نفساني

نفساني (https://www.nafsany.cc/vb/index.php)
-   ملتقى أصحاب الوسواس (https://www.nafsany.cc/vb/forumdisplay.php?f=59)
-   -   الى هيدخل يساعدنى ويقف جمبى يبقى ربنا يكتبله الفردوس الاعلى يارب (https://www.nafsany.cc/vb/showthread.php?t=63481)

زهره الاسلام 07-01-2011 06:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يارب عجل بشفائي (المشاركة 578793)
أسأل الله أن يتمم الشفاء عليك ياااااااارب
والله فرحت كثير بردك من جد يثلج الصدر بس ياليت تحاولي أكثر علشان تقضي عليه نهائيا
(((((ربنا يفتحلك أبواب رزقه))))
كفاية الأيام اللي ضاعت منا أيام ضاعت مدري كيف كنا عايشين فيها من جد ضيعنا أيام والله العظيم المفروض نكون أسعد الناس فيها بس الوسواس هو اللي دمرنا يبغانا نعيش في هم

لييييييييييييييييه المفروض مو إحنا اللي نعيش في هم وضيق لأننا مسلمين وشريعتنا أحسن شريعه

آخر شي بقوله لازم أنا وأنتي وكل موسوس يحاول يقضي على شي أسمه وسواس

والله يا حببتى انا لما حسيت ان فى ناس حولى لما دخلت المنتدى هنا وحسيت ان مش لوحدى الى بعانى وان فى ناس ممكن اشتكى ليها وتفهم الى انا فيه حسيت ان اقوى من الاول لان كنت وحيده ومحدش حولى مقدر التعب الى انا فيه وبتمنى لو كان فى حد واحد عندى حاسس اوى بالى انا فيه ويساعدنى لكن مفيش بس الحمد لله انا بحاول وربنا يشفينى ويشفيكى يارب

عايشه بحلم 08-01-2011 01:49 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زهره الاسلام (المشاركة 578242)
ياااااااااااااااااااااه ربنا يخليكىىىىىىىىىىى يارب يا عايشه كلامك اثر فى اوى
انا فعلا بتفل على يسارى وبعلى صوتى لدرجه ممكن الى بره يسمعونى وبيتريقوا على
وموضوع الجماعه مش بقدر عليه لان بطيئه اوى ومش بلحق الامام ممكن يركع ويسجد وانا لسه فالقراءه
خليكى معاى وتابعي مشكلتى واسالى عنى ربنا يبارك فيكى

ياعيونى إنتى انا بقصد إنت تصلى إمام ومعاك أخواتك حتى لو وحده منهم ..

حتى لو بنت عمرها 7 سنين تصلى معاك ..

ممكن أعرف كم عمرك يعنى إنتى فى بداية المراهقه ولا عديتى يعنى فوق 20 سنه

لانى بعرف والله أعلم الوسواس أكثر ما بيجى للشخص بعد بلوغه لانه يتوجب عليه الصلاة او بداية إلتزام للشخص يبدأ يوسوس له ..

استمرى على قلتلك عليه وراح تشوفى بإذن الله راح تتشافين من الوسوسه وأول ما تسمعى الأذان قومى صلى على طول يعنى لا تتأخرى أفضل يكون بكثيررررر ..

أي استفسار أنا هوووووووووون
:wink:

مطمئنة 08-01-2011 01:58 PM

شوفي أختي الكريمة

في الحديث "إنما الأعمال بالنيات"

قولي لنفسك الله وحده يعلم إني أجاهد وفي نيتي أن أؤدي الصلاة بأفضل مايكون فخلاص عملي بنيتي والله مطلع على مافي قلبي ويعلم أني أبغى أؤدي الفرض بكل خشوع وطمأنينة فخلاص إحنا محاسبين على الباطن والنوايا ......... فلا تعبي نفسك
الشيطان لقي مدخلك من هذا الباب وكل صلاة ماسكك مهزلة وحاطك لعبة بين يديه ........ إنتي قلتي وسوسة يعني قلة حيا وكذب وإحتيال وكلام فاضي من الشيطان
شوفي أختي أنا قريت عن الوسوسة وسمعت عن تجارب ناس كثير الحل بأبسط ما يكون
طنشي طنشي طنشي وخلاص ولا تلقي بال ........ قالك ماكبرتي قولي مالك شغل رجع لك مرة ثانية بعد الصلاة قولي له مرة مالك شغل وعلى طول أتشاغلي بأي شئ
الفكرة ترجع مرة ثانية وتظل ملحة في عقلك نفس الشئ ردي عليه بكل وقاحة وقولي له جيب شهود واثبت لي إني ماكبرت

أذكرك طنشي وخلااااااااااااااااااااص

زهره الاسلام 08-01-2011 07:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مطمئنة (المشاركة 579140)
شوفي أختي الكريمة

في الحديث "إنما الأعمال بالنيات"

قولي لنفسك الله وحده يعلم إني أجاهد وفي نيتي أن أؤدي الصلاة بأفضل مايكون فخلاص عملي بنيتي والله مطلع على مافي قلبي ويعلم أني أبغى أؤدي الفرض بكل خشوع وطمأنينة فخلاص إحنا محاسبين على الباطن والنوايا ......... فلا تعبي نفسك
الشيطان لقي مدخلك من هذا الباب وكل صلاة ماسكك مهزلة وحاطك لعبة بين يديه ........ إنتي قلتي وسوسة يعني قلة حيا وكذب وإحتيال وكلام فاضي من الشيطان
شوفي أختي أنا قريت عن الوسوسة وسمعت عن تجارب ناس كثير الحل بأبسط ما يكون
طنشي طنشي طنشي وخلاص ولا تلقي بال ........ قالك ماكبرتي قولي مالك شغل رجع لك مرة ثانية بعد الصلاة قولي له مرة مالك شغل وعلى طول أتشاغلي بأي شئ
الفكرة ترجع مرة ثانية وتظل ملحة في عقلك نفس الشئ ردي عليه بكل وقاحة وقولي له جيب شهود واثبت لي إني ماكبرت

أذكرك طنشي وخلااااااااااااااااااااص

ربنا يخليكى يارب
ادينى بحاول

زهره الاسلام 08-01-2011 07:34 PM

دكتور رعد حضرتك مطنشنىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

زهره الاسلام 08-01-2011 07:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عايشه بحلم (المشاركة 578972)
ياعيونى إنتى انا بقصد إنت تصلى إمام ومعاك أخواتك حتى لو وحده منهم ..

حتى لو بنت عمرها 7 سنين تصلى معاك ..

ممكن أعرف كم عمرك يعنى إنتى فى بداية المراهقه ولا عديتى يعنى فوق 20 سنه

لانى بعرف والله أعلم الوسواس أكثر ما بيجى للشخص بعد بلوغه لانه يتوجب عليه الصلاة او بداية إلتزام للشخص يبدأ يوسوس له ..

استمرى على قلتلك عليه وراح تشوفى بإذن الله راح تتشافين من الوسوسه وأول ما تسمعى الأذان قومى صلى على طول يعنى لا تتأخرى أفضل يكون بكثيررررر ..

أي استفسار أنا هوووووووووون
:wink:

عايشه انا عندى 31 سنه وبصلى من زمان وكنت احسن من الان ولطن انا جربت اصلى امام بامى ولكن للاسف كنت بتاخر وكانت امى بدايق منى عشان بتاخر عقبال مخلص الصلاه فبقيت بتكسف اصلى امام او ماموم وبصلى لوحدى اعمل ايه انا بطبعى بتكسف

يارب عجل بشفائي 08-01-2011 10:59 PM

حبيبتي طنشي أي شي يعني بمجرد ماتتوضين ألبسي الشرشف وطبعا راح تكون أمك معاك إذا وقفتي عالطول كبري
وأستمري أقرأي الفاتحه بعين أركعي وبعدها قولي سبحان ربي العظيم وبعدين أرفعي وهكذا كل شي سويه بدون ماتتأخرين بتقوليلي يمكن أنقص شي من الأركان والواجبات بقولك أمك مو معاك بتصلي خلاص بعد ماتسلمين أسأليها كامله صلاتي وأنا متأكده أنها كامله بس عشان تتأكدي أنتي وبعدها راح تعرفي أن صلاتك صحيحه بس الشيطان يهيأ لك أن مثلا الفاتحه مانطقتي حروفها بشكل صحيح أو في الركعه الثانيه يبدأ يقولك لالالالا أنتي في الأولى أو التشهد يقولك ماصليتي على النبي أو ماتشهدتي وهكذا

بس زي ماقلتلك قولي كل شي مرة واحده وكملي حتى تسلمي من الصلاة وبعدين أسأليها متأكده أنها راح تقولك كامله مافي شي ناقص

زهره الاسلام 08-01-2011 11:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يارب عجل بشفائي (المشاركة 579362)
حبيبتي طنشي أي شي يعني بمجرد ماتتوضين ألبسي الشرشف وطبعا راح تكون أمك معاك إذا وقفتي عالطول كبري
وأستمري أقرأي الفاتحه بعين أركعي وبعدها قولي سبحان ربي العظيم وبعدين أرفعي وهكذا كل شي سويه بدون ماتتأخرين بتقوليلي يمكن أنقص شي من الأركان والواجبات بقولك أمك مو معاك بتصلي خلاص بعد ماتسلمين أسأليها كامله صلاتي وأنا متأكده أنها كامله بس عشان تتأكدي أنتي وبعدها راح تعرفي أن صلاتك صحيحه بس الشيطان يهيأ لك أن مثلا الفاتحه مانطقتي حروفها بشكل صحيح أو في الركعه الثانيه يبدأ يقولك لالالالا أنتي في الأولى أو التشهد يقولك ماصليتي على النبي أو ماتشهدتي وهكذا

بس زي ماقلتلك قولي كل شي مرة واحده وكملي حتى تسلمي من الصلاة وبعدين أسأليها متأكده أنها راح تقولك كامله مافي شي ناقص

صعب اوى ان اخلى حد يكون ملاحظنى وانا بصلى لالالالالالا انا بتلخبط لو حد دخل على وانا بصلى

يارب عجل بشفائي 08-01-2011 11:35 PM

شكلك فهمتيني غلط

أنتي مو تقولي أنه أمك مرة صلت معاك

طيب خليها تصلي معاك

صدقيني هذا هو الحل
ترى والله أنا كنت زيك وأقسم بالله وكنت بعاني لوحدي ماكان أحد يدري فيني وإذا أحد دخل تلخبطت
وقعدت أعاني كثير وبعدها قررت آخذ أحد معاي إما أصلي أنا وياه أو بس يشوفني وينتبهلي كم بصلي

لاتقولي أنا مأبغى أحد يدري عني

ترى أهلك هم أقرب الناس لك وهم اللي بيفهمونك وماحد بيدري فيك غيرهم وطبعا مراح يقولوا لأحد عن حالتك والله العظيم هم أقرب الناس لك وهم اللي بيحنوا عليك فهمتيني ياقلبي

والله العظيم ندمت أني ماقلت لأهلى من البدايه وقلت ليتني من زمان قلتلهم وأنتبهوا لي كذا كان أرتحت وماخليت للشيطان مجال شوفي انا الآن مرتاحه لأني لو لوحدي كان تلخبطت وتلخبطت بس أحد معاي ماأعيد

ولكن أنتبهي مو كل الصلوات أحد ينتبهلك لالالالا بس فترة ألين تحسين نفسك خلاص بدت تتشافى وبعدين أنتي لوحدك شوي شوي

أتمنى فهمتيني يالغاليه

عايشه بحلم 09-01-2011 03:12 AM

ياااااااااااااه ربنا يبارك فى صحتك وعمرك وروحك كمان قولى آآآمين

تنكسف من إيش هذا كلام موقوعه مش هوووون إنتى تبغى العافيه ولا لا ؟

خلااااص طالما مامتك الله يخليها لك تصلى معاك ورضيت صلى إمام الفائدة لك كبيرة أولها لك أجر الجماعه ثانيه أمك لما بتصلى معاك لو لاحظت إنك نسيت تكبيره ولا ما قرأتى الفاتحه راح تنبهك ثالثه وسواسك راح يهرب ..

وليش تتأخرى طالما معاك شخص يصلى أفهمى دا حيكون عون لك بعد الله إذا كنتى جدا موسوسه لازم تستمرى على الجماعه مافى حل إلا هذا وعزمك على التطنيش له
أما نقولك وما تعملى ما ينفع كدا ولا استفدتى شئ وادعى الله والأذكار لا تسيبيها الصباح والمساء داووووووومى عليها فاهمتنى إذا تبغى العافيه أعملى لها .. وسلامتك من كل شر ..

زهره الاسلام 09-01-2011 03:08 PM

يا عايشه ويارب اشفينى افهموووووووووووووونى
ماما بتقعد تتريق على عشان الوسوسه
ولما يكون فى حد قريب وجت سيره الصلاه بتقعد تقول
دى صلاتها غريبه غير كل الناس
وانا بجد بدايق وعشان كده مش بدخل حد فى مشكلتى
لانهم مش حاسين ان دى مشكله اصلا ولا حاسين ان بتعب
يا جماعه انا لو لقيت حد يساعدنى فالبيت مكنتش رفضت
لكن لما تكونى بتتالمى من جواكى وبتعانى وتلاقى الى حوليكى بيستخفوا بدون قصد حتى تعملى ايه
انا بحاول اعالج نفسى لوحدى عشان مش بتحمل سخريه من حد

يارب عجل بشفائي 09-01-2011 06:10 PM

ياحبيبتي ....الله يفرج همك

والله أنا بدعيلك دايما الله يشفيك ويشفيني وكل مسلم ومسلمه

طيب أنا عندي لكي حل
أمك أقرب الناس لك ليه ماتحاولي تتقربين لها مستحييييييييييل ماتحبك ماهي أمك اللي تعبت عليك
إذن مستحييييييل ماتحبك
أنتي حاولي تفهمينها إيش يعني الوسوسه وحاولي تسمعيها فتاوى عن الوسوسه عن طريق التلفزيون
بحيث تتقهم معنى الوسوسه والمريض اللي يعاني منها

حاولي والله معك بس توكلي عليه وأدعي الله وأنا والله راح أدعيلك

زهره الاسلام 09-01-2011 07:35 PM

يا يارب اشفينى ماما قريبه منى وانا قريبه منها وكل حاجه مفيش مشكله فى قصه انها بتحبنى
ولكن فى موضوع الوسوسه هى بتعتبر ان الى اانا فيه دا مش طبيعى وبدون متقصد بتجرحنى لما تقولى هى او اختى كلمه توجعنى زى يا مسهل يارب نخلص الله اكبر لما يسمعوا صوتى وانا بقول الله اكبر
بجد اانا ببكى لما القيهم بيقولوى كده انا من جواى بتقطع بس بدارى قدامهم مش بحب اكون ضعيفه
كمان امى واختى مش منتظمين فالصلاه ياريت كنت القى حد يصلى بى امام وميتريقش على كنت اصلى معاه على طول
لكن هما مشكلتهم انهم مش منتظمين فالصلاه وفى نفس الوقت سعات اقول لماما يلى صلى معاى ترفض وتقولى لا روحى صلى انت وانا هصلى لوحدى انت مش بتخلصى من قريب
الوحده شى صعب لما تحس انك لوحدى ومفيش حد جمبك ياخد بايدك دى مشكلتى محدش واقف جمبى ولا حاسس بالى بعانيه
بس انا الى حد ما اتحسنت عن الاول بس مشكله صلاه الفجر معرفش ليه الوسواس بيزيد فيها ولما اكبر بكبر بصعوبه عن باقى الفروض
يمكن لان لى شهرين تقريبا مش بصلى الفجر فى معاده لخوفى من العذاب الى بشوفه فالصلاه والتكبير
لكن بدات اقوم تانى لما حالتى اتحسنت بس اتحسرت على نفسى لما لقتنى زى منا فى صلاه الفجر
بس باقى الفروض حالتى احسن والله

يارب عجل بشفائي 10-01-2011 12:10 AM

طيب كويس حبيبتي والله فرحتيني أنك تحسنتي

طيب بقولك على أشياء بس أتمنى أنك موافقه عليها وتعمليها عالطول بدون توقف

معايه قوليلي

أنا في أنتظار ردك

عايشه بحلم 10-01-2011 06:09 AM

الله يعينك يازهرة الإسلام لا تهتمى لتريقة أحد واصبر الله يشفيك من الوسواس ..
وصلاة الفجر لا تأخيريها ياعزيزتى الشيطان لا يلعبك بعدين حخليك تتركيها الله يهديك لازم تصلين الفروض فى وقتها أول ما تسمعى اللأذان اتركى كل شئ وصلى وربى راح يشفيك صدقينى بإذن الله وقولى للوالدة هذى المرة ما راح اتأخر فى الصلاة وفعلا صلى معاها وحاولى ما تكررى فى التكبيرات وتترك الوسوسه حتى لو حسيتى فيها وبينيلها أجر صلاة الجماعه مضاعف وهى راح تصلى معاك حاولى وحاولى وحاولى الكتابه بدون عمل وتطبيق ما تنفع ابدا ..
فرج الله عنك ودحر إبليس ورد كيده فى نحره بإذنه تعالى ..

الساعة الآن 04:51 PM