المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > الملتقيات العامة > الملتقى العام

الملتقى العام لكل القضايا المتفرقة وسائر الموضوعات التي لا تندرج تحت أي من التصنيفات الموجودة

يوميات مدرس متقاعد

بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم نهض الرجل الكبير في السن من فراشه بلا رغبة ونظر الى نفسه في المرأة وقال في سره: ايه يا رجل

قديم 07-08-2016, 01:10 AM   #1
المسلاتى
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية المسلاتى
المسلاتى غير متواجد حالياً

يوميات مدرس متقاعد

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

نهض الرجل الكبير في السن من فراشه بلا رغبة ونظر الى نفسه في المرأة وقال في سره: ايه يا رجل هاي صرت على التقاعد بعدما عملت 30سنة مدرس وراح عمرك بين والورق وصراخ التلاميذ واخرتك مصيرك اسود مثل السبورة وجيبك ابيض مثل الطباشير لا ورا ولا قدام الله يعوض عليك .
وفي غمرة افكاره رن جرس الباب فوجد شابا انيقا يلبس ملابس فاخرة يقول له حضرتك الأستاذ أبو احمد؟ فرد عليه بالايجاب فقال الشاب مبروك انا السائق الخاص لسعادة وزيرالتقاعد والضمان الاجتماعي سعادته قرر ان المتقاعدين اولى بالسيارة والسائق فقرر ان يخصص لكل متقاعد يوم تكون السيارة تحت تصرفه .
لم يصدق الرجل اذنيه واطل من النافذه ليرى سيارة مرسيدس آخر موديل واقفة امام الباب فسأل الشاب: معقول؟ فأجابه الشاب: ولو يا أستاذ أنت خدمت البلد احلى سنين عمرك هاي اقل شي البلد تعمله الك يعني شو بدك لاسمح الله تروح بالباص والا مشي ؟.
لبس ابو احمد ثيابه وخرج وركب المرسيدس (وكشخ) فساله السائق الى اين العزم ان شاء الله؟ فاجابه ابو احمد: لاادري. فقال السائق مارايك ان نمر على قرية المتقاعدين لترى الفلل التي اعدتها لكم مؤسسة الضمان لتسكنوا فيها الى اخر العمر معززين مكرمين؟ فاجاب ابو احمد متعجبا فلل مرة واحدة ؟وصلت السيارة الى القرية الفخمة وترجل ابو احمد ليرى الفلة المخصصة له فراها فارهة ومن طابقين وحمام سباحة واثاث يطير العقل فدار رأسه وسأل معقول تكون هذي الي ؟فاجابه مدير القريه ولو يااستاذ انت خدمت البلد طول عمرك شو بدك تعيش بالشارع ولاشي شقة مو قد المقام؟
كاد ابو احمد ان يفقد وعيه من شدة الفرح فقرر ان يقابل الوزير لكي يشكره شخصيا على هذا الكرم فطلب من السائق ان يتجه به الى الوزارة عله يحظى بشرف لقاء الوزير.
دخل الى باب الوزارة فرأى مسؤول الاستعلامات جالسا يدخن سلم عليه فرد بلا مبالاة: يانعم ؟اي خدمة ؟فاجاب ابو احمد بتواضع اريد لو سمحت وتكرمت انا اقابل سعادة الوزير. فرد الحارس ساخرا الوزير مرة واحدة ؟وحضرتك تطلع مين بقى ان شاء الله؟ فأجاب ابو احمد خجلا انا ولاحد انا مدرس متقاعد. ما ان سمع الحارس كلمة متفاعد حتى انتفض من مكانه ووقف على رجليه واطفأ سيجارته وقال مرتجفا سعادتك متقاعد ؟ده ايه الشرف ده يافندم.. متزعلش يافندم.. اللي مايعرفك يجهلك.. ورفع سماعة التلفون وقال سعادة الوزير ؟انا اسف يا افندم عارف ان سعادتك في اجتماع وزاري بس ده ياافندم متقاعد وعاوز يقابل سعادتك ايه يافندم ؟حاضر ووضع السماعة .
سأل ابو احمد بلهفة هل سيمنحني سعادته شرف لقاءه؟فاجاب الحارس: سعادة الوزير شخصيا حينزل دلوقتي ويقابل حضرتك لم يصدق ابو احمد إذنيه الوزير شخصيا سينزل لاستقباله !!!جاء الوزير مهرولا واخذ المتقاعد بالاحضان وموظفي الوزارة يصفقون ويهتفون بحياته فسأل ابو احمد الوزير خجلا ياسعادة الوزير انا خجلان ان سعادتك نزلت واستقبلتني شخصيا فرد الوزير ماهذا الكلام؟ أنت خدمت البلد طول عمرك فماذا تتوقع ان تنتظر بالدور ؟والا تاخذ موعد لبعد شهر ؟روح يارجل استمتع بحياتك انت متقاعد في بلد عربي مين قدك ؟
خرج ابو احمد من الوزارة مشدوها وسأله السائق الى اين؟ فرد ابو احمد دعنا نذهب الى البنك لكي اصرف المعاش التقاعدي وان شاء الله يكون نزل بالحساب ومايروح مشوارنا على الفاضي .
وصل ابو احمد الى البنك واتجه الى الشباك فسأله الموظف يانعم ؟فاجاب ابو احمد انا متقاعد واريد قبض معاشي ما ان سمع الموظف كلمة متقاعد حتى فتح الباب وقال لابو احمد تفضل في غرفةالمدير لتشرب شاي او قهوه ...اللي تامر فيه الحين يصير عندك. شكره ابو احمد وقال مو راضي بالزحمه بس محتاج 100دينار ماادري اذا عندي هالمبلغ بالحساب؟ فرد الموظف بعد ان نظر الى الكمبيوتر وقال انا اسف ياطويل العمر بس مافي هال مبلغ بحسابك بالدينار ولكن حسابك التقاعدي فيه 200,000دولار مكافئة نهاية الخدمة تحب اسحب لك منها ؟هذا اقل شي يطلع لك لقدخدمت البلد بعمرك.
ما ان سمع ابو احمد كلمه200،000دولار حتى اغمى عليه وسمع اصوات الناس من طوله يقولون يا حرام شو صار له؟ ليش هيك؟ صابوه بالعين اسم الله متقاعد مين قده ؟ .
واخيرا فتح ابو احمد عينيه فوجد نفسه مقيدا الى السريروحوله ممرضين غلاظ وطبيب يقول ياابو احمد وبعدين بالهلوسة الي عندك ؟من يوم ماطلعت تقاعد و ولادك دخلوك مستشفى المجانين وانت ذابحنا بالهلوسات الي عندك سيارات وفلل ووزراء وبنوك ... ياممرض انقلوه على عنبر الحالات الميئوس منها خلينا نرتاح .
و كل تقاعد وانتم بخير .

المصدر: نفساني

قديم 02-09-2016, 11:07 AM   #2
المسلاتى
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية المسلاتى
المسلاتى غير متواجد حالياً

خرج الاستاذ حلمى من البيت وخلفه حرمه المصون تودعه وهى تقول له خذ بالك من نفسك تروح وترجع بالسلامة ياعمرى

الاستاذ حلمى خوذى بالك من العيال ياروحى

للعلم الاستاذ حلمى عند احالته للمعاش و من يوم ما قالتة وزارة التعليم خليك قاعد بالبيت وهو قاعد بالبيت بيخرج للضرورة وللضرورة احكام

كان وقوف سيارة المرشيدس امام بيت الاستاذ حلمى ملفت ومثير لنظر الجيران

و قف الجيران جميعا ينظرون كيف يركب الاستاذ حلمى المرشيدس

فتح السائق باب المرشيدس للاستاذ حلمى وقال له تفضل ياباشا

نظر الاستاذ حلمى يمينا ثم نظر يسارا وراى الناس وزوجته يحيونه بايديهم ويتبسمون له

وهنا تقف السينات والصاادات بل والكلمات جمعاء على وصف مشاعر واحاسيس الاستاذ حلمى عوض المستنى مدرس الرياضيات المتقاعد معادلة صعبه عجز الاستاذ امامها
لم يستطع الاستاذ حلمى كبت المشاعر والعبرات والدموع واخذ بالبكاء والنحيب الحار

السائق انت بتعيط استاذ حلمى
الاستاذ لا يابنى دى دمع الفرح والسعادة يابنى ان ليا 11 سنه مافيش واحد دق باب بيتى وفجاة امه لا اله الا الله تجى بتسلم عليا وبتسال عليا يكونش افتكرونى وزير
انا يابنى عائش طول عمرى قلبى كبير و جيبى ابيض مثل الطباشير وايامى زى السبورة متاع زمان

السائق ههههه من اليوم وطالع الناس حتعملك الف ومعادلة ومليون حساب وانت قده واقدود خذ بلى ريقك بشوية ميه
الاستاذ حلمى شكرا ربنا يخليك ويارب يكون اللى انا واقع فيه و واقع فعلا

واخيرا دخل الاستاذ حلمى مرشيدس الوزارة ودخل عالم ثانى
المرشيدس فيها الكونديشن وفيه شاشة عرض صغيرة وفيها ثلاجة انيقة مابتخرش الميه مش زى ثلاجة الاستاذ حلمى

والله وضحكت ليك الدنيا يااستاذ حلمى

احنا لسه فى المرشيدس
خليكم ويانا لسه بدرى