|
|
||||||||||
عيادة مشاكل الكبار كل ما يتعلق بالمشاكل النفسيه للكبار ، رهاب ، وسواس ، نوبات هلع ، فصام .... يقتصر الرد في العيادة على الأخصائيين المعتمدين للموقع . |
|
أدوات الموضوع |
15-09-2006, 09:31 AM | #1 | |||
عضو جديد
|
أرجو مساعدة الاخصاء النفسيين
بسم الله الرحمن الرحيم
أولا أحب أن أعرفكم بنفسي أنا انسان محطمو فاشل وده رأي الجميع غريبه ان ابتدي كلامي كده ولكن هذا واقع الامر واليكم القصه مش عارف منين ابتدي الحكاية وانا في المرحلة الابتدائية كانت عندي مشكلة عدم القدرة عن الدفاع عن نفسي وكانت بتطلع علي اسامي كتييييره لأنى كنت طيب جدا ما كنتش أحب اضرب اي حد خالص وكانت أخوتى بيغيروا مني لأنى أجملهم شكلا وأشطرهم في المدرسة ولأن أبي كان يحبنى أكتر منهم ولاحظت من وأنا في الاأبتدائي انى كنت بفكر في البنات كتير ذي الكبار بس مش جنس لكن مثلا كنت اتخيلهم بيرقصوا لي لوحدي وانا متجوزهم يعنى كان لي أخ بيحكي لي حواديت كتيره يوميه كنت أحبها اوي اوي وكنت أتخيلها جدا وكبرت ودخلت الاعدادي وظلت مشكلة كره زمايلي لي مش عارف ليه؟ أنا ما أزيت حد فيهم وطلعت أسامي وحشه كتيره على بس كنت شاطر جدا دخلت الثانوى وكان عندي أحلام انى أكون دكتور وذاكرت واثناء الثانوى لقيت ان كل سنة اتعلق بواحده واعيش من داخلي قصة حب بس مكنتش بكلمهم يعنى حب صامت طاهر كنت بتعلق بالشكل اويييي مش بالجسم دخلت الكلية غير اللي كنت بتمناها وبعدت عن حبيبتى اللي استمر حبها في قلبي ما قدرت احب بعد كده ومكنتش بذاكر في الكلية كتير من أول الثانوى أبي غير معاملته معاي كتير وبقي يضربني جامد وانا صغير لما كنت العب كوره كان يضربنى علي رجلي " الفلكة" ولما دخلت الثانوى كان بيضربنى بسلك التسجيل وتزيد المشاكل يوم بيوم ومش عارف أرضيه اذاي وكل مايقسي علي أحس انى بزيد خيال وبعد عن الواقع وانا علي فكره دائم السرحان"احلام اليقظة" وكان دايما بيحسسنى ان أخوي اللي بيصرف علي وعلي البيت وانى انا عالة عليه لكن ده كان بيسيئ لنفسيتى جدا جدا وكنت بتعذب من كده لما اتخرجت طبعا مش بتقدير انا افتكر انه كان بيضربنى حتى ايام امتحاناتى خلصت الكليه واتجوزت البنت اللي كنت بحبها وكان يوم صعب لانى حسيت بالعجز حسيت بالفقر واتمنيت لو كنت غنى لقيت شغل بسهولة لكن الشغل ده بيعتمد علي المعلومات في الكليه وأكتر من كده " الوقفه طول النهار في الشمس " كان صعب جدا لاني ابيض حساس للشمس بس مش أمهق يعنى لكن بتحرق لكن استحملت وكان عندي عزيمة الانسان اللي خدته الشغل معاي وحبيت اخدمه "زميل" أصبح عدوي ولا حول ولا قوة الا بالله وابتدت المشاكل الناتجة عن نقل الكلام الخاطيء والتوقيع بين الناس وزادت مشاكلي وطلع علي كلام سبت الشغل وسافرت السعودية عشان اكون نفسي نفس الشيء وزاد حظي سوء بسوء وانا مليش لي ذنب الا انى صادق مش منافق رجعت من هناك بعد مشاكل هناك وشكاوي أهلي اللي دلونى عليها والدي حاول معاي من تالت يوم ما رجعت انى اشتغل لكن انا قولتله انا محتاج وقت أستريح فيه نفسيا لاننى كنت وصلت للشك في كل الناس وكنت اتعودت علي شرب السجاير طبعا انا كنت تعبان نفسيا وزادت مشاكلي مع والدي من بعد مجيت [10 أيام وزادت معايرته لى بالاكل والفشل دورت علي شغل لكن ملاقتش حتي جيت ادور في مجال تانى رفض بشده المهم في يوم ضرب الاكل في وشي برجله وشتمنى وضربنى بالبكس كتير فس وشي لغاية ما ضربته في وشه ضربه خفيفه فمثل انه وقع من الضربه بطريقه مش منطقيه وحب يطردنى من البيت فرفضت لانه مريض كل ده وهو مريض "جلطه بالشريان التاجي " كانت جاتله من عشر سنوات ومكشفش علي نفسه "اهملها" وردت عليه تانى ومكشفش وبعد مجيت بشهرين جاتله نتيجة المجهود المهم هو فهم انها بسببي وقال كده للناس وفضحنى في البلد كلها والناس كرهتنى المهم بعد ما ضربته في وشه جاب لي الشرطه وحكا ليهم كل حاجه والناس المخبرين قالوا له ابنك محترم وبعد كده دخل المستشفي اللي كان مفروض يدخلها من الاول ورفض دخلها بعد مسبت البيت بيومين وحاولت الصلح معاه فرفض كثيرا لانني ندمت كثيرا ومات والدي بعدها ب 8 ايام منذ خروجي البيت ولم اره ولم اره وهو يغسل كنت مسافر بدور علي شغل ولكنى حضرت الصلاة علية والجنازة والعزاء وانتشر بين الناس اني ان السبب في موته فكرهونى أجمعين كرهونى جدا جدا وانا الان محطم وضائع لا هدف لي مــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاذا أفعـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــل؟ أجيبونى بصدق أرجوكم المصدر: نفساني
|
|||
|
17-05-2013, 12:56 AM | #2 |
عضو جديد
|
أنا بس عاوز أعرف لماذا لم تساعدني .هو أنت لا تغيث مسلم .أنا اعاني من الفصام.ولم أكن أعرف .ودخلت في نوبة بعدها بشهرين.أنت لا تستحق الا عذاب الضمير عاقبك الله بما تستحقه
|
|
الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1) | |
|
|