المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > عيادات نـفـسـاني > عيادة المشكلات الزوجية والأسرية

عيادة المشكلات الزوجية والأسرية للوصول الى الإستقرار الزوجي والأسري

ارجو المساعده

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا مشكلتى متجوزه من سنه ونص وعندى طفل عمره شهور انا حاليا مع جوزى الحمد لله الى حد ما متفقين ولكن المشكله ان كان

قديم 10-06-2005, 10:59 AM   #1
دمعه الم
عضو جديد

الصورة الرمزية دمعه الم
دمعه الم غير متواجد حالياً

ارجو المساعده

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا مشكلتى متجوزه من سنه ونص وعندى طفل عمره شهور انا حاليا مع جوزى الحمد لله الى حد ما متفقين
ولكن المشكله ان كان فيه بينا فى السنه ونص اللى فاتوا خلافات كتير جدا ادت لمشاكل ومعامله سيئه ومواقف صعبه جدا عديت بيها بصراحه مواقف يستحيل تتنسى منهم واحد يوم ولادتى عاملنى معامله سيئه للغايه فى اليوم ده و لما بفكره باليوم ده بيقولى ما انتى كنت غلطانه
بس حتى لو كنت غلطانه المفروض يقف جنبى فى يوم زى ده ويأجل الخلاف ليوم تانى
ومواقف تانيه كتير جدا مش قادره انساها
بفتكرها كل لحظه يعنى ممكن اكون بتكلم معاه وبنضحك وفجاه افتكر موقف ويبان كانى سرحانه يقولى مالك اقوله مافيش حاجه
وافتكره وانا قاعده لوحدى وكتير ابكى قبل ماانام
مش قادره انسى
كنت الاول بفرح جدا باى كلمه مدح بيقولها وابقى مستنيه اى لمحه حلوه منه او كلمه رومانسيه
دلوقتى بعد المشاكل دى كلها احساسى قل كتير جدا عن الاول وحاسه ان كلامنا تمثيل لمجرد الحفاظ على البيت
حتى ابنى مش فرحانه بيه وكل اللى يشوف معاملتى له يقولى انتى مش ممكن تكونى امه انتى فاكراه لعبه مش خايفه عليه ومافيش عندك حنان تديهوله
مع انى طول عمرى بحب الاطفال وكان نفسى اجيب طفل
بشوف الامهات تفرح لما ابنها يتعلم يضحك او يطلعله اسنان لكنى انا لا
لدرجه انى رحت لدكتوره علاقات زوجيه لكنها مريحتنيش ركزت فى موضوع تانى
ركزت اكتر على العلاقه الحميمه وقالت دى اساس المشكله
بس انا حاسه ان دى مشكله ودى مشكله تانيه المشكله المهمه بتاعتى انا انى مش قادره انسى
ارجوكم فيدونى انا دلوقتى فى بيت بابا بقالى شهرين بس مش زعلانين من بعض يعنى بيجيلى وبروح عنده مع ان بينا 3 ساعات سفر
والمفروض دلوقتى ارجع بس خايفه جدا حاسه مع اول صدام حتكون دى النهايه لحياتنا مع بعض
انا دلوقتى بقيت فاهمه زوجى عن الاول بكتير يعنى ممكن اقدر اتجنب الخلاف لكن المشكله انى مابقيتش استحمل يعنى اى خلاف صغير ممكن يثور البركان اللى جوايه
يارب ماتهملوا رسالتى
المصدر: نفساني

قديم 10-06-2005, 03:43 PM   #2
Ghadah
عضو شرف

الصورة الرمزية Ghadah
Ghadah غير متواجد حالياً

أهلا بك سيدتي

لم تذكرين عمرك وهذه نقطة هامة عموما سنة ونصف زواج يتخللها طفل حمل وولادة هذه فترة غير كافية عزيزتي للحكم على الامور

اعلمي عزيزتي الزواج حياة انسان حتى ولو كنتي مخطوبة له العمر كله لن تعرفيه الا بالعشرة مالم اعرفه منك الفارق العمري

هناك امور في الحياة الزوجية لم تعجبك مثلا تبقى تؤثر وخاصة وقت الغضب الولادة ترى رغم ما يتبادر الى الذهن أنها امر يحدث لكن الرجال يكون لهم عذاب والم وقلق ولا اعلم تفاصيل الموضوع لكن انا معك فيما تقولين لابد ألا يغلط عليك ويحاول ان يساندك لكن هناك نوع من الرجال عزيزتي وقت القلق لا يعرف كيف يتعامل لانه قلق و صب جاب قلقله في شكل غضب عليك

وهذا ما اراه تسبب في جرحك النفسي واعلمي الجرح النفسي بين الزوجين وخاصة وعند نقاشك معه ووضع الغلط عليك أدى الى حدوث جرح اخر اعمق وهو بمثابة (كيف يقول لي أنا هذا )وكما ذكرتي تبدأين بالتفكير وبما ان رايه ومشاعره لم تأبه باحساسك تجاهله وكأنه أمر عادي ألامك كثيرا واعتقد انك حساسة للغاية لذلك لم تستطعين النسيان والتعامل مع اول ملف في مشاكل الحياة الزوجية وصار الملف معلقا وغيره من المشاكل ولذلك أصبحت مثل صمام الأمان الذي سينفجر في اي وقت وتحت أي ظرف

ما أستطيع أن انصحك هو لابد ان تعلمي طريقة تفكير الرجل تختلف عن المرأة اشتري كتب لكي تفهمي الرجل واعلمي الرجل من ذكورته لا يحب احد حتى لو هي امه ان يلومه فهمتي ولا يتاسف هناك صنف من الرجال هكذا حاولي أن تتعلمي طرقا اخرى في تواصلك معه

مثل أنا أحس أ،ا أشعر وليش انت قلت أنت فعلت حتى يستمر في نقاشه بدلا من يهرب اصبري واجعلي بالك طويلا زوجك اعتقد يتميز بشخصية قوية وعصبية ويسهل استثارته ما اطلب منك أولا أن تهدأين وفكري بهدوء وكم أتمنى مشاعرك هذه وهي كما تقولين اثرت بعلاقتك بطفلك وربما الجرح الكبير الذي كان منذ لحظة الولادة هو تسبب في ذلك علاقتك بزوجك أثرت كثيرا على علاقتك بطفلك فهمتيني الأمور حاولي أن تتعاملي معها بعقلاينة لا ذنب للطفل أنت أمه وتحبينه لكن ربما لا شعوريا لا تظهري حبك لطفلك نوعا من الانتقام النفسي من زوجك لأنه الان محط انتباهه

الزواج لا يمكن ان تحكمي عليه من سنة الزواج كما هي المدرسة اول سنة دراسية تختلف عن الثانية وهكذا بعد 5 سنوات هو الحكم على النجاح مسالة وجود اطفال في بداية الزواج لا أنصح بها تعلمين لماذا لأن اولوياتك مسئولياتك في نمو الاسرة اختلف لا يمكن ان تمضي وقتا كافيا لتعرفي زوجك وفجاءة يصبح دورك زوجة وأم تدخلين في حالة نفسية بعد النفاس والحمل تؤثر عليك ولذلك قالت لك الاخصائية هي السبب العلاقة الحميمية هي تؤثر نعم هذا صحيح لكن ليس هي نفسها بل أبعادها مثلا المشاكل تنعكس لا ترغبي به وجود الظفل يشكل عقبة عليك اطعامه وجوانب اخرى

أدعو الله في هذه الجمعة المباركة ان يفتحها عليك ويصلح ذات بينكم ويسلل سخيمة صدرك

وكرري دعاء اللهم حببني الى زوجي واجعلني قرة عينه وارزقنى منه الذرية الصالحة وسخره لي وادعي له بان يكون حنونا عليك ادعي بما تشائين ف والله الذي لا اله الا هو الدعاء وشدة الالحاح والطلب من الله السؤال يصنع المعجزات

والله يرعاك

التعديل الأخير تم بواسطة Ghadah ; 10-06-2005 الساعة 03:50 PM

قديم 10-06-2005, 06:56 PM   #3
دمعه الم
عضو جديد

الصورة الرمزية دمعه الم
دمعه الم غير متواجد حالياً

جزاكى الله خيرا على الرد السريع انا فعلا حساسه شويتين وبالنسبه للعمر انا عمرى 30 سنه وهوه عمره 36 انا طبيبه بشرى وهوه مهندس
انا مشكلتى الاساسيه فى ازاى انسى
يعنى مش خوفى ان تحصل مشاكل تانيه لان تقريبا انا فهمته ولو حصلت مشاكل حتكون بسيطه ان شاء الله
بس ممكن مشكله بسيطه جدا تحصل تقوم البركان اللى جوايا ومش حتعدى على خير
يعنى لو حصلت المشاكل دى وانا قلبى صافى من ناحيته حتعدى ببساطه
بس لو حصلت وانا على حالتى دى مش حتعدى
فياترى فيه حل انى انسى كل امنيتى انى انسسسسسسسسسسى
وفيه حاجه هوه يعملها تخلينى انسى