المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الإكتئاب

ملتقى أصحاب الإكتئاب أكره مرض الإكتئاب بنفس القدر الذي أحب به مريض الإكتئاب .. فهو أرق الناس وأصفاهم وأصدقهم .. و من لا يدمع قلبه حين يعايش مريض الإكتئاب ، فإن قلبه من حجر ، أو أشد قسوة "

قديم 06-07-2018, 05:55 AM   #61
وعل الثلج
ابو نجلا سابقا
السكوت تُهمه و إقصاء•

الصورة الرمزية وعل الثلج
وعل الثلج غير متواجد حالياً

الدولهـ
Saudi Arabia

و راح أصور المسدس و الرشاش في وجه العدو

قديم 06-07-2018, 05:59 AM   #62
وعل الثلج
ابو نجلا سابقا
السكوت تُهمه و إقصاء•

الصورة الرمزية وعل الثلج

الدولهـ
Saudi Arabia

المسدس جربته على مرتبة السرير و ماش ما لقيته إخترق الخشبة اللي تحت المرتبه و هونت منه ثم جا على بالي الرشاش و الحين هونت منهم كلهم الحمدلله بعد توفيق الله و البرنتلكس

أبصور القفل و الأسلحة و مواعيدي

قديم 06-07-2018, 06:02 AM   #63
وعل الثلج
ابو نجلا سابقا
السكوت تُهمه و إقصاء•

الصورة الرمزية وعل الثلج

الدولهـ
Saudi Arabia

أنا أرجوا من الله وحده لا شريك له إن ينجيني و إياكم من كل محنة

وحده لا شريك له الأحد الصمد الذي لم يلد و لم يولد سبحانه عما يصفون عما يشركون

قديم 06-07-2018, 06:04 AM   #64
وعل الثلج
ابو نجلا سابقا
السكوت تُهمه و إقصاء•

الصورة الرمزية وعل الثلج

الدولهـ
Saudi Arabia

https://

قديم 06-07-2018, 10:22 AM   #65
وعل الثلج
ابو نجلا سابقا
السكوت تُهمه و إقصاء•

الصورة الرمزية وعل الثلج

الدولهـ
Saudi Arabia

نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 06-07-2018, 10:55 AM   #66
قطرات الندا
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية قطرات الندا
قطرات الندا غير متواجد حالياً

ابو نجلا وان جاء ابوك من السفر وشاف صندوقه مكسور وش يفكك منه ههههههههههههه رجع هالبلاء في الصندوق واشتر قفل جديد وحط مفتاحه بدرج بغرفة ابوك والله ارعبتني حسبي الله على ابليس الله يلعنه

قديم 06-07-2018, 11:22 AM   #67
وعل الثلج
ابو نجلا سابقا
السكوت تُهمه و إقصاء•

الصورة الرمزية وعل الثلج

الدولهـ
Saudi Arabia

بغير القفل أكيد و لما يرجع بحاول آخذ مفاتيحه و أشوف إذا فيه مفتاح للقفل القديم راح أبدله بمفتاح القفل الجديد و صلى الله و بارك و إذا ما لقيته راح آكلها خابور و الرجال خابرني راعي سوابق في طلب الموت لكن ما جت لمهنا ما تمناه

التعديل الأخير تم بواسطة وعل الثلج ; 06-07-2018 الساعة 11:30 AM

قديم 06-07-2018, 11:34 AM   #68
وعل الثلج
ابو نجلا سابقا
السكوت تُهمه و إقصاء•

الصورة الرمزية وعل الثلج

الدولهـ
Saudi Arabia

قديم 06-07-2018, 11:47 AM   #69
وعل الثلج
ابو نجلا سابقا
السكوت تُهمه و إقصاء•

الصورة الرمزية وعل الثلج

الدولهـ
Saudi Arabia

قديم 06-07-2018, 01:41 PM   #70
الاميرة التائهة
( عضو دائم ولديه حصانه )
أميــــرة الواقع

الصورة الرمزية الاميرة التائهة
الاميرة التائهة غير متواجد حالياً

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female

ايه يا عالي ده !!
صلي علي النبي يا اخويا ههههههه انا عمري ما شفت سلاح علي الحقيقة ايه الرشاشات والاسلحة دي كلها هههه ماشاء الله
انا مرة ايام ما كان في فوضي في البلد عندنا شوفت واحد ماسك مسدس صغير وشفته من بعييييييد ( من الشباك ) لاقيت نفسي وقعت علي الارض ومش عارفه امشي اعصابي تعبت اما انت ماشاء الله عليك عادي كده وبتصورهم كمان
وبعدين نتكلم في الجد شويه قدر الله ( الموت ) مش مستاهل كل ده صدقني عمرك الي ربنا كاتبه لك ووقت ما ربنا هيريد ان عمرك ينتهي هينتهي صدقي يا عالي مفيش حد هيخلد في الدنيا كلنا هنموت بس محتاجين شويه صبر ههههه علي الاقل في الاخر نفرح في الجنة لما نصبر اما لو موتنا نفسنا يبقي خسرنا دنيا واخره .. انا عارفه انك عارف الكلام ده اكتر مني ...
بس سؤال انت يومك بيكون اززاي ؟؟ يعني من اول ما بتصحي لحد ما بتنام بتعمل ايه ؟؟

قديم 07-07-2018, 06:38 PM   #71
وعل الثلج
ابو نجلا سابقا
السكوت تُهمه و إقصاء•

الصورة الرمزية وعل الثلج

الدولهـ
Saudi Arabia

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاميرة التائهة مشاهدة المشاركة
ايه يا عالي ده !!
صلي علي النبي يا اخويا ههههههه انا عمري ما شفت سلاح علي الحقيقة ايه الرشاشات والاسلحة دي كلها هههه ماشاء الله
انا مرة ايام ما كان في فوضي في البلد عندنا شوفت واحد ماسك مسدس صغير وشفته من بعييييييد ( من الشباك ) لاقيت نفسي وقعت علي الارض ومش عارفه امشي اعصابي تعبت اما انت ماشاء الله عليك عادي كده وبتصورهم كمان
وبعدين نتكلم في الجد شويه قدر الله ( الموت ) مش مستاهل كل ده صدقني عمرك الي ربنا كاتبه لك ووقت ما ربنا هيريد ان عمرك ينتهي هينتهي صدقي يا عالي مفيش حد هيخلد في الدنيا كلنا هنموت بس محتاجين شويه صبر ههههه علي الاقل في الاخر نفرح في الجنة لما نصبر اما لو موتنا نفسنا يبقي خسرنا دنيا واخره .. انا عارفه انك عارف الكلام ده اكتر مني ...
بس سؤال انت يومك بيكون اززاي ؟؟ يعني من اول ما بتصحي لحد ما بتنام بتعمل ايه ؟؟
هههههههههه سلامة قلبك يا الأميرة التائهة يحق لك و سلامة كل قلب من هم أمثالك

الله يسبغ على مصر الحبيبه الأمن و الأمان دووووم يا رب و يسلمها من كل شر

و الله هالإكتئاب يا خيتي ما خلا شاردة و لا واردة إلا أعماها عن قلبي حتى صار فكرة الموت تدوي دوي على تفكيري ! أجل أنا وحش ! لا يا خيتي هو بسبب ( هالوسواس الإكتئابي ) الله يسعدك و يحفظك من كل شر

صادقة ما أحد مخلد بهالدنيا بس و الله عجزت نفسي تفكر بهالشيء كل ثانيه من الهواء اللي أتنفسه أحسب لها ألف حساب و كأني مخلد بهالدنيا بس المشكلة توي صغير في عمر الثلاثين و المستقبل قدامي وش بيكون آخ يا راسي آخ يا قلبي إلى متى مع الهم و الغم و المصايب اللي تكب الحطب ع النار أستغفر الله العظيم و أتوب إليه

( جدولي )

ليس لدي جدول منظم كلها بسبب الإكتئاب و روتين ممل و مبعثر و مشتت بسبب النوم بواسطة الأدوية و السهر الغير محدد و بسبب ضربات الإكتئاب في عهد المراهقة و تقلبات المزاج و أنا صغير و الصدمات التي توالت علي من الطفولة

هذا بشكل عام

أما حاليا

يعني الآن حر و رطوبه عندنا صرت أنام النهار حتى أتحاشى هذا الجو لأنه هو بعد يعكر مزاجي بزيادة

أنام آواخر الليل أو بعد الفجر و أصحى العصر آخذ لي كم زقارة ثم أصلي العصر إما في المسجد أو البيت على كرسي بسبب كسر صابونة الركبه ثم أذهب البوفيه أمشي الهوينا كما يمشي الوجي الوحل و آخذ منهم ما قسمه الله إما أكلت و إما أكتفيت بشرب الشاهي أو الكرك و أقعد على الرصيف حزين . كنت أتسلى بالبوفيه أرى وجوه الناس غادية رايحه أرسم اللوحات في مخيلتي عندما أراهم . و كنت أتسلى أيضا بالمشي لقضاء حاجياتي حاليا خايف من الشوارع لأن في سيارات متهورة و سواقينها عنيدين و أخاف أقطع الطريق بسببهم !! و كنت أتسلى بذهابي بالسيارة مجيئة و ذهابا في الطرقات السريعة خصوصا قبيل الفجر حتى سطوع الشمس و عند زوال الشمس عند الغروب هذين وقتين أحبهما جدا .. أما الآن يخلف الله علي بالشفاء العاجل يا رب

المهم بعد البوفيه و الرصيف أفكر بالذهاب لمحل مقهى النت إما بالسيارة التي إشتراها لي إخوتي و إما ذهابا برجلي المكسورة لاحظي حتى السيارة ماني قادر أشتريها بنفسي في راسي سيارات أشتريها لكن بسبب أني لا أعمل بسبب الإكتئاب و تقلبات المزاج . في راسي أتزوج لكن ربما هيهات هيهات إلا أن ينزل الله لطفا خفيا في هذا الأمر

أصدقائي كانوا حولي أو بالأصح كنت حولهم قبل أن تكسر صابونة ركبتي و لما كسرت أبتعدت عنهم كليا بسبب التشاؤم الذي يلف شمله علي لكن على الله العوض

ثم لما آتي محل النت ألتقيكم إلى أواخر الليل أو الفجر ثم أرجع البيت أنام

و كل هذا حزينا مكسور الخواطر ليس لدي نشاط و إنما أتهادى كالشيخ الطاعن في السن الذي تركه أولاده يتيما هائما ينتظر ساعة أجله

يا رب حنانيك و لطفك الخفي يا أكرم الأكرمين سبحانك جلت قدرتك

( صحيت من النوم اليوم و أتت الفكرة تلح علي و تعوذت من الشيطان و الحمدلله لما جيتكم ذهبت )

ليتني إجتماعي بالفطرة كنت أتسلى بالناس و أسولف مو شرط أضحك بس أسولف عشان ما أفكر بهكذا تفكير

قديم 08-07-2018, 02:49 AM   #72
الاميرة التائهة
( عضو دائم ولديه حصانه )
أميــــرة الواقع

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو نجلا مشاهدة المشاركة
هههههههههه سلامة قلبك يا الأميرة التائهة يحق لك و سلامة كل قلب من هم أمثالك

الله يسبغ على مصر الحبيبه الأمن و الأمان دووووم يا رب و يسلمها من كل شر

و الله هالإكتئاب يا خيتي ما خلا شاردة و لا واردة إلا أعماها عن قلبي حتى صار فكرة الموت تدوي دوي على تفكيري ! أجل أنا وحش ! لا يا خيتي هو بسبب ( هالوسواس الإكتئابي ) الله يسعدك و يحفظك من كل شر

صادقة ما أحد مخلد بهالدنيا بس و الله عجزت نفسي تفكر بهالشيء كل ثانيه من الهواء اللي أتنفسه أحسب لها ألف حساب و كأني مخلد بهالدنيا بس المشكلة توي صغير في عمر الثلاثين و المستقبل قدامي وش بيكون آخ يا راسي آخ يا قلبي إلى متى مع الهم و الغم و المصايب اللي تكب الحطب ع النار أستغفر الله العظيم و أتوب إليه

( جدولي )

ليس لدي جدول منظم كلها بسبب الإكتئاب و روتين ممل و مبعثر و مشتت بسبب النوم بواسطة الأدوية و السهر الغير محدد و بسبب ضربات الإكتئاب في عهد المراهقة و تقلبات المزاج و أنا صغير و الصدمات التي توالت علي من الطفولة

هذا بشكل عام

أما حاليا

يعني الآن حر و رطوبه عندنا صرت أنام النهار حتى أتحاشى هذا الجو لأنه هو بعد يعكر مزاجي بزيادة

أنام آواخر الليل أو بعد الفجر و أصحى العصر آخذ لي كم زقارة ثم أصلي العصر إما في المسجد أو البيت على كرسي بسبب كسر صابونة الركبه ثم أذهب البوفيه أمشي الهوينا كما يمشي الوجي الوحل و آخذ منهم ما قسمه الله إما أكلت و إما أكتفيت بشرب الشاهي أو الكرك و أقعد على الرصيف حزين . كنت أتسلى بالبوفيه أرى وجوه الناس غادية رايحه أرسم اللوحات في مخيلتي عندما أراهم . و كنت أتسلى أيضا بالمشي لقضاء حاجياتي حاليا خايف من الشوارع لأن في سيارات متهورة و سواقينها عنيدين و أخاف أقطع الطريق بسببهم !! و كنت أتسلى بذهابي بالسيارة مجيئة و ذهابا في الطرقات السريعة خصوصا قبيل الفجر حتى سطوع الشمس و عند زوال الشمس عند الغروب هذين وقتين أحبهما جدا .. أما الآن يخلف الله علي بالشفاء العاجل يا رب

المهم بعد البوفيه و الرصيف أفكر بالذهاب لمحل مقهى النت إما بالسيارة التي إشتراها لي إخوتي و إما ذهابا برجلي المكسورة لاحظي حتى السيارة ماني قادر أشتريها بنفسي في راسي سيارات أشتريها لكن بسبب أني لا أعمل بسبب الإكتئاب و تقلبات المزاج . في راسي أتزوج لكن ربما هيهات هيهات إلا أن ينزل الله لطفا خفيا في هذا الأمر

أصدقائي كانوا حولي أو بالأصح كنت حولهم قبل أن تكسر صابونة ركبتي و لما كسرت أبتعدت عنهم كليا بسبب التشاؤم الذي يلف شمله علي لكن على الله العوض

ثم لما آتي محل النت ألتقيكم إلى أواخر الليل أو الفجر ثم أرجع البيت أنام

و كل هذا حزينا مكسور الخواطر ليس لدي نشاط و إنما أتهادى كالشيخ الطاعن في السن الذي تركه أولاده يتيما هائما ينتظر ساعة أجله

يا رب حنانيك و لطفك الخفي يا أكرم الأكرمين سبحانك جلت قدرتك

( صحيت من النوم اليوم و أتت الفكرة تلح علي و تعوذت من الشيطان و الحمدلله لما جيتكم ذهبت )

ليتني إجتماعي بالفطرة كنت أتسلى بالناس و أسولف مو شرط أضحك بس أسولف عشان ما أفكر بهكذا تفكير
الله يسعدك اخي
واضح من يومك انك مش بتعمل شئ مفيد يحسسك بقيمتك ... وده الي كنت كلمتك فيه قبل كده لما قولتلك ابحث عن شئ تلاقي نفسك فيه ...عندي شويه اقتراحات اول شئ سهل ممكن يحسسك بقيمتك انت تسعد حد مش شرط يكون انسان ممكن حيوان او طير مثال ... ممكن كل ما تتخنق تطلع صدقه حتي لو ريال او ممكن كل يوم الصبح تأكل عصافير وقتها هتحس بسعادة انك ساعدت حد وهتحس براحة ان لك دور في الحياة وان ربنا اختارك عشان تكون سبب في رزق حد وقتها هتحس بقيمتك في الحياة وبعد كده هتحس براحة وسعادة ...ثاني شئ اصحي كل يوم رتب غرفتك بنفسك و امسك المكنسه ونظف الأرض طبعا بهدوء عشان الكسر الي في ركبتك وهتفتح الشباك تهوي الغرفة هتاخد حوالي نصف ساعة هقولك معلومة غريبه انا اليوم الي بيمر عليا بدون ما ارتب وانظف واطبخ واغسل و..و..و.. بحس بملل رهيب وبكتئب... لما ترتب غرفتك هتحس بهدوء وهتحس بأنك انجزت شئ ده يعتبر تدريب بسيط هههههههه لاني بعد كده هنزلك تشتغل صدقني وراك وراك لحد ما هخليك ترجع كل يوم من الشغل مهدود ومش شايف قدامك حاجة ولا هتفكر في افكار ولا اكتئاب ولا انتحار هههههههههههه
ثالث شئ هقوله في المشاركه الي جايه

قديم 08-07-2018, 03:10 AM   #73
الاميرة التائهة
( عضو دائم ولديه حصانه )
أميــــرة الواقع

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female

احنا اتفقنا انك هتصحي ترتب غرفتك وتاكل العصافير و كمان هضيف انك هتدخل مطبخ بيتكم ههههههه عارف مكانه فين ولالا ههههه ابحث عنه هتلاقيه هتسلق بيض (حاجة سهله) و قطعه جبنه وخبز وهتفطر """فطار انت عامله بنفسك """وزين الطبق .. لما هتخلص فطار هتفرح لانك انت الي عامله بنفسك وهتحس بقيمتك انك عملت شئ مفيد

رابع حاجة في حاجة اسمها شحن الطاقه وده بيكون في الهوايات لازم لازم لازم تلاقي هوايه لانك هتحس بسعادة كبيرة لما تمارس هوايتك وهيكون عندك شغف تنميها ووقتها هتشحن طاقتك.. انا شايفه انك مهتم بالتصوير خليه هوايتك صور اي منظر طبيعي حتي لو وردة علي الرصيف حتي لو عصافير واعمل مجلد للصور واطبعها وزين بيها غرفتك وافتح موضوع هنا فرجنا علي موهبتك
وصور الفطار الي انت عملته بنفسك وهشوفه ههههههه عشان اتاكد انك مشيت علي الجدول صح ....
شايفاك بردو مهتم بالحيوانات ممكن دي تكون فكرة لشفل لك في المستقبل انك تعمل مشروع ويكون عندك مكان فيه قطط وكلاب وعصافير حتي لو مبدئيا اون لاين واقرا كتير عن كيفيه الاهتمام بالحيوانات لما تخلص الجدول ده هنزلك جدول تاني وانا متاكده انك هتقدر تخلصه بنجاح .
الي محتاجة اقوله لك لازم تبقي مشغووووول عشان يومك يبقي سعيد وعشان تهدم الافكار لاززززم يكون في افكار تانيه شغلاك غير الاكتئاب والأفكار الانتحارية ...
ربنا يسعدك ياعالي وتقوم بالسلامة وركبتك ترجع مثل الاول و يكون عندك احلام وتحققها

قديم 08-07-2018, 03:55 AM   #74
وعل الثلج
ابو نجلا سابقا
السكوت تُهمه و إقصاء•

الصورة الرمزية وعل الثلج

الدولهـ
Saudi Arabia

يا بنت الحلال لي دور و بسبب عطالتي أقوم الصبح أنثر للحمام حب و كنت أستمتع بالنظر للحمام حين تطير و تهبط و أستمتع بصوت هديرها كنت ركض أصعد ع الدرج و أنزل ركض و أنثر لها الحب و أحس بفرحة ذلك على قلبي لأني كنت مربي حمام و أنا صغير و أعرف شي من تصرفاتها خصوصا في طير أعجبني و هو اللي لفت نظري و هو ما يسمى بالقلابي يقلب حالو بالجو

أنثر لها الحب و أجلس مع شاهيي أو قهوتي و زقارتي كانت ممتعة

الآن بالعكس يالله يالله أنزل و أطلع الدرج و أهملت هذا العمل

عن القطط الحمدلله في الرصيف عند بيتنا حنفيه و وضعنا تحتها سطل كبير و القطط تعرف رصيفنا و سطلنا و لا تغادره حتى الحمام و إذا نقص من الماء أسكبنا عليه من الحنفيه و لا نرتجي من وراء ذلك إلا الأجر و دفع البلا عنا في الدنيا و الآخرة فالمرء تحت ظل صدقته يوم القيامه و لا يتحسف المسلم يوم القيامه كتحسفه على الصدقه

الحمدلله أتصدق على عمال النظافة المساكين و على المتسولات الذين يملؤون الشوارع عند الإشارات كلٍ منهم حاملة طفلها على صدرها و تطلب المال في حر الهجير كلها من شان دفعة بلى في الدنيا و الآخرة

بخصوص الغرفة و الله مكركبه عاليها سافلها الأدويه ماليتها تقولين صيدليه و الثياب هنا و هناك و عجزان أرتبها بس يجي يوم و أرتبها ترتيب و أحط فيها مكتبه و طاولة و كرسي و أضبطها تضبيط المسألة مسألة وقت فقط

الله يعين ع المزاج إبتلينا و الله بدنيا غبرة

طيب وش بتشغليني و وش هو الشيء الثالث

الله يسعدك و يفرج ضيقتك و الجميع يا رب دوووم و يحسن خواتمنا

يا رب أستودعناك أنفسنا و أنت خير من نودعه يا خير مسؤول

قديم 08-07-2018, 03:58 AM   #75
وعل الثلج
ابو نجلا سابقا
السكوت تُهمه و إقصاء•

الصورة الرمزية وعل الثلج

الدولهـ
Saudi Arabia