المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب نوبات الهلع

ملتقى أصحاب نوبات الهلع ملتقى جميع الإخوه الذين يعانون من نوبات الهلع ، وتجاربهم بهذا الخصوص

قديم 30-05-2016, 06:37 PM   #16
داعيه ربها
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية داعيه ربها
داعيه ربها غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زمالك يا حبي مشاهدة المشاركة
طبعا الدوخه لو مكنش لها سبب عضوي تبقي نفسي تعالجي السبب وهو الهلع والتوتر تختفي الدوخه وعلى فكره بتتحل المهم الاستمرار بالعلاج والصبر وممارسه الحياه بشكل طبيعي
ما انا اصابني دوخه وصداع في بدايه اصابتي بالهلع وجاني دوخه اقسم بالله كنت بحس ان الحيطان بتلف جامد ولما بدوخ بحس ان جالي غثيان رهيب ومع الوقت كل ده اختفي بالمداومه على العلاج والصبر وممارسة الحياه بشكل طبيعي جدا فكل ده بيخف بالتدريج مش مره واحده
بس هسالك سؤال لما بتكوني مريحه على السرير قاعده بدون اي مجهود بيجيلك دوخه
ايوا راسي من جوا يتحرك زي احساس الاغماء بس مايغمى علي ولما انسدح كأني في وسط بحر اعوم وكل جسمي بحسه يدوخ ويعوم

قديم 30-05-2016, 06:39 PM   #17
داعيه ربها
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية داعيه ربها
داعيه ربها غير متواجد حالياً

بس لما امشي لا عادي يروح هالاحساس بس بتعب مع المشي الكثير

قديم 30-05-2016, 07:08 PM   #18
زمالك يا حبي
مراقب إداري
AHMED MOHAMMED ZAMALEK.SC

الصورة الرمزية زمالك يا حبي
زمالك يا حبي غير متواجد حالياً

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Male

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة داعيه ربها مشاهدة المشاركة
بس لما امشي لا عادي يروح هالاحساس بس بتعب مع المشي الكثير

حطيتي ايدك على العلاج اللي قلته كتير
وهو المشي ولعب الكره لما تمشي كل ده هيروح ولكن هتحسي بتعب المشي عشان كده بقول مارسوا حياتكم طبيعي رغم التعب ايه هيحصل
يوم بعد يوم تدريجيا هتزول كل الاعراض دي لغايه ما تختفي وتتلاشي نهائيا ولا تنسوا العلاج الدوائي عشان يسرع العمليه وتشوفوا نتيجه بعد شهر باذن الله رب العالمين

قديم 30-05-2016, 07:15 PM   #19
زمالك يا حبي
مراقب إداري
AHMED MOHAMMED ZAMALEK.SC

الصورة الرمزية زمالك يا حبي
زمالك يا حبي غير متواجد حالياً

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Male

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة طيف الليل مشاهدة المشاركة
زمالك ياحبي سؤال صغير
تتوقع حالتي اي دواء يناسب لها ؟ حالة النوبة والتي يأتي معها وبعدها حالة اكتئاب وكره للحياة وعدم الشعور باللذة وخمول وتعب وفقدان للشهية حتى بالاكل
انا لااريد دواء يزيد الوزن او دواء ادماني او انسحابي
الاهم من هذا كله يجب ان اجد دكتور جيد يصف لي الدواء اللازم
شوف
الهلع ييصاحبه حاجتين مع بعض
توتر أولا واكتئاب ثانيا الحاجات دي مترابطع مع بعض بييجوا مره واحده هلع وتوتر واكتئاب لما تعالج الهلع هيزول ما بعده بما فيها الاعراض اللي ظهرت نتيجه الحاجات دي

العلاج المتوفر كتير اوي اوي منها السيروكسات سي ار ومنها السيبرالكس ومنها البروزاك ومنها الفافرين للوساوس ومنهها الانفرانيل والبدائل متوفره ايضا ولكن الطبيب بتشخيص الحاله بشكل قوي هيوصف العلاج المناسب اما في حالتك انصح بدوائين وهما السيروكسات سي ار وسيبرالكس

السبروكسات يزيد الوزن ولكن يمكن السبطره عليه بسهوله فزياده الوزن مرحله تكون في اول شهرين من العلاج واذا نمت فقط غذائك اختفت انا اتعالجت بالسيروكسات سي ار عامين وزني لم يزد الا في حدود 8 كيلو وايضا انا فرحت بالزياده لأن طولي 180 سم ووزني كان 64 كيلو بالكتير أوي كوني رياضي العب كره باستمرار ووزني حتي نزل 3 كيلو حاليا بسبب الرياضه ايضا مساله عاديه ولكن ممكن يكون جسم الشخص متقبل الزياده بالتالي بيزيد ولكن مش للدرحه اللي انت متخيلها فياريت فقط الامر بسيط كل وامشي كتير والعب في اول شهرين علاج ومش هتزيد باذن الله

اما الادمان فالادوية دي مش ادمانية على الاطلاق مهما كانت المده بامكانك وقفها تدريجيا في اي وقت دون ادني مشكله
اما الادويه الادمانيه هي المهدئات ولازم تصرف مهديء في فتره اول شهر او شهر ونص من العلاج عشان يسكن الاعراض لان الدواء الاساسي بياخد شهر على ما يبدأ يعطي مفعول فانا بنصحك متخفش خد علاجك وعيش حياتك والامور هتبقي لوز اللوز وعنب العنب وهتيجي هنا وترقص يا عم وتصرخ وتقولهم يا ناااااااااااااااااااااااس أنا ولد والله مش بنت نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 30-05-2016, 08:53 PM   #20
طيف الليل
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية طيف الليل
طيف الليل غير متواجد حالياً

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زمالك يا حبي مشاهدة المشاركة
شوف
الهلع ييصاحبه حاجتين مع بعض
توتر أولا واكتئاب ثانيا الحاجات دي مترابطع مع بعض بييجوا مره واحده هلع وتوتر واكتئاب لما تعالج الهلع هيزول ما بعده بما فيها الاعراض اللي ظهرت نتيجه الحاجات دي

العلاج المتوفر كتير اوي اوي منها السيروكسات سي ار ومنها السيبرالكس ومنها البروزاك ومنها الفافرين للوساوس ومنهها الانفرانيل والبدائل متوفره ايضا ولكن الطبيب بتشخيص الحاله بشكل قوي هيوصف العلاج المناسب اما في حالتك انصح بدوائين وهما السيروكسات سي ار وسيبرالكس

السبروكسات يزيد الوزن ولكن يمكن السبطره عليه بسهوله فزياده الوزن مرحله تكون في اول شهرين من العلاج واذا نمت فقط غذائك اختفت انا اتعالجت بالسيروكسات سي ار عامين وزني لم يزد الا في حدود 8 كيلو وايضا انا فرحت بالزياده لأن طولي 180 سم ووزني كان 64 كيلو بالكتير أوي كوني رياضي العب كره باستمرار ووزني حتي نزل 3 كيلو حاليا بسبب الرياضه ايضا مساله عاديه ولكن ممكن يكون جسم الشخص متقبل الزياده بالتالي بيزيد ولكن مش للدرحه اللي انت متخيلها فياريت فقط الامر بسيط كل وامشي كتير والعب في اول شهرين علاج ومش هتزيد باذن الله

اما الادمان فالادوية دي مش ادمانية على الاطلاق مهما كانت المده بامكانك وقفها تدريجيا في اي وقت دون ادني مشكله
اما الادويه الادمانيه هي المهدئات ولازم تصرف مهديء في فتره اول شهر او شهر ونص من العلاج عشان يسكن الاعراض لان الدواء الاساسي بياخد شهر على ما يبدأ يعطي مفعول فانا بنصحك متخفش خد علاجك وعيش حياتك والامور هتبقي لوز اللوز وعنب العنب وهتيجي هنا وترقص يا عم وتصرخ وتقولهم يا ناااااااااااااااااااااااس أنا ولد والله مش بنت نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اشكرك من كل قلبي اخي الزملكاوي :)