مسيطره على عقللك وعاوزه اعرف اسم الدوا ال هتبتديه م يوم الجمعه

(امير الصمت) 31-12-2010 04:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجل ضد الهلع (المشاركة 574598)
هههههههههههههههههه والله مالكم حل يالمصريين عايز مصرى دمه ثقيل مش لاقى
ههههههههههههههههههههههههه ضحكتينى والله مدام مروه

والله انت زي العسل وبرضو خفيف الدم مع ان خفة الدم MADE IN EGYPT وانا بيتهيئلي اي حد يعيش في مصر لازم يبقا خفيف الدم علشان ميجيلوش ضغط وسكر ههههههههه

امل جديد 31-12-2010 04:04 AM

يالا يا محمد رد عشان تلحق تنام

رجل ضد الهلع 31-12-2010 04:04 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة افرجها يارب (المشاركة 574605)
والله انت زي العسل وبرضو خفيف الدم مع ان خفة الدم MADE IN EGYPT وانا بيتهيئلي اي حد يعيش في مصر لازم يبقا خفيف الدم علشان ميجيلوش ضغط وسكر ههههههههه

ايه ياعم انا نصى مصرى انا اصلا امى مصريه يامحمد مش شايف خفت الدم دى امال جايه منين يعنى ههههههههههههههههههههه

امل جديد 31-12-2010 04:07 AM

جميليابو عبد الله عشان كده بتقولى الكويت غير مصر اتاريك لافف فى مصر وعارف حواريها ال جبتلنا الهلع دى

(امير الصمت) 31-12-2010 04:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امل جديد (المشاركة 574604)
انت كان ردك انى اعراضك نفس اعراضى انا بس عاوزه اساللك ايه ال بيمنعك وبيخوفك من الخروج لمكان بعيد عن البيت يعنى اى فكره مسيطره على عقللك وعاوزه اعرف اسم الدوا ال هتبتديه م يوم الجمعه

انا الفكرة المسيطرة علي عقلي ولزقة بغري بتاع نجاريين هي اني هيغمي علي والناس هتشلني من علي الارض ويقولو ياعيني علي دي الجدع كان جدع زي الفل والعرض اللي مش بعرف اهرب منه هو ضيق التنفس هذا العرض هو اللمبة الحمرا للهلع والدوا اسمة سيبرام دانيماركي ب70 جنية 14 حبة :eek: ولسة ممكن ان شاء الله يضاعف انا هشحت :cool:

فلة العمر 31-12-2010 04:09 AM

إخواني مارآيكم في الدراسات الطبية التي نمنعتنا فرحت التعافي من مشكلة نفسية لتسقطنا في وحل آخرى وكأن لسان حالهم يقول دخلت في الأول معناتو عندك فرصة كبيرة للإصابة بمرض السرطان .. بالفعل قمة الرعب .. أن لي شهر وزود قريت هدي المعلومة وكل ما تمر براسي وطبعاً تمر في اليوم 1000 مرة صداااااااااااااع .. ما حلولكن إخواني

رجل ضد الهلع 31-12-2010 04:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امل جديد (المشاركة 574611)
جميليابو عبد الله عشان كده بتقولى الكويت غير مصر اتاريك لافف فى مصر وعارف حواريها ال جبتلنا الهلع دى

طبعا مدام مروه انا لافف كويس انا اعرف مصر اكثر من اى شخص واحبها بعد مش لانه نصى مصرى لا لانه مصر ام الدنيا
وشوفت يامحمد لما قلتلك الناس حتخدمنى فمصر لانه من الناس الى قلتلك عليهم فى صلت قرابه بينا ومنهم مساعد وزير الداخليه يقربلنا فهمت انا لما قلتلك متخفش

رجل ضد الهلع 31-12-2010 04:11 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فلة العمر (المشاركة 574613)
إخواني مارآيكم في الدراسات الطبية التي نمنعتنا فرحت التعافي من مشكلة نفسية لتسقطنا في وحل آخرى وكأن لسان حالهم يقول دخلت في الأول معناتو عندك فرصة كبيرة للإصابة بمرض السرطان .. بالفعل قمة الرعب .. أن لي شهر وزود قريت هدي المعلومة وكل ما تمر براسي وطبعاً تمر في اليوم 1000 مرة صداااااااااااااع .. ما حلولكن إخواني

اختى الحل طنشىىىىىىىىىىىىىىىىىى
انا سويت جذى
لو آمنتى ان لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا راح ترتاحين

امل جديد 31-12-2010 04:13 AM

والله يا محمد او يادى الجدع برضه فكرتك اهون منى بكتيرررررررررررررررررررررر
ومن ناحيه هتشحت فهتشحت ده اكيد هما مش يخلوا عندهم دم ويرخصوا اسعار الدوا مش كفايه الهلع وكمان جلطه بسبب اسعار علاجه

(امير الصمت) 31-12-2010 04:14 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجل ضد الهلع (المشاركة 574614)
طبعا مدام مروه انا لافف كويس انا اعرف مصر اكثر من اى شخص واحبها بعد مش لانه نصى مصرى لا لانه مصر ام الدنيا
وشوفت يامحمد لما قلتلك الناس حتخدمنى فمصر لانه من الناس الى قلتلك عليهم فى صلت قرابه بينا ومنهم مساعد وزير الداخليه يقربلنا فهمت انا لما قلتلك متخفش

انت كدا تمام ان شاء الله ليك عوزة عن قريب بس قولي رحت العشوائيات اصل انا بلا فخر عشوائي من شبرا ابوية صاحب بيت من طراز عشوائي جدا هههههههههه

فلة العمر 31-12-2010 04:14 AM

وربي هدا اللي قاعدة أبرمج مخي عليه : قل لن يصيبنا إلاَّ ما كتب الله لنا وأنه ما أصابك ما كان ليخطئك وما أخطأك لم يكن ليصيبك.

بس أحس الفكرة لما تجي في راسي كأنها طالعة من كلاشنكوف .. ما يمديني حتى أواجها إلاَّ وراسي هذا كبره .. حتى صرت أقول لأكون جايبة لنفسي ضغط .. أنا راضية بالفكرة تجي بس بلاش الصدااااع ^_^

امل جديد 31-12-2010 04:16 AM

فله انا رديت عليكى ع فكره فى موضوعك والله انا بقالى 13 سنه عايشه فى توتر وقلق وجننت كل ال حواليا تقريبا ومريت كتير بظروف صعبه وقاسيه وانا من النوع ال باخد كل حاجه على اعصابى بس حطى فى دماغك انى ربنا رحيم ولا فيه سرطان ولا غيره نلاحق بس على الهلع اقللكم على حاجه انا عندى اكتر من فوبيا يعنى كله موجود والحمدلله بس هعمل ايه بتاقلم وخلاص

(امير الصمت) 31-12-2010 04:18 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امل جديد (المشاركة 574617)
والله يا محمد او يادى الجدع برضه فكرتك اهون منى بكتيرررررررررررررررررررررر
ومن ناحيه هتشحت فهتشحت ده اكيد هما مش يخلوا عندهم دم ويرخصوا اسعار الدوا مش كفايه الهلع وكمان جلطه بسبب اسعار علاجه

لا بس انا زهقت والله بقالي سنين كدا ومش عارف اخرج ايه دة حاجة تخنق وماتقولليش جاهد وكدا علشان انا بقالي سنة بجاهد ولسة بجاهد واواجهة انت فكرتك ايه و الدوا دة سمعتي عنه قبل كدا

رجل ضد الهلع 31-12-2010 04:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فلة العمر (المشاركة 574619)
وربي هدا اللي قاعدة أبرمج مخي عليه : قل لن يصيبنا إلاَّ ما كتب الله لنا وأنه ما أصابك ما كان ليخطئك وما أخطأك لم يكن ليصيبك.

بس أحس الفكرة لما تجي في راسي كأنها طالعة من كلاشنكوف .. ما يمديني حتى أواجها إلاَّ وراسي هذا كبره .. حتى صرت أقول لأكون جايبة لنفسي ضغط .. أنا راضية بالفكرة تجي بس بلاش الصدااااع ^_^

كلنا مثلج لاتخافين انا الحين راسى يعورنى من هالفكره كلنا نفسج ترى مو بس انتى من كثر الافكار العقل يتعب عادى مافيه مشكله اختى كثرى من الاستغفار وصلى كثير هذا الى انا اسويه والحمدالله تعديت المشكله ولله الحمد بس باجى شويه بواقى صدقينى خليها على الله بس

(امير الصمت) 31-12-2010 04:22 AM

مدام مروة انت نمتي ولا ايه انا فصلت وبسقط قوليلي ولسة هصلي القيام المرة الجاية هدفعك غرامة تأخير

فلة العمر 31-12-2010 04:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجل ضد الهلع (المشاركة 574625)
كلنا مثلج لاتخافين انا الحين راسى يعورنى من هالفكره كلنا نفسج ترى مو بس انتى من كثر الافكار العقل يتعب عادى مافيه مشكله اختى كثرى من الاستغفار وصلى كثير هذا الى انا اسويه والحمدالله تعديت المشكله ولله الحمد بس باجى شويه بواقى صدقينى خليها على الله بس

دعواتنا لبعض في ظهر الغيب راح تساعدنا كثير بإذن الله ومثل ما قلت أخوي توكلنا على رب العباد .. ولو نواظب على سورة البقرة بنفس واحد يومياً نشوف العجب العجاب من العافية .. بس ياااااارب يسهل لنا المواظبة عليها

وعارفة ايش اللي أزم المشكلة عندي إني دخلت منتدى للمصابين بمرض السرطان وصرت أقرى حكاويهم الله يشفيهم ويعافيهم ويمتعبهم بالصحة والسعادة والعافية .. ومن وقتها ونفسيتي تعبت من الموضوع أكثر وزادتها الدراسات بهارات وكمون .. الله يرفع علينا ويعيننا على تجاوز هذه المحن يااااارب ياكريم

رجل ضد الهلع 31-12-2010 04:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امل جديد (المشاركة 574620)
فله انا رديت عليكى ع فكره فى موضوعك والله انا بقالى 13 سنه عايشه فى توتر وقلق وجننت كل ال حواليا تقريبا ومريت كتير بظروف صعبه وقاسيه وانا من النوع ال باخد كل حاجه على اعصابى بس حطى فى دماغك انى ربنا رحيم ولا فيه سرطان ولا غيره نلاحق بس على الهلع اقللكم على حاجه انا عندى اكتر من فوبيا يعنى كله موجود والحمدلله بس هعمل ايه بتاقلم وخلاص

والله يامدام مروه كلامك ده ريحنى كتير لانى بقالى 4 ايام فى توتر وقلق وقلت خلاص حيحصلى حاجه ودلوقتى انتى طمنتينى انك من زمان عندك توتر وقلق والحمدالله والفضل لله محصلكيش حاجه والله يديم عليكى الصحه ده طمنى شويه
شفتى مش انتى بس الى كلامى بيريحك حتى انتى كلامك يريح

امل جديد 31-12-2010 04:24 AM

انا هقلكم فكرتى بس محدش يضحك عليا
انا اصلا عندى فوبيا وال بيعرف يعد يعد ورايا
اولا فوبيا من الضلمه وفوبيا مرعبه من الاماكن المقفوله وماتقولوليش هتركبى طياره ازاى لانى اصلا ماعرفش
وفوبيا من الشوارع والاماكن الجديده
وكفايه عليكم كده عشان ما تكرهونيش اما فكرتى فجت ازاى
انا اصلا دراستى جغرافيا لانى خريجه اداب جغرافيا درست فى الكليه انى العالم على شكل كره او قطع ناقص
والقطع الناقص او الكره مكان مقفول او شىء مقفول وبما انى عندى فوبيا اصلا من الاماكن المقفوله بقيت احس انى جوه الدنيا فى اى مكان حتى لو فى الشارع بتخنق واحس انى بموت وروحى بتطلع برضه ومحدش يقولى هتسافرى اازاى بلد كل شوارعها عنى غريبه لانى برضه ماعرفشى فبقيت اى مكان اروحه اخد بالى طلعت منين ودخلت منين وقد ايه بعيد عن بيتى عشان يعنى اعرف ارجع مكان الامان تانى ال هو بيتى قولولى انتم بقى اركب طياره تطير فى الجو لاعرف دخلت منين ولا خرجت منين ولا اى حاجه ده غير انها مقفوله يعنى عجب العجاب

رجل ضد الهلع 31-12-2010 04:26 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة افرجها يارب (المشاركة 574618)
انت كدا تمام ان شاء الله ليك عوزة عن قريب بس قولي رحت العشوائيات اصل انا بلا فخر عشوائي من شبرا ابوية صاحب بيت من طراز عشوائي جدا هههههههههه

اعتقد ان امبابه شعبيه اكتر من شبرا والحدق يفهم
لينا قرايب هناك بس بيت جدى متوزع بين مصر الجديده والمهندسين وجاردن ستى

فلة العمر 31-12-2010 04:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امل جديد (المشاركة 574620)

ربنا يعطيك الصحة والعافية والسعادة يااااااارب .. وزي ما قلتلك أختي أنا في ناس كثيرين قالوا لي على هذه الوصفة السحرية .. قراءة سورة البقرة يومياً بجلسة وحدة وتداومي عليها دائماً وتشوف بإذن الله الراحة والسعادة .. بس مشكلتي ما أعرف أداوم على شي .. يااااارب يرزقني وياكم المداومة على قرائتها ونلقى من عند ربنا الرحة والسعادة .. يااااااااااااااااارب آآآآآآآآآآآآآآمين

(امير الصمت) 31-12-2010 04:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة امل جديد (المشاركة 574629)
انا هقلكم فكرتى بس محدش يضحك عليا
انا اصلا عندى فوبيا وال بيعرف يعد يعد ورايا
اولا فوبيا من الضلمه وفوبيا مرعبه من الاماكن المقفوله وماتقولوليش هتركبى طياره ازاى لانى اصلا ماعرفش
وفوبيا من الشوارع والاماكن الجديده
وكفايه عليكم كده عشان ما تكرهونيش اما فكرتى فجت ازاى
انا اصلا دراستى جغرافيا لانى خريجه اداب جغرافيا درست فى الكليه انى العالم على شكل كره او قطع ناقص
والقطع الناقص او الكره مكان مقفول او شىء مقفول وبما انى عندى فوبيا اصلا من الاماكن المقفوله بقيت احس انى جوه الدنيا فى اى مكان حتى لو فى الشارع بتخنق واحس انى بموت وروحى بتطلع برضه ومحدش يقولى هتسافرى اازاى بلد كل شوارعها عنى غريبه لانى برضه ماعرفشى فبقيت اى مكان اروحه اخد بالى طلعت منين ودخلت منين وقد ايه بعيد عن بيتى عشان يعنى اعرف ارجع مكان الامان تانى ال هو بيتى قولولى انتم بقى اركب طياره تطير فى الجو لاعرف دخلت منين ولا خرجت منين ولا اى حاجه ده غير انها مقفوله يعنى عجب العجاب

والله بخلاف الكورة والكلام الغريب اللي انت قولتية دة وبخلاف اني بكره الجغرافيا اصلا بس انت كأنك تتحدثين عني

رجل ضد الهلع 31-12-2010 04:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فلة العمر (المشاركة 574627)
دعواتنا لبعض في ظهر الغيب راح تساعدنا كثير بإذن الله ومثل ما قلت أخوي توكلنا على رب العباد .. ولو نواظب على سورة البقرة بنفس واحد يومياً نشوف العجب العجاب من العافية .. بس ياااااارب يسهل لنا المواظبة عليها

وعارفة ايش اللي أزم المشكلة عندي إني دخلت منتدى للمصابين بمرض السرطان وصرت أقرى حكاويهم الله يشفيهم ويعافيهم ويمتعبهم بالصحة والسعادة والعافية .. ومن وقتها ونفسيتي تعبت من الموضوع أكثر وزادتها الدراسات بهارات وكمون .. الله يرفع علينا ويعيننا على تجاوز هذه المحن يااااارب ياكريم

اختى اخطر شى البحث بالنت على الامراض ديرى بالج ادورين على مرض او على شى من هالقبيل ديرى بالج وخرى ابعدى كل البعد عن البحث او حتى السؤال عن امراض

امل جديد 31-12-2010 04:29 AM

انا رديت يا محمد وانا فعلا سمعت عن الدوا بس مجرد اسم انما ماعرفشى بالظبط تاثيره ايه يعنى دواء كويس ولالاء انا خدت دوا قبل كده 6 شهور ودلوقتى ما بخدشى حاجه ومش هاخد الا بس عند الطياره حبايه واحده وخلصت على كده لكن مش هلتزم بدوا وانا بعالج نفسى بالقران والصلاه والمواجهه لانى بداتها وخرجت بره اسكندريه وهكررها تانى وتالت لحد ماخرج بره مصر وربنا المستعان

(امير الصمت) 31-12-2010 04:30 AM

اعزرونوني يا جماعة انا نمت دلوقتي و بكلمكم وانا بحلم ههههههههه تصبحو علي خير علي امل لقاء اخر من برنامج حواديت اخر لليل قصدي ولا مقصديش سلام

الساعة الآن 03:47 AM