نفساني

نفساني (https://www.nafsany.cc/vb/index.php)
-   ملتقى أصحاب نوبات الهلع (https://www.nafsany.cc/vb/forumdisplay.php?f=58)
-   -   يوميات أصحاب الهلع (https://www.nafsany.cc/vb/showthread.php?t=61271)

(امير الصمت) 23-12-2010 01:30 AM

السلام عليكم

ليش لا 23-12-2010 01:31 AM

وعليكم السلام

رجل ضد الهلع 23-12-2010 01:33 AM

ههههههههه لا والله ياخوى انا صارلى يومين اعانى مع الهلع والحمدالله ماتغلب على نهائيا يهجم وادافع وانا اهجم واهو يدافع والحين حايشنى صداع نصفى متعبنى والله بس مو هلع ولا شى ولله الحمد بس الظاهر من كثر الصراع الى صار ولله الحمد والفضل انى هزمته

رجل ضد الهلع 23-12-2010 01:33 AM

وعليكم السلام اهلا يامحمد ازيك ان شاء الله بخير

ليش لا 23-12-2010 01:35 AM

لازم تعرف ان القلق النفسي يسبب الارهاق والتعب الجسدي

وهذا شي كلنا جربناه

رجل ضد الهلع 23-12-2010 01:36 AM

اى والله يابو ناصر تعبت معا هالقلق بس الحمدالله بوناصر الخبره بالهلع فادتنى ياخوى حيل وعرفت اتعامل معاه ولله الحمد وفعلا تعبت ارهاق من الصراع النفسى بس الى يبرد على القلب انك تنتصر عليه فالاخر

(امير الصمت) 23-12-2010 01:37 AM

انا تعبت والله يا بو عبدالله مش عارف كل لما اقرب اخد دوا يحصل شيء يحيريني ويلخبطني

رجل ضد الهلع 23-12-2010 01:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة افرجها يارب (المشاركة 569454)
انا تعبت والله يا بو عبدالله مش عارف كل لما اقرب اخد دوا يحصل شيء يحيريني ويلخبطني

ازاى يامحمد قول ايه الى حصل وكويس ان ابو ناصر معانا لانه له خبره بالدواء قول حصل ايه

ليش لا 23-12-2010 01:40 AM

ابو عبدالله انا ابسئلك سؤال :

اذا انت تقول ان عندك خبرة في الهلع وبسبب هذه الخبرة تقدر تتعامل معاه

طيب انا عندي خبرة بس ما ابي الهلع والخوف يجيني من الاساس وما ابي اضطر اني

اتعامل معاه في اي وقت . وش نسوي في هالحالة ؟

رجل ضد الهلع 23-12-2010 01:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ليش لا (المشاركة 569457)

اتعامل معاه في اي وقت . وش نسوي هي هالحالة ؟

سؤال حلو وهذا السؤال الى راح يكون محور الجزء الرابع من موضوع الظرووووف
احنا الهلع مجبورين نتعامل معاه لانه الظروف الى حوالينا اهى الى تخلى الهلع يجينا مثل منت عارف الشخص الى بحياتك والظروف الى عندى انا والخ الخ هذا الى يجيبلنا الهلع احنا الى نقدر نسويه ان نعرف نتعامل مع هالشئ ومانخليه يسيطر علينا ويكون كانه شئ تافهه ويزول بسرعه

ليش لا 23-12-2010 01:46 AM

فعلا كلامك صحيح

بس السؤال المهم متى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

(امير الصمت) 23-12-2010 01:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ليش لا (المشاركة 569457)

اتعامل معاه في اي وقت . وش نسوي في هالحالة ؟

واان نفس السؤال بالنسبة للاخ بو عبدالله انا رحت اشتري الدوا لاقيت الصيدلي بيقولي الدوا هينقطع من السوق فياريت قبل ماتتعود علية تغيرة هههههههه والله اتخنقت الدوا اسمة فلوزاك بديل بروزاك

ليش لا 23-12-2010 01:52 AM

طيب مافيه بديل ثاني ؟

وهل هذه المعلومة صحيحة تماما

رجل ضد الهلع 23-12-2010 01:52 AM

بوناصر لاتنطر التخلص من الشخص لكى تتخلص من الهلع لاتربط الهلع مع الشخص الى احنا موجودين فيه امر واقع الهلع مجرد افكار لعدم قدرتنا التخلص من الظروف فيكون الحل الهروب من الواقع الاليم الى شئ اسمه هلع كان صارتلك مشكله وماقدرت تواجهااااا وسافرت علشان ترتاح من المواجهه الهلع كانه السفر بالنسبه لنا
فهمتنى بوناصر

رجل ضد الهلع 23-12-2010 01:54 AM

محمد شوف الكورس الى المفروض تاخذ الدواء فيه واشترى الكميه الى تكفيك للكورس وتكون حليت المشكله او شوف بديل اكيد فيه بديل

ليش لا 23-12-2010 01:59 AM

اى فاهمك

بس المشكلة ساعات الواحد يتذكر ( الايام الخوالي )

(امير الصمت) 23-12-2010 01:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ليش لا (المشاركة 569467)
طيب مافيه بديل ثاني ؟

وهل هذه المعلومة صحيحة تماما

فيه بديل تاني وتالت بس كلهم غاليين فوق طاقتي وبعدين الملعومة انه هيشح لانة رخيص ومش هلاقية بسهولة زي ما قالي المهم دلوقتي قالي عليك وعلي السيبرام رخيص وفعال كدا قالي حاسس اني بشتري طماطم هههههههه

رجل ضد الهلع 23-12-2010 02:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ليش لا (المشاركة 569471)
اى فاهمك

بس المشكلة ساعات الواحد يتذكر ( الايام الخوالي )

ااااااااااااااااااااخ يابوناصر ياحلو الايام الخوالى

رجل ضد الهلع 23-12-2010 02:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة افرجها يارب (المشاركة 569472)
فيه بديل تاني وتالت بس كلهم غاليين فوق طاقتي وبعدين الملعومة انه هيشح لانة رخيص ومش هلاقية بسهولة زي ما قالي المهم دلوقتي قالي عليك وعلي السيبرام رخيص وفعال كدا قالي حاسس اني بشتري طماطم هههههههه

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههه
محمد مالك حل الصراحه
يامحمد انت بتاخذ كلام صيدلى وده بحد ذاته غلط لازم دكتور ياحج
سبك من الصيدلى تابع مع دكتور وهو يوصفلك الدواء وقول للدكتور ان امكانياتك محدوده وهو الى يدلك على الدواء المناسب

(امير الصمت) 23-12-2010 02:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجل ضد الهلع (المشاركة 569470)
محمد شوف الكورس الى المفروض تاخذ الدواء فيه واشترى الكميه الى تكفيك للكورس وتكون حليت المشكله او شوف بديل اكيد فيه بديل

الكورس هيكون طويل يا اخي علي الاقل 9 شهور يعني مبلغ وقدرة مينفعش وبعدين انا من الاول شاكك في هذا الدوا لانة رخيص قوي

ليش لا 23-12-2010 02:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجل ضد الهلع (المشاركة 569474)
ااااااااااااااااااااخ يابوناصر ياحلو الايام الخوالى

عز الله انها كانت ايام حلووووووة

رجل ضد الهلع 23-12-2010 02:06 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ليش لا (المشاركة 569479)
عز الله انها كانت ايام حلووووووة

وكل الله يابوناصر بترجع انشاء الله بس تفائلو بالخير تجدووووه

(امير الصمت) 23-12-2010 02:07 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجل ضد الهلع (المشاركة 569476)
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههه
محمد مالك حل الصراحه
يامحمد انت بتاخذ كلام صيدلى وده بحد ذاته غلط لازم دكتور ياحج
سبك من الصيدلى تابع مع دكتور وهو يوصفلك الدواء وقول للدكتور ان امكانياتك محدوده وهو الى يدلك على الدواء المناسب

يا اخي انا رحت لدكتور قبل كدا مرة واحدة في حياتي وصفلي سيروكسات وبهدلني شهر قيء و حموضة ومفيش نوم خالص ولا عمل حاجة وكنت ببيع هدومي علشان اجيبة هههههههه

رجل ضد الهلع 23-12-2010 02:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة افرجها يارب (المشاركة 569481)
يا اخي انا رحت لدكتور قبل كدا مرة واحدة في حياتي وصفلي سيروكسات وبهدلني شهر قيء و حموضة ومفيش نوم خالص ولا عمل حاجة وكنت ببيع هدومي علشان اجيبة هههههههه

بض بض يامحمد احنا خواااااااااااااااااااااان وكلنا فالهوى سوا قولى اسم الدواء ايه وانا ابعتهولك مصر ومش حشتريه لا حجيبو من المستشفى ببلاش احنا عندنا ناخدو ببلاش قولى اسمو وكام علبه عايز وانا ابعتهولك مصر ولا تشيل هم يامحمد

(امير الصمت) 23-12-2010 02:16 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجل ضد الهلع (المشاركة 569483)
بض بض يامحمد احنا خواااااااااااااااااااااان وكلنا فالهوى سوا قولى اسم الدواء ايه وانا ابعتهولك مصر ومش حشتريه لا حجيبو من المستشفى ببلاش احنا عندنا ناخدو ببلاش قولى اسمو وكام علبه عايز وانا ابعتهولك مصر ولا تشيل هم يامحمد

الله يخليك يارب بس الحمد الله يا عم الحالة موصلتش للدراجادي :shokrn: انت اخ ليه والله ربنا يعلم قد ايه الواحد ارتحلك بس معلش خليها مرة تانية

رجل ضد الهلع 23-12-2010 02:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة افرجها يارب (المشاركة 569484)
الله يخليك يارب بس الحمد الله يا عم الحالة موصلتش للدراجادي :shokrn: انت اخ ليه والله ربنا يعلم قد ايه الواحد ارتحلك بس معلش خليها مرة تانية

مالك ياعم هو انا قلتلك حتشحت ايه فيه ايه انا بقولك عندنا ببلاش مش حبعتلك فلوس واقولك اشترى ولا انا حشتريه وادهولك زكاة مالك ياعم انا عارف انك بتفضفض وبتقول الاحداث الى بتحصلك يعنى عندك انا قلت للاخ ابو ناصر تعال معزوك عندنا بالكويت وكل حاجه على حسابنا مقالش الراجل ليه هو انا شحات علشان تقول على حيابنا لا بس انا لما حروح عندو المعامله حتكون بالمثل وحنا هنه نساعد بعض لاتاخذ المواضيه بحساسيه
فهمت يامحمد

(امير الصمت) 23-12-2010 02:28 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجل ضد الهلع (المشاركة 569485)
مالك ياعم هو انا قلتلك حتشحت ايه فيه ايه انا بقولك عندنا ببلاش مش حبعتلك فلوس واقولك اشترى ولا انا حشتريه وادهولك زكاة مالك ياعم انا عارف انك بتفضفض وبتقول الاحداث الى بتحصلك يعنى عندك انا قلت للاخ ابو ناصر تعال معزوك عندنا بالكويت وكل حاجه على حسابنا مقالش الراجل ليه هو انا شحات علشان تقول على حيابنا لا بس انا لما حروح عندو المعامله حتكون بالمثل وحنا هنه نساعد بعض لاتاخذ المواضيه بحساسيه
فهمت يامحمد

هههههههههههههههههه انت هتضربني ولا ايه براحة علينا انا مخدتش الموضوع بحساسية خالص بس انا مش عايز اتعبك طالما انا ممكن اجيبة صدقني لو محتاج منك حاجة هقولك لانها مش عيب انك تطلب المساعدة خصوصا من واحد حاسس بيك ثم انا لا هعرف اروح اخدة من شركة توصيل ولا اي بتنجان لاني لسة مهلوع يدوبك بخرج لحد اخر الشارع واجي انا مخنوق بجد مش عارف ازاي وصل بي الامر لحد كدا دة انا من سنتين بس كنت بسافر لحد سوريا لوحدي دلوقتي مش عارف اخرج برا المدينة اللي انا قاعد فيها

رجل ضد الهلع 23-12-2010 02:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة افرجها يارب (المشاركة 569486)
هههههههههههههههههه انت هتضربني ولا ايه براحة علينا انا مخدتش الموضوع بحساسية خالص بس انا مش عايز اتعبك طالما انا ممكن اجيبة صدقني لو محتاج منك حاجة هقولك لانها مش عيب انك تطلب المساعدة خصوصا من واحد حاسس بيك ثم انا لا هعرف اروح اخدة من شركة توصيل ولا اي بتنجان لاني لسة مهلوع يدوبك بخرج لحد اخر الشارع واجي انا مخنوق بجد مش عارف ازاي وصل بي الامر لحد كدا دة انا من سنتين بس كنت بسافر لحد سوريا لوحدي دلوقتي مش عارف اخرج برا المدينة اللي انا قاعد فيها

مش انت من شبرااااا الدوا يوصلك لغايه عندك متتلككش

(امير الصمت) 23-12-2010 02:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجل ضد الهلع (المشاركة 569487)
مش انت من شبرااااا الدوا يوصلك لغايه عندك متتلككش

دة انت مصمم بقا ههههههه

رجل ضد الهلع 23-12-2010 02:40 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة افرجها يارب (المشاركة 569488)
دة انت مصمم بقا ههههههه

بص يامحمد حسالك سؤال
الدواء الى انت بتقول عنو الرخيص بكام الواحد وكام علبه تحتاج ممكن تقولى وحقولك ليه بعدين

رجل ضد الهلع 23-12-2010 02:43 AM

بوناصر شكله نااااام

(امير الصمت) 23-12-2010 02:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجل ضد الهلع (المشاركة 569489)
بص يامحمد حسالك سؤال
الدواء الى انت بتقول عنو الرخيص بكام الواحد وكام علبه تحتاج ممكن تقولى وحقولك ليه بعدين

بص ياباشا المسألة مش مسألة اني اجيب الدوا دفعة واحدة لاني ممكن اخد مقلب لو الدوا مجبش نتيجة الدوا اسمة فلوزاك العلبة بعشرة جنية تكفي 7 ايام والدوا مش موجود غير في مصر اما الموجود خارج مصر هو البروزاك ودة غالي جدا في الخليج يعني بحوالي 150 ريال سعودي العلبة تكفي 10 ايام

(امير الصمت) 23-12-2010 02:49 AM

بوناصر انت نمت ولا ايه

رجل ضد الهلع 23-12-2010 02:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة افرجها يارب (المشاركة 569491)
بص ياباشا المسألة مش مسألة اني اجيب الدوا دفعة واحدة لاني ممكن اخد مقلب لو الدوا مجبش نتيجة الدوا اسمة فلوزاك العلبة بعشرة جنية تكفي 7 ايام والدوا مش موجود غير في مصر اما الموجود خارج مصر هو البروزاك ودة غالي جدا في الخليج يعني بحوالي 150 ريال سعودي العلبة تكفي 10 ايام

اولا انا فالكويت مش فالسعوديه والبروزاك فالكويت ببلاش مش بفلوس ده واحد الحاجه التانيه انا اعرف مدير التأمين مستشفيات التامين الصحى فمصر يعنى اقدر اجيبلك الدوا الى انت عايزو وببلاش تانى حاجه انا اعرف واحد صاحبى عندو صيدليه كبييييره يعنى ممكن يامنلك الدوا ده بكل سهوله ويديلك الى يكفيك لمده سنه انت تحتاج 4 علب فالشهر فالسنه 48 علبه اختار انت عايز من الكويت ولا من الصيدله ولا من التامين الصحى شوف الى يناسبك ايه وانا تحت امرك يامحمد وبلاش رغي كتير فكر ورد عليه

(امير الصمت) 23-12-2010 02:58 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجل ضد الهلع (المشاركة 569494)
اولا انا فالكويت مش فالسعوديه والبروزاك فالكويت ببلاش مش بفلوس ده واحد الحاجه التانيه انا اعرف مدير التأمين مستشفيات التامين الصحى فمصر يعنى اقدر اجيبلك الدوا الى انت عايزو وببلاش تانى حاجه انا اعرف واحد صاحبى عندو صيدليه كبييييره يعنى ممكن يامنلك الدوا ده بكل سهوله ويديلك الى يكفيك لمده سنه انت تحتاج 4 علب فالشهر فالسنه 48 علبه اختار انت عايز من الكويت ولا من الصيدله ولا من التامين الصحى شوف الى يناسبك ايه وانا تحت امرك يامحمد وبلاش رغي كتير فكر ورد عليه

اولا ياريس انا هتعبك كدا معايا علشان افرض الدوا مجبش نتيجة لا قدر الله اعمل ايه انا وشي هيبقا منك في الارض هههه وبعدين سيبك من التأمين الصحي لانه هيبقا وصمة عار ثانيا ياريت تقولي اسم الصيدلية و فين وهل فيها خدمة توصيل المنازل ولا لا

رجل ضد الهلع 23-12-2010 03:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة افرجها يارب (المشاركة 569499)
اولا ياريس انا هتعبك كدا معايا علشان افرض الدوا مجبش نتيجة لا قدر الله اعمل ايه انا وشي هيبقا منك في الارض هههه وبعدين سيبك من التأمين الصحي لانه هيبقا وصمة عار ثانيا ياريت تقولي اسم الصيدلية و فين وهل فيها خدمة توصيل المنازل ولا لا

محمد انا مش عارف اشوف قدامى فكر فالخيارات الى قلتهالك وادينى خبر بكره انت بتلت وتعجن كتير ههههههههههه مالك انت والصيدليه هو حيجيبلك الدوا لغايه عندك
تصبح على خير
اشوفك بكره ياريس

(امير الصمت) 23-12-2010 03:04 AM

وانت من اهلة انا كمان والله فصلت

ليش لا 23-12-2010 12:09 PM

السلام عليكم ورحمة الله

مساكم الله بالخير جميعا

اخوي وعزيزي ابوعبدالله شخبارك

اخ افرجها يارب كيف تحتاج 4 علب كل شهر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

العلبة فيها 28 حبة وانت لسه ما بدأت بالعلاج يعني حبة في اليوم فقط

يعني علبة واحدة فقط تكفيك شهر كامل

بعد 3 شهور تقريبا تكون تقدر تزيد الجرعة لو ما عجبك التقدم الي الدواء عمله في ال3 شهور

تزيدها الى حبتين في اليوم يعني علبيتن في الشهر فقط ( هذا في حالة انك عاوز تزيد مفعول الدواء )

ولو عجبتك الجرعة الاولى تستمر على حبة في اليوم ( علبة في الشهر ) وبس

رجل ضد الهلع 23-12-2010 01:57 PM

السلالالالالالالالالالالالالالالالام عليكم

(امير الصمت) 23-12-2010 02:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ليش لا (المشاركة 569576)
السلام عليكم ورحمة الله

مساكم الله بالخير جميعا

اخوي وعزيزي ابوعبدالله شخبارك

اخ افرجها يارب كيف تحتاج 4 علب كل شهر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

العلبة فيها 28 حبة وانت لسه ما بدأت بالعلاج يعني حبة في اليوم فقط

يعني علبة واحدة فقط تكفيك شهر كامل

بعد 3 شهور تقريبا تكون تقدر تزيد الجرعة لو ما عجبك التقدم الي الدواء عمله في ال3 شهور

تزيدها الى حبتين في اليوم يعني علبيتن في الشهر فقط ( هذا في حالة انك عاوز تزيد مفعول الدواء )

ولو عجبتك الجرعة الاولى تستمر على حبة في اليوم ( علبة في الشهر ) وبس

انا بتكلم علي الدواء اللي في مصر العلبة فيها شريط واحد ب7 حبات بعشرة جنية ولو مش مصدق اكتب في جوجل دليل الادوية المصرية واكتب جواه فلوزاك وشوف

الساعة الآن 06:34 PM