نفساني

نفساني (https://www.nafsany.cc/vb/index.php)
-   ملتقى أصحاب نوبات الهلع (https://www.nafsany.cc/vb/forumdisplay.php?f=58)
-   -   يوميات أصحاب الهلع (https://www.nafsany.cc/vb/showthread.php?t=61271)

دانوشة 25-12-2010 03:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجل ضد الهلع (المشاركة 570692)
اخبار الهلع معاكى ايه يا ام ادم

الحمدلله كويس هههههههههه
والله بحاول اسيطر ليه انا بس اللى تعبنى هو انى مش باستمتع زى زمان باى حاجة مش بحس بالريلاكس كدة كان فى مود كدة كنت بعيشه معنتش عارفة اوصله

رجل ضد الهلع 25-12-2010 03:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دانوشة (المشاركة 570695)
الحمدلله كويس هههههههههه
والله بحاول اسيطر ليه انا بس اللى تعبنى هو انى مش باستمتع زى زمان باى حاجة مش بحس بالريلاكس كدة كان فى مود كدة كنت بعيشه معنتش عارفة اوصله

كلنا كده يا ام ادم الحاله الى احنا فيها محبطه الى نوع ما بس بالاصرار والعزيمه صدقينى راح ترجعين زى الاول واحسن باذن الله
والله ياخوانى الله كبير وماينسى عبده ويحب يختبرنا وهذا بلاء من الله علشان يكفر ذنوبنا
الحمدالله على كل حال

دانوشة 25-12-2010 03:51 AM

انا هاكتبلك ملخص حكايتى بص يا سيدى

طول حياتى عايشة مع اخوات امى لان امى وابى كانوا مسافرين لدولة اخرى الى ان دخلت الجامعة عشت انا واختى لوحدنا فى بيتنا وكانت الحياة عادية ومستمرة وبعدين اختى اتجوزت وعشت انا لوحدى سنة كاملة الى ان انهيت دراستى وكنت اتخطبت وقتها واول ما خلصت دراستى سافرت لامى وابى الى ان يحين موعد الزواج واول ما رحت لامى لم ارتاح ابدا وبدات اخاف رغم انى لما كنت عايشة لوحدى ما كنت احس ابدا باخوف او الاكتئاب وكنت انام عادى لوحدى الى ان جاء يوم وانا عند ماما وصحيت مفزوعة واحس اني باموت وكان هذا منذ 4 سنوات ونصف وبالتحديد قبل زواجى باربع اشهر ومن وقتها وانا اعانى من حالة غريبة من الخوف المستمر من الموت واحساسى انى باموت فى اى لحظة وتجينى رعشة واكتئاب شديد وتشاوم وخوف وبعد ما اتجوزت بشوية هدى الموضوع دة ورحت لدكتور نفسانى ادانى مهدىء واستمريت عليه شوية وبطلته وبعدين بقيت احسن بس كل يوم قبل النوم افكر فى نفس الموضوع والخوف ما يفارقنى واحيانا اتغلب عليه واحيان ينطور الامر لرعشة وبكاء وخوف وما ارتاح الى لما انزل المستشفى ويقولوا ما فيكي اى شىء ا..وابنى ودايما افكر واخاف اموت واسيبه ومش بنام بسهولة ابدا واحس انى عايشة فى حلم والله تعبت رغم انى الحمدلله اصلى واعرف ربنا كويس وكمان عندى اختى متجوزة قبلى ب سنتين مخلفتش فبيجلى بقا وسواس ان حصلها كدة عشان انا هاموت وهاسيبلها عيالى وقبل ما اخلف كنت فاكرة انى مش باخلف عشان هاموت لانى قعدت سنتين مخلفتش

دة ملخص بسيط

دانوشة 25-12-2010 03:55 AM

والله يا ابو عبدالله انا بالوم نفسي على تفكيرى لان بعتبر ان دة ضعف ايمان و تنبا بغيب لا يعلمه الا الله بحس ان حرام افكر كدة اصلاا ربنا يسامحنى على تفكيرى و يشفيلي نفسي

رجل ضد الهلع 25-12-2010 03:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دانوشة (المشاركة 570698)
انا هاكتبلك ملخص حكايتى بص يا سيدى

طول حياتى عايشة مع اخوات امى لان امى وابى كانوا مسافرين لدولة اخرى الى ان دخلت الجامعة عشت انا واختى لوحدنا فى بيتنا وكانت الحياة عادية ومستمرة وبعدين اختى اتجوزت وعشت انا لوحدى سنة كاملة الى ان انهيت دراستى وكنت اتخطبت وقتها واول ما خلصت دراستى سافرت لامى وابى الى ان يحين موعد الزواج واول ما رحت لامى لم ارتاح ابدا وبدات اخاف رغم انى لما كنت عايشة لوحدى ما كنت احس ابدا باخوف او الاكتئاب وكنت انام عادى لوحدى الى ان جاء يوم وانا عند ماما وصحيت مفزوعة واحس اني باموت وكان هذا منذ 4 سنوات ونصف وبالتحديد قبل زواجى باربع اشهر ومن وقتها وانا اعانى من حالة غريبة من الخوف المستمر من الموت واحساسى انى باموت فى اى لحظة وتجينى رعشة واكتئاب شديد وتشاوم وخوف وبعد ما اتجوزت بشوية هدى الموضوع دة ورحت لدكتور نفسانى ادانى مهدىء واستمريت عليه شوية وبطلته وبعدين بقيت احسن بس كل يوم قبل النوم افكر فى نفس الموضوع والخوف ما يفارقنى واحيانا اتغلب عليه واحيان ينطور الامر لرعشة وبكاء وخوف وما ارتاح الى لما انزل المستشفى ويقولوا ما فيكي اى شىء ا..وابنى ودايما افكر واخاف اموت واسيبه ومش بنام بسهولة ابدا واحس انى عايشة فى حلم والله تعبت رغم انى الحمدلله اصلى واعرف ربنا كويس وكمان عندى اختى متجوزة قبلى ب سنتين مخلفتش فبيجلى بقا وسواس ان حصلها كدة عشان انا هاموت وهاسيبلها عيالى وقبل ما اخلف كنت فاكرة انى مش باخلف عشان هاموت لانى قعدت سنتين مخلفتش

دة ملخص بسيط

ههههههههههه سبحان الله نفس الاعراض كلنا
انا التفكير الى بتقولى عليه بالظبط جانى قسما بالله
انا اختى ماتزوجت لغايه الان ولما حملت زوجتى اقول اه ربنا مخلها تتجوز علشان لما يجيلى ولد واموت هيه الى تربيه وساعات كثيره اكون قاعد اضحك مع عيلتى وبعدين اسلم عليهم واقولهم احنا انبسطنا اليوم واقولهم تصبحو على خير يا خوانى
واول ما اخرج منهم اقول ااااااااه هيه دى انا كنت بودعم لانى حموت اليوم
الخ الخ الخ
شوفى ام ادم احنا كلنا بايد ربنا الى خلق ادم ابنك مش حيضيعو توكلى على الله هو رب الكونوعارف يسير الكون كلووووو وكل شئ مكتور ومعلوم عند الله توكلى على الله فهوحسبك

رجل ضد الهلع 25-12-2010 04:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دانوشة (المشاركة 570699)
والله يا ابو عبدالله انا بالوم نفسي على تفكيرى لان بعتبر ان دة ضعف ايمان و تنبا بغيب لا يعلمه الا الله بحس ان حرام افكر كدة اصلاا ربنا يسامحنى على تفكيرى و يشفيلي نفسي

لا يا ام ادم الى عندك ايمان قوى لانه الشيطان بيوسوسلك بكده علشان بضعف ايمانك ويفهمك ان ربنا مش حيسامحك صدقينى انتى كل الى فيكى وسوسه شيطان لا اكثر واعتمدى على الله سبحانه

دانوشة 25-12-2010 04:03 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجل ضد الهلع (المشاركة 570700)
انا اختى ماتزوجت لغايه الان ولما حملت زوجتى اقول اه ربنا مخلها تتجوز علشان لما يجيلى ولد واموت هيه الى تربيه وساعات كثيره اكون قاعد اضحك مع عيلتى وبعدين اسلم عليهم واقولهم احنا انبسطنا اليوم واقولهم تصبحو على خير يا خوانى
الخ الخ الخ
شوفى ام ادم احنا كلنا بايد ربنا الى خلق ادم ابنك مش حيضيعو توكلى على الله هو رب الكونوعارف يسير الكون كلووووو وكل شئ مكتور ومعلوم عند الله توكلى على الله فهوحسبك

ههههههههه انت نفس تفكيرى برده لما اسلم على حد افكر زيك برده والله انا احيانا اخاف اقول لجوزى خد بالك من ادم لو انا فى المطبخ مثلا واقول لنفسي وانا هاقوله لية كدة هو انا هاموت ولا اية ههههههههه ربنا يشفينا ويعافيناا
يعنى كلنا هنموت فى يوم ما بس اكيد مش هنفضل كدة لحد ما نموت ان شاءالله لازم نتبسط ونستمتع بوقتنا واهم حاجة نرضى ربنا عشان يرضى عنا

رجل ضد الهلع 25-12-2010 04:08 AM

يا صاحب الهم إن الهم منفـرجُُ ----- كم من أمور شداد فــرج الله
البأس يقطع أحياناً بصاحبــه------ لا تيأسن فإن الفــــارج الله
الله حسبك فيما فيه عذت بــه------- و كيف يرهبهم من حسبـه الله
إذا قضى الله فاستسلم لقدرتــه -------- ما لامرئ حيلة فيما قضـى الله
سلم إلى الله فيما شاء وأرضى به------- فالخير أجمع فيما يصنــع الله
إذا بليت فثق بالله و أرضى بـه --------- إن الذي يكشف البلوى هـو الله

دانوشة 25-12-2010 04:21 AM

انا هاستاذن منك هاقوم انام بقا تصبح على خير وان شاءالله بكرة احلى من الى فات كله

رجل ضد الهلع 25-12-2010 04:21 AM

وانتى من اهل الخير
باذن الله يارب

(امير الصمت) 25-12-2010 10:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجل ضد الهلع (المشاركة 570700)
الخ الخ الخ

صبااااااااح الخير انا حبيت اصبح واقولوكو اني انا كدا برضو والله قسم بالله تيجنيني نفس الحالة حتي من قبل الهلع كنت كدا بس دلوقتي خف شوية نفس الحالة بالضبط ههههههههههه

رجل ضد الهلع 25-12-2010 12:42 PM

السلالالالالالالالالالام عليكم ورحمه الله وبركاته
شلونكم يامهلوعين

رجل ضد الهلع 25-12-2010 01:02 PM

دكتور رعد مساك الله بالخير

رجل ضد الهلع 25-12-2010 03:22 PM

السلام عليكم مره ثانيه

(امير الصمت) 25-12-2010 03:26 PM

وعليكم السلام يابو عبدالله

رجل ضد الهلع 25-12-2010 03:28 PM

اهلا يامحمد اخبارك ايه ان شاء الله كويس اليوم

(امير الصمت) 25-12-2010 03:34 PM

الحمد الله تمام

رجل ضد الهلع 25-12-2010 03:35 PM

دووووم ان شاء الله انا مادرى لش مزاجى مش حلو اليوم

(امير الصمت) 25-12-2010 03:39 PM

تلاقيك بس لما قريت جرثومة المعدة ههههههههه والله يا اخي الواحد شكلة كدا مش هيدخل المنتدي دة غير علشان الموضوع دة بس

رجل ضد الهلع 25-12-2010 03:41 PM

والله يامحمد انا مليت الصراحه فينى يأس مش عارف ليه اللهم لك الحمد
الصبر من عندك يارب

غموض انثى 25-12-2010 03:46 PM

رل ضد الهلع ممكن اسالك اسئله كم عمرك ومن وين ومن متى هالهلع معك بسالك ل عندك ضربات اضافي انا عندي تسمى طبيا خوارج انقباض بلطيني وهي مخيفه جدا خااااااايفه لا

(امير الصمت) 25-12-2010 03:50 PM

معلش نا بتجيلي الحالة دي كتير حالة وكأن الدنيا اسودت في وشك وملكش نفس تعمل حاجة وزهقت من المرض والهم طبيعي الحالة دي انا لو منك ابعد عن المنتدي شوية علشان تغير المود

رجل ضد الهلع 25-12-2010 03:51 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غموض انثى (المشاركة 570933)
رل ضد الهلع ممكن اسالك اسئله كم عمرك ومن وين ومن متى هالهلع معك بسالك ل عندك ضربات اضافي انا عندي تسمى طبيا خوارج انقباض بلطيني وهي مخيفه جدا خااااااايفه لا

العمر 32
الكويت
من سنه كان متقطعه اما مستمره من رمضان الى فات
لا الحمدالله ماعندى مشاكل بالضربات
اختى غموض انتى تقولين ان الدكتور قال مافيها خوف الضربه الاضافيه الى عندج وانها حميده لييييييييييش خايفه ليش متعبه نفسج
اختى خلى ايمانج بالله قوى لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا ولو تقرين قرآن الله سبحانه يقول

(ولنبلوكم بشئ من الخوف والجوع ونقص من الأموال والأنفس والثمرات وبشر الصا برين )
الله قال راح ابليكم بالخوف والجوع وغيره
احنا الى فينا بلاء سلمى باراده الله سبحانه

رجل ضد الهلع 25-12-2010 03:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة افرجها يارب (المشاركة 570935)
معلش نا بتجيلي الحالة دي كتير حالة وكأن الدنيا اسودت في وشك وملكش نفس تعمل حاجة وزهقت من المرض والهم طبيعي الحالة دي انا لو منك ابعد عن المنتدي شوية علشان تغير المود

مش حكايه منتدى انا عندى شويه مشاكل مش عارف احلها وهيه دى الى متعبتنى
الحمدالله على كل حال الله سبحانه بيفرجها

(امير الصمت) 25-12-2010 04:00 PM

بو عبدالله عند 23 سنة ياه دة ان فكرتك في التلاتينيات ههههههه انا اكبر منك بسنة ههههه علي العموم قول مشاكلك لو كنت عايز تقولها اما لو كانت خاصة فأنا عايز اقولك اذا كنت مستحمل مشكلة من اكبر المشاكل في العالم يبقا مش هتستحمل شوية مشاكل تافهة ياراجل احنا جبال والله وما يأثر فينا المشاكل التفهة احنا بتوع التقيل

ليش لا 25-12-2010 04:01 PM

مساكم الله بالخير جميعا

وسلااااااام خااااص لاخوي وعزيزي ابو عبدالله

ليش لا 25-12-2010 04:02 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة افرجها يارب (المشاركة 570939)
بو عبدالله عند 23 سنة ياه دة ان فكرتك في التلاتينيات ههههههه انا اكبر منك بسنة ههههه علي العموم قول مشاكلك لو كنت عايز تقولها اما لو كانت خاصة فأنا عايز اقولك اذا كنت مستحمل مشكلة من اكبر المشاكل في العالم يبقا مش هتستحمل شوية مشاكل تافهة ياراجل احنا جبال والله وما يأثر فينا المشاكل التفهة احنا بتوع التقيل

اهليين وسهلين محمد

انت مش عندك اربع وعشرين سنة

كيف تكون اكبر منه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تراك لحست مخي

رجل ضد الهلع 25-12-2010 04:02 PM

هلا بوناصر هذى الساعه المباركه والله شخبارك ياخوى اشتقنالك
على فكره يامحمد انا عمرى 32 يمكن كتبتها غلط اثنان وثلاثون عام

(امير الصمت) 25-12-2010 04:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ليش لا (المشاركة 570942)

اهليين وسهلين محمد

انت مش عندك اربع وعشرين سنة

كيف تكون اكبر منه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تراك لحست مخي

ههههههههه هلا يا بوناصر هو اللي قال 23 والله

ليش لا 25-12-2010 04:04 PM

وبعدين يامحمد انا زعلان منك

على الكلام الي قلته البارح

كيف تقول انك السبب في قلة دخولي للموقع !!!!!

ياخي حنا هنا نرحب بالجميع في اي وقت

عيب عليك يارجل

رجل ضد الهلع 25-12-2010 04:05 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة افرجها يارب (المشاركة 570945)
ههههههههه هلا يا بوناصر هو اللي قال 23 والله

امتى قلت يامحمد اقرى كويس انا شفت المشاركه الى كتبتها للاخت غموض انا كاتب 32 انت حوليت ولا اييييييييييه

ليش لا 25-12-2010 04:07 PM

تشتاقلك العافية ياخوي

وانت بعد لك وحشة

من زمان عن سوالفك

تذكر سالفتنا انا وياك يوم نقول كل واحد يقول سالفة تضحك ؟

رجل ضد الهلع 25-12-2010 04:07 PM

انا استاذنكم 10 دقايق وراجع ان شاء الله بعد اذن الجميع ماراح اطول

(امير الصمت) 25-12-2010 04:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ليش لا (المشاركة 570946)
وبعدين يامحمد انا زعلان منك

على الكلام الي قلته البارح

كيف تقول انك السبب في قلة دخولي للموقع !!!!!

ياخي حنا هنا نرحب بالجميع في اي وقت

عيب عليك يارجل

كانت مجرد مداعبة يا اخي لا تغيب علينا مرة تانية انت بس

(امير الصمت) 25-12-2010 04:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجل ضد الهلع (المشاركة 570947)
امتى قلت يامحمد اقرى كويس انا شفت المشاركه الى كتبتها للاخت غموض انا كاتب 32 انت حوليت ولا اييييييييييه

يمكن احوليت كل شيء جايز في الايام دي

ليش لا 25-12-2010 04:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجل ضد الهلع (المشاركة 570949)
انا استاذنكم 10 دقايق وراجع ان شاء الله بعد اذن الجميع ماراح اطول

خذ راحتك

حنا هنا ماعندنا مجاملات ورسميات

الوضع عااادي فررري

ليش لا 25-12-2010 04:14 PM

الاخوان : ابو هلع - تو الناس - افرجها يارب

الاخوات : ملكة السكوت - مزاجية - غموض انثى - ام آدم - يارب احفظني - تفرق كثير

اسعد الله مساءكم بالخير والمسرات

حيبت امسي عليكم بالخير واسأل عن اخباركم ,,,

أخوكم / ليش لا :smile:

رجل ضد الهلع 25-12-2010 04:19 PM

بااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااك
اى بوناصر اذكر لما كل واحد فينا يقول سالفه تضحك اذكر والله بوناصر

ليش لا 25-12-2010 04:21 PM

االله المستعان

وين كنا ووين صرنا

رجل ضد الهلع 25-12-2010 04:22 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ليش لا (المشاركة 570964)
االله المستعان

وين كنا ووين صرنا

مافهمتك بوناصر قصدك الوضع صار احسن ولا اسوأ؟؟

الساعة الآن 07:07 PM