المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب نوبات الهلع

ملتقى أصحاب نوبات الهلع ملتقى جميع الإخوه الذين يعانون من نوبات الهلع ، وتجاربهم بهذا الخصوص

موضوع مغلق

قديم 21-12-2010, 02:30 AM   #2911
دانوشة
عضو نشط

الصورة الرمزية دانوشة
دانوشة غير متواجد حالياً

شكرا لك اخى الكريم انا بصراحة بحب كل مواضيعك وبتفاؤل منها اوى

قديم 21-12-2010, 02:36 AM   #2912
رجل ضد الهلع
( عضو دائم ولديه حصانه )

الصورة الرمزية رجل ضد الهلع
رجل ضد الهلع غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة افرجها يارب مشاهدة المشاركة
ان شاء الله يا اخي بس مشكلتي اني مش بداوم علي حاجة وملول اخر حاجة علي رأي العيال السييس الفرافير هههههه يعني يومين تلاتة تلاقيني بصلي نوافل وبأستغفر وملتزم وبعدين ارجع تاني كسول وبعدين بحس بلخبطة واقول ازاي تصلي نوافل وتدعو وتستغفر من ناحية ومن ناحية تانية بتتفرج علي افلام و مسلسلات وعنيك تروح كدا وكدا جوايا صراع حاسس اني مليان عقد اوقات بحس اني اتعس انسان في الدنيا كلها

هههههههههههههه ياسيدى كلنا كده بص الشيطان هنه ييجى دورو لما يشوفك بتصلى وبتلجا الى الله سبحانه هو بقى يزعل ويولع سجاره ويتفرغلك ويقولك انت ازاى تصلى وبتشوف مسلسلات وازاى تدعى ربنا وانتى لسا بتعصيه هو انت فاكر ربنا حيستجيبلك
الخ الخ الخ يامحمد شوف مسلسلات واعمل كل الى انت عايزوووو بس صلى وكثر من الصلاة لما الوسواس ده يجيلك قولى انا عايز كده اى فكره تحس انها تتعبك اعرف انها وسوسه شيطان قول للشيطان وانت مالك عايز ايه انا بحب اشوف مسلسلات واصلى انا عايز ذنب وعايز أجر متدخلش لو سمحت
فهمت يامحمد
وبخصوص الفرافير حقولك نكته
فى واحد كان ماشى فالسياره بتاعتو لقى واحد لابس احمر فاحمر وبيشاور وقف وقالو انت مين وعايز ايه قالو انا الفرفور الاحمر وعايزك توصلنى قالو انا مبوصلش فرافير
مشى شويه لقى واحد لابس اصفر فاصفر وبيشاور وقف قالو انت مين وعايز ايه قالو انا الفرفور الاصفر وعايزك توصلنى قالو انا مبوصلش فرافير مشى شويه لقى واحد اخضر فاخضر وبرضو قالو مبوصلش فرافير مشى لقى واحد لابس ابيض فابيض وقف صاحب السياره وقال للى لابس ابيض انت اكيد الفرفور الابيض ردعليه وقالو فرفور مين ياروح امك هات الرخص
هههههههههههههههههههههههههه

قديم 21-12-2010, 02:38 AM   #2913
رجل ضد الهلع
( عضو دائم ولديه حصانه )

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دانوشة مشاهدة المشاركة
شكرا لك اخى الكريم انا بصراحة بحب كل مواضيعك وبتفاؤل منها اوى
ان شاء الله الكل يستفيد اختى دانوشه احنا هنا كلنا نساعد بعض وحاولى تشاركينا تكلمى قولى الى فقلبك كله او اى استفسار

قديم 21-12-2010, 02:38 AM   #2914
دانوشة
عضو نشط

الصورة الرمزية دانوشة
دانوشة غير متواجد حالياً

اقتباس:
ياسلام طبعا يا اختي lk,vi
منور بيكوا كلكواا

قديم 21-12-2010, 02:45 AM   #2915
دانوشة
عضو نشط

الصورة الرمزية دانوشة
دانوشة غير متواجد حالياً

Icon8

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجل ضد الهلع مشاهدة المشاركة
ان شاء الله الكل يستفيد اختى دانوشه احنا هنا كلنا نساعد بعض وحاولى تشاركينا تكلمى قولى الى فقلبك كله او اى استفسار
انا جوايا بلاوى ههههههههه
اولا انا عندى 28 سنة متجوزة من 4 سنين وعندى احلى نعمة من ربنا ابنى (ادم) انا زمان كنت انسانة مرحة جدا ومقبلة للحياة جدا وكنت مش باشيل اى هم وبكبر دماغى علطول لحد قبل موعد زفافى ب 4 شهور كنت مضغوطة جداا كنت نايمة وصحيت على اول نوبة هلع ومكنتش عارفة طبعا دة اية وخفت وحسيت انى باموت واتشهادت بس عدت الحمدلله بس طبعا بعدها النوبة مكنتش بتفارقنى لمدة 3 شهور متواصلة لحد ما اتجوزت وهديت شوية ورحت لدكتور نفسانى قبل فرحى بشهر واتحسنت الحمدلله من بعدها بقت تجينى النوبة على فترات
اللى تعبنى دلوقتى ومعذبنى احساس الاكتاءب اللى بيجينى والخوف وعدم القدرة على الاستمتاع زى زمان كل ليلة وقت النوم يشتد الموضوع من يوم اول نوبة الى الان ممرتش ليلة عليا نمت فيها من غير خوف ::confused:

قديم 21-12-2010, 02:49 AM   #2916
(امير الصمت)
( عضو دائم ولديه حصانه )
عنيد والعند فيه شديد

الصورة الرمزية (امير الصمت)
(امير الصمت) غير متواجد حالياً

الدولهـ
Egypt

اقتباس:
هههههههههههههه ياسيدى كلنا كده بص الشيطان هنه ييجى دورو لما يشوفك بتصلى وبتلجا الى الله سبحانه هو بقى يزعل ويولع سجاره ويتفرغلك ويقولك انت ازاى تصلى وبتشوف مسلسلات وازاى تدعى ربنا وانتى لسا بتعصيه هو انت فاكر ربنا حيستجيبلك
الخ الخ الخ يامحمد شوف مسلسلات واعمل كل الى انت عايزوووو بس صلى وكثر من الصلاة لما الوسواس ده يجيلك قولى انا عايز كده اى فكره تحس انها تتعبك اعرف انها وسوسه شيطان قول للشيطان وانت مالك عايز ايه انا بحب اشوف مسلسلات واصلى انا عايز ذنب وعايز أجر متدخلش لو سمحت
فهمت يامحمد
وبخصوص الفرافير حقولك نكته
فى واحد كان ماشى فالسياره بتاعتو لقى واحد لابس احمر فاحمر وبيشاور وقف وقالو انت مين وعايز ايه قالو انا الفرفور الاحمر وعايزك توصلنى قالو انا مبوصلش فرافير
مشى شويه لقى واحد لابس اصفر فاصفر وبيشاور وقف قالو انت مين وعايز ايه قالو انا الفرفور الاصفر وعايزك توصلنى قالو انا مبوصلش فرافير مشى شويه لقى واحد اخضر فاخضر وبرضو قالو مبوصلش فرافير مشى لقى واحد لابس ابيض فابيض وقف صاحب السياره وقال للى لابس ابيض انت اكيد الفرفور الابيض ردعليه وقالو فرفور مين ياروح امك هات الرخص
هههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههه يا نهار ابيض تصدق انا قابلت ناس من الخليج كتير عندنا في الكلية وكلهم كانو بيقولو نكت حمضانة بس بجد والله نكتتك فطستطني من الضحك هههههههههههههههه امين الشرطة هينفخة هههههههههه بجد جامدة اخر تلت حاجات هههههههههه اسمع انت النكتة دي بمناسبة الفارفير برضو واحد فرفور زهق من تريقة الناس علية فقال انا لازم ابقا راجل فدخل الجيش وقامت حرب دخل الفرفور ساحة المعركة وقابل جندي يهودي راح رمي السلاح وقعد يضربة علي صدرة ويقولة بكرهك بكرهك ههههههههههههه

قديم 21-12-2010, 02:50 AM   #2917
رجل ضد الهلع
( عضو دائم ولديه حصانه )

اقتباس:
انا جوايا بلاوى ههههههههه
اولا انا عندى 28 سنة متجوزة من 4 سنين وعندى احلى نعمة من ربنا ابنى (ادم) انا زمان كنت انسانة مرحة جدا ومقبلة للحياة جدا وكنت مش باشيل اى هم وبكبر دماغى علطول لحد قبل موعد زفافى ب 4 شهور كنت مضغوطة جداا كنت نايمة وصحيت على اول نوبة هلع ومكنتش عارفة طبعا دة اية وخفت وحسيت انى باموت واتشهادت بس عدت الحمدلله بس طبعا بعدها النوبة مكنتش بتفارقنى لمدة 3 شهور متواصلة لحد ما اتجوزت وهديت شوية ورحت لدكتور نفسانى قبل فرحى بشهر واتحسنت الحمدلله من بعدها بقت تجينى النوبة على فترات
اللى تعبنى دلوقتى ومعذبنى احساس الاكتاءب اللى بيجينى والخوف وعدم القدرة على الاستمتاع زى زمان كل ليلة وقت النوم يشتد الموضوع من يوم اول نوبة الى الان ممرتش ليلة عليا نمت فيها من غير خوف ::confused:
اختى دانوشه احساس الاكتآب وحش ومقرف انا مريت بيه بس فى حجات تانيه تخلي الاحساس ده ينتهى او ميجيلك احساس الاكتآب اعمليلو احساس مضاد على طول فكرى فى ابنك ادم ربنا يخليهولك فمستقبلو فشكلو وهو عريس فبدلة الفرح فاى حاجه حلوه تتمنيها ومش من اول مره حتتخلصى من الاحساس ده بس مع الوقت حتكونى محترفه بيه وتكون عندك خبره فالتعامل مع الاحساس البايخ ده فهمتينى اختى

قديم 21-12-2010, 02:54 AM   #2918
رجل ضد الهلع
( عضو دائم ولديه حصانه )

اقتباس:
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه ههههه يا نهار ابيض تصدق انا قابلت ناس من الخليج كتير عندنا في الكلية وكلهم كانو بيقولو نكت حمضانة بس بجد والله نكتتك فطستطني من الضحك هههههههههههههههه امين الشرطة هينفخة هههههههههه بجد جامدة اخر تلت حاجات هههههههههه اسمع انت النكتة دي بمناسبة الفارفير برضو واحد فرفور زهق من تريقة الناس علية فقال انا لازم ابقا راجل فدخل الجيش وقامت حرب دخل الفرفور ساحة المعركة وقابل جندي يهودي راح رمي السلاح وقعد يضربة علي صدرة ويقولة بكرهك بكرهك ههههههههههههه
هههههههههههههههه ياضنايه اكيد اليهودى بقى عندوهلع من التصرف الشجاع بتاع الفرفور
ان شاء الله يامحمدايامك كلها ضحك وسعاده دايما يارب
شد حيلك وقول دايما لنفسك
انا مش قصير قزعه انا طويل واهبل ههههههههههه لا بهزر معاك خلى الله سبحانه وتعالى بين عينيك وارمى حمولك على الله
ومتقولش يارب عندى هم كبير
قول ياهم عندى رب كبير وكل ده حيعدى باذن الله وامك حتفرح فيك وتجوزك ونشوف عيالك بس متنساش تعزمنا على الفرح

قديم 21-12-2010, 02:57 AM   #2919
دانوشة
عضو نشط

الصورة الرمزية دانوشة
دانوشة غير متواجد حالياً

اقتباس:
اختى دانوشه احساس الاكتآب وحش ومقرف انا مريت بيه بس فى حجات تانيه تخلي الاحساس ده ينتهى او ميجيلك احساس الاكتآب اعمليلو احساس مضاد على طول فكرى فى ابنك ادم ربنا يخليهولك فمستقبلو فشكلو وهو عريس فبدلة الفرح فاى حاجه حلوه تتمنيها ومش من اول مره حتتخلصى من الاحساس ده بس مع الوقت حتكونى محترفه بيه وتكون عندك خبره فالتعامل مع الاحساس البايخ ده فهمتينى اختى
فهمتك اخى العزيز انا والله مش باسيب حاجة مش باعملها بس افكارى السلبية مجننانى لو فكرت فى ادم شوية يجينى وسواس الموت واخاف على ادم وابقا هاجنن من التفكير نفس مافكرش بالشكل دة اا عارفة ان ربنا رحيم وكريم ومتفائلة انى هاخف ان شاءالله فى يوم ما نفسي افرح بابنى وبجوزى وباهلى واتبسط اخر حاجة هههههه(فرفورة انا ) نفسي ابقا زي زمان ماشيلش هم بكرة افكر فى يومي وبس ولو فكرت فى بكرة ابقا متفائلة بيه
نفسي افرح ماما لانها بتزعل اوى بسبب الكابة بتاعتى دى

قديم 21-12-2010, 02:58 AM   #2920
دانوشة
عضو نشط

الصورة الرمزية دانوشة
دانوشة غير متواجد حالياً

اقتباس:
ههههههههههههههههه جامدة اوى
ربنا يفرحك يا رب ويفرح مامتك بيك

قديم 21-12-2010, 02:59 AM   #2921
رجل ضد الهلع
( عضو دائم ولديه حصانه )

اقتباس:
فهمتك اخى العزيز انا والله مش باسيب حاجة مش باعملها بس افكارى السلبية مجننانى لو فكرت فى ادم شوية يجينى وسواس الموت واخاف على ادم وابقا هاجنن من التفكير نفس مافكرش بالشكل دة اا عارفة ان ربنا رحيم وكريم ومتفائلة انى هاخف ان شاءالله فى يوم ما نفسي افرح بابنى وبجوزى وباهلى واتبسط اخر حاجة هههههه(فرفورة انا ) نفسي ابقا زي زمان ماشيلش هم بكرة افكر فى يومي وبس ولو فكرت فى بكرة ابقا متفائلة بيه
نفسي افرح ماما لانها بتزعل اوى بسبب الكابة بتاعتى دى
رحتى لدكتور بعد الزواج ولا هيه مره وحده بس الى قبل الزواج واخذتى علاج ولا لا

قديم 21-12-2010, 03:00 AM   #2922
(امير الصمت)
( عضو دائم ولديه حصانه )
عنيد والعند فيه شديد

الصورة الرمزية (امير الصمت)
(امير الصمت) غير متواجد حالياً

الدولهـ
Egypt

اقتباس:
هههههههههههههههه ياضنايه اكيد اليهودى بقى عندوهلع من التصرف الشجاع بتاع الفرفور
ان شاء الله يامحمدايامك كلها ضحك وسعاده دايما يارب
شد حيلك وقول دايما لنفسك
انا مش قصير قزعه انا طويل واهبل ههههههههههه لا بهزر معاك خلى الله سبحانه وتعالى بين عينيك وارمى حمولك على الله
ومتقولش يارب عندى هم كبير
قول ياهم عندى رب كبير وكل ده حيعدى باذن الله وامك حتفرح فيك وتجوزك ونشوف عيالك بس متنساش تعزمنا على الفرح
انت كنت ماشي حلو ايه امي تفرح فية دي امي بتحبني هههههههههههه علي العموم ربنا يجيب ما فيه الخير وان شاء الله انت كمان حياتك تكون كلها سعادة وهنا وتفرح بعبدالله وتشوفة عريس يارب

قديم 21-12-2010, 03:02 AM   #2923
رجل ضد الهلع
( عضو دائم ولديه حصانه )

اقتباس:
انت كنت ماشي حلو ايه امي تفرح فية دي امي بتحبني هههههههههههه علي العموم ربنا يجيب ما فيه الخير وان شاء الله انت كمان حياتك تكون كلها سعادة وهنا وتفرح بعبدالله وتشوفة عريس يارب
اللهم امين يارب ويشافينا معاك وجميع المسلمين يارب

قديم 21-12-2010, 03:04 AM   #2924
دانوشة
عضو نشط

الصورة الرمزية دانوشة
دانوشة غير متواجد حالياً

اقتباس:
رحتى لدكتور بعد الزواج ولا هيه مره وحده بس الى قبل الزواج واخذتى علاج ولا لا
اه مرة واحدة قبل الجواز بس تابعت معاه لمدة شهرين واخدت دوا مضاد للاكتئاب مش فاكرة اسمه وزانكس واستمريت عليه 3 شهور و الزانكس وقت اللزوم بس بطلته من اكتر من سنتين من قبل حملى فى ابنى

قديم 21-12-2010, 03:06 AM   #2925
رجل ضد الهلع
( عضو دائم ولديه حصانه )

اقتباس:
اه مرة واحدة قبل الجواز بس تابعت معاه لمدة شهرين واخدت دوا مضاد للاكتئاب مش فاكرة اسمه وزانكس واستمريت عليه 3 شهور و الزانكس وقت اللزوم بس بطلته من اكتر من سنتين من قبل حملى فى ابنى
اختى دانوشه لو تابعتى بانتظام معانا هنه فيه مشاركات كويسه للاخوان فالمنتدى ولومش مستمره انصحك تاخذى علاج سلوكى لانو مهم جدا

موضوع مغلق