المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الوسواس

ملتقى أصحاب الوسواس ملتقى جميع الأعضاء الذين يعانون من الوسواس بجميع انواعه وقصتهم مع المرض .

قديم 31-07-2015, 04:00 AM   #16
حسيني محمد
عضو نشط

الصورة الرمزية حسيني محمد
حسيني محمد غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الاميرة التائهة مشاهدة المشاركة
انا دلوقتي عندي الحالة دي وفعلا بخاف اسمع قرءان تخلصت منها اززااي ...
وايه الافكار الي جتلك قبل كده ؟؟؟
لأ أنا أفكار كتير جاتلي ، بس ف موضوع المس وكده عشان أقدر أساعدك ، أنا كنت بشوف ناس ممسوسين ومتلبسين ع النت وبقرأ عنهم كتير وده كان سبب ف إنى أتخيل نفسي زيهم ، كنت بخاف جداً أسمع قرآن وأوهم نفسي إنى ممسوس بس روحت وقتها لكذي شيخ وكل واحد بيقول كلام غير التانى لحد ماروحت لشيخ أبو صديق ليا رآقي شرعي وقاللي إن أنا معنديش حاجة ولا مس ولا سحر وأن دى حالة نفسية ولازم أروح لدكتور نفسي وروحت للدكتور ومع الأدوية والعلاج السلوكي زى إصراف الذهن ومسترسلش ف الأفكار وأشغل نفسي وأحاول أسمع قُرآن والرقية الشرعية .. وأنا حاولت أعمل كده وأحاول أسيطر على نفسي وأبطل قراية وأغصب علي نفسي مرة وإتنين بعدها تجاوزت الموضوع وبقيت كويس بخصوص الفكرة دى .. حاول تصرف تركيزك عن الفكرة وإسمع سورة ق كويس وإسمع الرقية الشرعية وإشغل وقتك ويومك وهتبقي بخير بإذن الله ..

قديم 31-07-2015, 04:08 AM   #17
الاميرة التائهة
( عضو دائم ولديه حصانه )
أميــــرة الواقع

الصورة الرمزية الاميرة التائهة
الاميرة التائهة غير متواجد حالياً

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسيني محمد مشاهدة المشاركة
لأ أنا أفكار كتير جاتلي ، بس ف موضوع المس وكده عشان أقدر أساعدك ، أنا كنت بشوف ناس ممسوسين ومتلبسين ع النت وبقرأ عنهم كتير وده كان سبب ف إنى أتخيل نفسي زيهم ، كنت بخاف جداً أسمع قرآن وأوهم نفسي إنى ممسوس بس روحت وقتها لكذي شيخ وكل واحد بيقول كلام غير التانى لحد ماروحت لشيخ أبو صديق ليا رآقي شرعي وقاللي إن أنا معنديش حاجة ولا مس ولا سحر وأن دى حالة نفسية ولازم أروح لدكتور نفسي وروحت للدكتور ومع الأدوية والعلاج السلوكي زى إصراف الذهن ومسترسلش ف الأفكار وأشغل نفسي وأحاول أسمع قُرآن والرقية الشرعية .. وأنا حاولت أعمل كده وأحاول أسيطر على نفسي وأبطل قراية وأغصب علي نفسي مرة وإتنين بعدها تجاوزت الموضوع وبقيت كويس بخصوص الفكرة دى .. حاول تصرف تركيزك عن الفكرة وإسمع سورة ق كويس وإسمع الرقية الشرعية وإشغل وقتك ويومك وهتبقي بخير بإذن الله ..
انت قولت بتخيل وسط الكلام .. هل بتعاني من احلام اليقضة ... انا مش روحت لطبيب نفسي ومش اخدت ادوية خالص بس الفكرة مسيطرة عليا لاني بحس زي ما يكون ان في كورة واقفة في زوري فقريت قبل كده انها ممكن تكون سحر وفي ناس بتقول انها غصة الحلق .. غير الجاثوم كان بيجيلي كتتير بس بلاحظ لما انام خايفة كان يجيلي ...غير الاحلام الي بشوفها وتعبان لدغي وكلب اسود وحاجات بتخوفني وفعلا بقيت اخاف اشغل الرقية واحس اني هتجيلي نفس الاعراض الي عندهم مس

قديم 31-07-2015, 04:19 AM   #18
حسيني محمد
عضو نشط

اقتباس:
انت قولت بتخيل وسط الكلام .. هل بتعاني من احلام اليقضة ... انا مش روحت لطبيب نفسي ومش اخدت ادوية خالص بس الفكرة مسيطرة عليا لاني بحس زي ما يكون ان في كورة واقفة في زوري فقريت قبل كده انها ممكن تكون سحر وفي ناس بتقول انها غصة الحلق .. غير الجاثوم كان بيجيلي كتتير بس بلاحظ لما انام خايفة كان يجيلي ...غير الاحلام الي بشوفها وتعبان لدغي وكلب اسود وحاجات بتخوفني وفعلا بقيت اخاف اشغل الرقية واحس اني هتجيلي نفس الاعراض الي عندهم مس
أنا كمان كنت بحلم أحلام غريبة ، بص طول مأنت نفسيتك تعبانه وقلقان وخايف هتحلم بكاوبيس وأحلام وحشة جداً .. وكمان أنا من فترة كنت بحس إن فية حاجة واقفة ف زوري تحت زوري بشوية فوق الصدر ودى راحت لوحدها .. مكنش بيجيلي جاثوم بس كان كوابيس بإستمرار وأحلام مُفزعه .. بس أنا وقتها عشان أتأكد إن مفيش مس أو غيرُه وعشان والدتى كانت بتُصر إنها تخليني أروح لراقي أو شيخ فروحت عشان أطمن وأطمن والدتى وعشان أعرف أنا عندى إية وآخر شيخ روحتلة لما قاللى روح لدكتور إقتنعت وروحت وبعد فترة من العلاج والإصرار بقيت كويس وعديت المرحلة دى ..

قديم 31-07-2015, 04:24 AM   #19
الاميرة التائهة
( عضو دائم ولديه حصانه )
أميــــرة الواقع

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female

بس انا ملاحظة شئ ان الافكار مش بتروح بالعكس الافكار بتتغير فاهمني .. يعني الفكرة بتروح وتيجي بعدها فكرة تانية
...طيب اخبار التخيل واحلام اليقضة ايه ؟؟ والدكتور قالك انت عندك ايه ؟؟ تقريبا انا وانت نفس المرض لو احنا مرضي بجد

قديم 31-07-2015, 04:27 AM   #20
سأبقى لوحدي
( عضو دائم ولديه حصانه )

الصورة الرمزية سأبقى لوحدي
سأبقى لوحدي غير متواجد حالياً

الدولهـ
Iraq
 الجنس ~
Female

عفوآ للتدخل اخت اميره بس ليش ما ذهبتي لطبيب؟

قديم 31-07-2015, 04:31 AM   #21
حسيني محمد
عضو نشط

اقتباس:

بس انا ملاحظة شئ ان الافكار مش بتروح بالعكس الافكار بتتغير فاهمني .. يعني الفكرة بتروح وتيجي بعدها فكرة تانية
...طيب اخبار التخيل واحلام اليقضة ايه ؟؟ والدكتور قالك انت عندك ايه ؟؟ تقريبا انا وانت نفس المرض لو احنا مرضي بجد
لأ إحنا مرضا ولازم تتعالجى بسرعه عشان متتعبيش أكتر .. أحلام اليقظة مكنتش بتكون قوية معايا يعنى مبستغرقش فيها لدرجة إنى بنفصل عن الواقع ..
لما روحت للدكتور قاللى عندى قلق نفسي مُصاحب لإكتئاب ودى وساوس وكتبلي أدوية مع كذي جلسة علاج سلوكي وف وقت مش كبير بقيت كويس بنسة 70% وإستمريت ع الدوا وبقيت كويس أكتر الحمد لله لكنى إنتكست لظروف صحية ورجعلي الوسواس بمدخل جديد .. زي مأنتى قوللتي الوسواس كل مرة بيجي بفكرة جديدة ، مرة أمراض عضوية خبيثة ، مرة أحلام ، مرة أمراض نفسية ، مرة جن ومس ، وهكذي ..

قديم 31-07-2015, 04:32 AM   #22
الاميرة التائهة
( عضو دائم ولديه حصانه )
أميــــرة الواقع

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سأبقى لوحدي مشاهدة المشاركة
عفوآ للتدخل اخت اميره بس ليش ما ذهبتي لطبيب؟
الفكرة مرفوضة من كل المحيطين بي كله رافض ... خصوصا الادوية كله رافض فكرة الدواء النفسي متخيلين اني ابقي مدمنة
عشان اروح لطبيب نفسي لازم اخبي عليهم اولا وده هيبقي صعب لانه محتاج مصاريف للعلاج
انا بس كان نفسي اروح لطبيب نفسي عشان افضفض كان نفسي بس اتكلم وحد يبسمعني بصدق ويفهم الي هقوله من غير ما يتريق او يتضايق

قديم 31-07-2015, 04:36 AM   #23
الاميرة التائهة
( عضو دائم ولديه حصانه )
أميــــرة الواقع

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female

اقتباس:
لأ إحنا مرضا ولازم تتعالجى بسرعه عشان متتعبيش أكتر .. أحلام اليقظة مكنتش بتكون قوية معايا يعنى مبستغرقش فيها لدرجة إنى بنفصل عن الواقع ..
لما روحت للدكتور قاللى عندى قلق نفسي مُصاحب لإكتئاب ودى وساوس وكتبلي أدوية مع كذي جلسة علاج سلوكي وف وقت مش كبير بقيت كويس بنسة 70% وإستمريت ع الدوا وبقيت كويس أكتر الحمد لله لكنى إنتكست لظروف صحية ورجعلي الوسواس بمدخل جديد .. زي مأنتى قوللتي الوسواس كل مرة بيجي بفكرة جديدة ، مرة أمراض عضوية خبيثة ، مرة أحلام ، مرة أمراض نفسية ، مرة جن ومس ، وهكذي ..
لا انا بقي احلام اليقضة والتخيل عندي شديدة لدرجة فعلا اني حاسه اني فضلي شويه صغيرين وهنفصل عن الواقع .. عشان كده كنت خايفة في الاول ليكون عندي فصام لانه لازم يكون في تخيل في الفصام
يعني انا عايشة في عالم من خيالي وليه اشخاصة كمان ومش متقبلة الواقع خالص

قديم 31-07-2015, 04:38 AM   #24
حسيني محمد
عضو نشط

اقتباس:
الفكرة مرفوضة من كل المحيطين بي كله رافض ... خصوصا الادوية كله رافض فكرة الدواء النفسي متخيلين اني ابقي مدمنة
عشان اروح لطبيب نفسي لازم اخبي عليهم اولا وده هيبقي صعب لانه محتاج مصاريف للعلاج
انا بس كان نفسي اروح لطبيب نفسي عشان افضفض كان نفسي بس اتكلم وحد يبسمعني بصدق ويفهم الي هقوله من غير ما يتريق او يتضايق
نفس مشكلتنا كلنا ، الناس حوالينا لما يعرفوا أننا عاوزين نروح لطبيب نفسي يقولوا لأ أنت مش مجنون ، ولما نحكيلهم علي الأعرض واللي بنحسة يتريقوا علينا ويقولوا دى شوية أفكار وتخيلات تقدر تبطل تفكير ووسوسة .. ميعرفوش حاجة

قديم 31-07-2015, 04:40 AM   #25
حسيني محمد
عضو نشط

اقتباس:
لا انا بقي احلام اليقضة والتخيل عندي شديدة لدرجة فعلا اني حاسه اني فضلي شويه صغيرين وهنفصل عن الواقع .. عشان كده كنت خايفة في الاول ليكون عندي فصام لانه لازم يكون في تخيل في الفصام
يعني انا عايشة في عالم من خيالي وليه اشخاصة كمان ومش متقبلة الواقع خالص
مش عارف لية أول ماشوف كلمة فصام قلبي يتقبض وأتخنق .. صديقيني المرض ده عملي قلق ووسواس بطريقة شديدة .. بس اللى أعرفة أن مريض الفصام مبيدركش أنه مريض والهلاوس السمعية والبصرية اللي بيحس بيها بيكون ميعرفش إنها هلاوس وبيكون مقتنع بوجودها جداً .. يااااااااااااا رب يبعدنى ويبعدنا جميعاً عن المرض ده .. يااااااا رب

قديم 31-07-2015, 04:44 AM   #26
الاميرة التائهة
( عضو دائم ولديه حصانه )
أميــــرة الواقع

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female

اقتباس:
نفس مشكلتنا كلنا ، الناس حوالينا لما يعرفوا أننا عاوزين نروح لطبيب نفسي يقولوا لأ أنت مش مجنون ، ولما نحكيلهم علي الأعرض واللي بنحسة يتريقوا علينا ويقولوا دى شوية أفكار وتخيلات تقدر تبطل تفكير ووسوسة .. ميعرفوش حاجة
ما هي الناس الي حوالينا الي هيجبولنا المرض اصلا مافيش اي تقدير او ان حد اصلا يقولك مالك طيب انت عايز تروح لدكتور نفسي ليه
ولما تيجي تحكي عن شئ بسيط بس من الي انت حاسه يتريقوا ويهيفوا المشكله

قديم 31-07-2015, 04:45 AM   #27
سأبقى لوحدي
( عضو دائم ولديه حصانه )

الدولهـ
Iraq
 الجنس ~
Female

فعلا ربي يعينك يااميرة بس والله انا عانيت كثير حتى اروح للطبيب ولعلمك انا خفيت موضوع الذهاب للطبيب الى يومي هذا عن والدي وايضآ واجهت صعوبة بتدبر مصاريف العلاج لدرجة اني اضطررت ابيع مجوهراتي من الذهب

قديم 31-07-2015, 04:46 AM   #28
الاميرة التائهة
( عضو دائم ولديه حصانه )
أميــــرة الواقع

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female

اقتباس:
مش عارف لية أول ماشوف كلمة فصام قلبي يتقبض وأتخنق .. صديقيني المرض ده عملي قلق ووسواس بطريقة شديدة .. بس اللى أعرفة أن مريض الفصام مبيدركش أنه مريض والهلاوس السمعية والبصرية اللي بيحس بيها بيكون ميعرفش إنها هلاوس وبيكون مقتنع بوجودها جداً .. يااااااااااااا رب يبعدنى ويبعدنا جميعاً عن المرض ده .. يااااااا رب
لالالالا ماتقلقش صدقني المريض بالفصام مش بيعترف بمرضه وكمان لازم يكون عنده تخيل لازم يكون بيتخيل كتتير انا خايفة يجيلي لاني خيالية جداا ممكن مع كام مشكله في حياتي يحصلي فصام وابعد عن الواقع خالص واهلوس بقي ههههههه وربنا يستر اهم حاجة ما تتخيلش كتتير

قديم 31-07-2015, 04:48 AM   #29
سأبقى لوحدي
( عضو دائم ولديه حصانه )

الدولهـ
Iraq
 الجنس ~
Female

اذا عندك احد من اهلك مقرب لك ليش ماتحولي تفتحيله الموضوع وتفهميه حاجتك

قديم 31-07-2015, 04:50 AM   #30
الاميرة التائهة
( عضو دائم ولديه حصانه )
أميــــرة الواقع

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سأبقى لوحدي مشاهدة المشاركة
فعلا ربي يعينك يااميرة بس والله انا عانيت كثير حتى اروح للطبيب ولعلمك انا خفيت موضوع الذهاب للطبيب الى يومي هذا عن والدي وايضآ واجهت صعوبة بتدبر مصاريف العلاج لدرجة اني اضطررت ابيع مجوهراتي من الذهب
انا مش عارفة كلمة طبيب نفسي في المجتمع العربي عامله للناس فوبيا .. مش لازم يكون مجنون عشان يروح لطبيب وعلي فكرة عمر ما في مجنون بيطلب يروح لطبيب بالعكس دول بيرفضوا يروحوا .. يعني طول ما الانسان حاسس ان في شئ مش طبيعي وانه محتاج يتكلم مع طبيب نفسي هذا يدل انه سليم وانه مش مجنون بس المجتمع الشرقي بقي هو الي هيجننا بجد
انا وصلت ان اهلي قالولي لو اخدتي دواء مش هنرضي عنك !!