نفساني

نفساني (https://www.nafsany.cc/vb/index.php)
-   ملتقى أصحاب نوبات الهلع (https://www.nafsany.cc/vb/forumdisplay.php?f=58)
-   -   يوميات أصحاب الهلع (https://www.nafsany.cc/vb/showthread.php?t=61271)

رجل ضد الهلع 26-12-2010 03:55 PM

ايه ياحمد قول فضفض طلع الى بقلبك

(امير الصمت) 26-12-2010 03:56 PM

والله يا اخي احس ان الشيطان مورهوش حد غيري

ليش لا 26-12-2010 03:57 PM

خير اللهم اجعله خير

وش فيك يامحمد

قولنا شالسالفة ؟

رجل ضد الهلع 26-12-2010 03:59 PM

ههههههههههههه مو انت بس يامحمد انا الشيطان بتاعى حتى نوم مبينمش الله يخرب بيتو
فى يوتيوب الاخت مطمئنه حاطاه ادخل شوفه وراح ترتاح انا شفته والله ارتحت

مطمئنة 26-12-2010 04:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة افرجها يارب (المشاركة 571500)
والله يا اخي احس ان الشيطان مورهوش حد غيري

يا أخوي لا تقول كذا ينبسط الشيطان ويستفرد عضلاته أنه لاعب عليك، تلاقيه الحين قاعد ياكل فشار هو وأولاده والعيلة الحقيرة وقاعدين يضحكون عليك

وسع صدرك مافيه شئ يستاهل إنه نتكدر عشانه بكرى في علم الله وأمس راح ولى ولك الساعة اللي أنت فيها الحين فانبسط غصب عن نفسك ووكل كل أمرك لله ومن توكل على الله كفاه

دعاء الكرب والهم
( لا إِلَه إِلاَّ اللَّه العظِيمُ الحلِيمُ ، لا إِله إِلاَّ اللَّه رَبُّ العَرْشِ العظِيمِ ، لا إِلَهَ إِلاَّ اللَّه رَبُّ السمَواتِ ، وربُّ الأَرْض ، ورَبُّ العرشِ الكريمِ )
.اللهم رحمتك أرجو فلا تكلني إلى نفسي طرفة عين ِ وأصلح لي شأني كله لاإله إلا أنت الله ، الله ربي لاأشرك به شيئاً) .

أستودعكم الله

رجل ضد الهلع 26-12-2010 04:05 PM

شكرا اختى مطمئنه الله يجزاج خير يارب

(امير الصمت) 26-12-2010 04:06 PM

المسألة اني الحمد الله قررت الالتزام بالصلاة وحفظ القرأن من سنة واترك المعاصي والنظر للمحرمات ولكن احس اني كل ما اتقدم خطوة ارجع عشرة والله تعبت من نفسي وهوا نفسي اوقات يجيني اكتئاب واحس اني اللي فيا دة عقاب من رب العالميين و لسه ياما هشوف وتأتيني حالة كسوف من الله عز وجل و احس اني مكسوف اصلي بعد اي ذنب ارتكبة وحتي لو صليت احس الشيطان يكلمني ويقولي مسيرك هتجيني والله حاسس اني عندي انفصام في الشخصية مرة شيخ وتقي ومرة مهلبية هههههههه

ملكة السكوت 26-12-2010 04:08 PM

بارك الله فيك اختي مطمئتة على تلك الفيديوهات جزاكي الله كل خير

رجل ضد الهلع 26-12-2010 04:12 PM

محمد لاتنجرف وراء هالافكار
شوف يامحمد لما كنا بنعمل معاصى الشيطان كان بيقولك اعمل معاصى ربنا غفور رحيم ربنا حيغفرلك
ولما تتقى الله وترجع لله الشيطان يتجنن ازاى كنت عاصى ودلوقتى ترجع تتوب الشيطان حيعمل كل حاجه عشان مترجعش عن المعاصى فيقولك انت ناسى الى عملتو هو انت فاكر ربنا حيغفرلك
ويشكك بنفسك ويخليك تكره نفسك يخليك دائما متنكد علشان تدور على الانبساط فمكان تانى غير الصلاة والتوبه
فهمت يامحمد انا من الناس الى عانيت زى مشكلتك دى بالظبط والله العظيم ولغايه دلوقتى الشيطان مش حيسبنا ازاى يخسر ناس كانت تعصى الله ويخليهم يتوبو فنشاط الشيطان يزيد بس على مين لو هو شيطان احنا معانا الله سبحانه

(امير الصمت) 26-12-2010 04:19 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجل ضد الهلع (المشاركة 571512)
محمد لاتنجرف وراء هالافكار
شوف يامحمد لما كنا بنعمل معاصى الشيطان كان بيقولك اعمل معاصى ربنا غفور رحيم ربنا حيغفرلك
ولما تتقى الله وترجع لله الشيطان يتجنن ازاى كنت عاصى ودلوقتى ترجع تتوب الشيطان حيعمل كل حاجه عشان مترجعش عن المعاصى فيقولك انت ناسى الى عملتو هو انت فاكر ربنا حيغفرلك
ويشكك بنفسك ويخليك تكره نفسك يخليك دائما متنكد علشان تدور على الانبساط فمكان تانى غير الصلاة والتوبه
فهمت يامحمد انا من الناس الى عانيت زى مشكلتك دى بالظبط والله العظيم ولغايه دلوقتى الشيطان مش حيسبنا ازاى يخسر ناس كانت تعصى الله ويخليهم يتوبو فنشاط الشيطان يزيد بس على مين لو هو شيطان احنا معانا الله سبحانه

اعلم كل هذا والله ولكن احس اني بتحول كل يومين كدا بتحول من التقي العابد الي العاصي

رجل ضد الهلع 26-12-2010 04:20 PM

ان الله غفور رحيم عادى يامحمد لاتزعل كلنا كدا والله
قولى امس كنت فييييييييييييييييييييييييييييييييييييييين؟

(امير الصمت) 26-12-2010 04:23 PM

امبارح كنت قاعد مع اخويه و زوجتة وابنة طول الليل كنا نسولف علي رأيكو هههههه

رجل ضد الهلع 26-12-2010 04:24 PM

اهااااااااااااااااا
الله لايفرقكم يارب

(امير الصمت) 26-12-2010 04:26 PM

معلش بقا جم عندنا وكان لازم اقعد معاهم

ملكة السكوت 26-12-2010 04:28 PM

اخي افرجها يا رب خلي ايمانك بالله عالي
الذنوب و الخطايا كلنا بنرتكبها احنا مو معصومين بعدين الله يحب توبة العبد و ذنوبنا و خطايانا لا تزيد او تنقص من ملك الله انها تضرنا وحدنا
اخي لا تجعل الشيطان يياسك من رحمة الله لا يياس من رحمة الله الا القوم الكافرون
بعدين اي صورة افضا ذنب وراءه توبة او ذنب وراءه ياس من رحمة الله
انا لا اشجعك على ارتكاب الذنوب و لكني اشجعك على عدم الياس من رحمة الله فالله يفرح بتوبة عباده و لو لم نكن نخطئ لبدلنا الله و اتى بقوم يخطئون و يستغفرونه
اخي افرجها يا رب
لما لا يكون ظنك و تفكيرك ان الحزن الذي بك هو ان الله يريد سماع صوتك و يريد منك ان تقترب منه اكثر و تستغفره و توحده و تعظمه و تساله من خيره و ملكه و رزقه
يريد منك ان تطرق بابه و تلتجئ اليه
ابتعد عن افكار الشيطان هذه
و اعلم انك ان احسنت الظن بالله و وثقت به كل الثقة فانه سيساعدك على اكمال خطواتك و الوصول الى هدفك فوعده الحق و هو احكم الحاكمين و لكن يجب ان يرى منك الاصرار و العزيمة و النية الخالصة و هذا لا يكون بالياس و التراجع
اسال الله العظيم لك ان يوفقنا و يوفقك و جميعا لما نريد

الساعة الآن 05:06 AM