المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > عيادات نـفـسـاني > عيادة مشاكل الكبار

عيادة مشاكل الكبار كل ما يتعلق بالمشاكل النفسيه للكبار ، رهاب ، وسواس ، نوبات هلع ، فصام .... يقتصر الرد في العيادة على الأخصائيين المعتمدين للموقع .

من انا؟؟؟

مرحبا بجد اتمنى انكم توصلوا معايا الى حل دى اول مره اكتب فى مشكله من مشاكلى الداخليه او حتى يمكن اول مره احكيها هى مجموعه من المشاكل كلها فينى فى

قديم 16-08-2008, 08:46 PM   #1
فاتن م.م
عضو جديد

الصورة الرمزية فاتن م.م
فاتن م.م غير متواجد حالياً

من انا؟؟؟

مرحبا
بجد اتمنى انكم توصلوا معايا الى حل دى اول مره اكتب فى مشكله من مشاكلى الداخليه او حتى يمكن اول مره احكيها
هى مجموعه من المشاكل كلها فينى فى شخصيتى مش قادره افهم انا ايه بحب ايه وعايزا ايه وهدفى ايه فى الحياه يعنى مش عارفه لون شخصيتى والحجات اللى بتناسبنى جوايا كل تناقضات الحياه كلامى متناقض بطريقه واضحه جدا مواقفى كلها بتين تناقضى العجيب ممكن اكن مع وضد فى اى حاجه ودى مسببلى ازعاج وصراع داخلى تلاقينى عايزا اكن دكتوره وبعدها لا هندسه احلى وبعدها لا علوم احلى وفعلا درست كليه وسبتها ورحت وحده تانيه وكنت مقتنعه بيها جدا واصريت عليها قدام اهلى ولما خلصت منها ما لقيت جوايا الا الندم !!!!فى واحد اتقدم لى ما بيتعيب فضلت حيرانه من جوايه اقبله ولا لا عمرى ما كنت مقتنعه بيه وفضلت على دى الحال 4 سنين لما هو اختفى من نفسه,عايزا اكن البنت المحترمه المهذبه عايزا اول حب فى حياتى يكون لزوجى وفى نفس الوقت عايزا اعيش قصه حب واطلع وانزل,عايزا اكن تقليديه وعايزا اكن عصريه فى نفس الوقت مش عارفه احدد حاجه فى حياتى متردده وما تقولى ما عندك ثقه فى نفسك ولازم تثقى فيها لانى وثقت فى نفسى لما دخلت الكليه اللى قال انا عايزاها ودى النتيجه انا فى قمه الندم اذا رفضت مش عارفه برفض ليه واذا قبلت كمان بكون مش عارفه مكن لحظتها احس انى دى هو اللى انا عايزاها بس بكره بقول ليه انا عملت كدا مع انى بكون فكرت مليون الف مره قبل ما اقرر يعنى فى النهايه انا ما بلقى الا الندم مشاكلى متيره جدا جدا يمكن مش حيساعدنى انى ما بعرف اعبر عن اللى جوايا كويس لانى انا اصلا مش فاهمه وانا كبيره مش مراهقه عشان اقول فتره وبتعدى انا عندى 22 سنه مخلصه جامعه من سنه يعنى المفروض اكن مريت بتجارب كافيه انها تنمى شخصيتى بس للاسف دى انا
اصحبى وصحباتى بيقولوا انى واثقه من نفسى خالص وانى شخصيه رائعه بس للاسف انا كنت فاكره نفسى كدا بس انا من جوايا مليانا صراعات
تانى حاجه عندى غيره وحسد مش عاديين فى قلبى دايما بحاول اتجاهل الحته دى وادعى بالتوفيق والذياده للى حسيت انى حاسده مش عارفه اخلص من الاحساس دى رغم انى ليه سنين بدعى بالخلاص منه
مش عارفه حسى انى ما كفيت كل اللى عايزا اقله بس حبعت مره تانيه اى حاجه عن نفسى وان شاء الله اللى يجعل هدايتى على ايدكم فى انتظار ردكم
المصدر: نفساني

قديم 22-08-2008, 12:04 AM   #2
R.AL-talune
أخصائية

الصورة الرمزية R.AL-talune
R.AL-talune غير متواجد حالياً

مساااء الورد المديني

فاتن م.م

غاليتي تحتاجي إلى التفكر بعقلانيه اكثر

حددي اهدافكي و السبل إلى تحقيقها و ضعي لها بدائل

ثم اعمدي إلى مناقشة نتائج تصرفاتك و اهدافك

اجعلي التفكير هذا خارجي عن ذاتك بورقة و قلم

و اعمدي إلى مناقشتها دائما و حددي اين الصواب و اين الخطأ

اهدأي غاليتي و استرخي دائما قبل التفكير في اي شيئ يحدد مستقبلك أو مصيرك

ثم ركزي على ايجابيات ذاتك و نظرتك إلى إنجازاتها و اعمدي إلى تطويرها و إستغلال قدراتها و إمكانياتها و فراغها

اتمنى لكي التوفيق و السعاده

تقبلي تحيتي و عطر ورودي

قديم 02-09-2008, 12:39 AM   #3
فاتن م.م
عضو جديد

الصورة الرمزية فاتن م.م
فاتن م.م غير متواجد حالياً

مساء الخيرات ورمضان كريم
تسلمى والله ما قصرتى معى ابدا
شكرا لاهتمامك
تقبلى شكرى الخالص