نفساني

نفساني (https://www.nafsany.cc/vb/index.php)
-   ملتقى أصحاب الوسواس (https://www.nafsany.cc/vb/forumdisplay.php?f=59)
-   -   تعالوا نفضفض لبعض واتمنى الكل يشارك. (https://www.nafsany.cc/vb/showthread.php?t=119875)

لوليتا دايت 18-08-2019 07:55 PM

فعليا احس المنتدى محد صار يدخل ويتفاعل صار نااااسم

سيرينو 19-08-2019 06:22 PM

انا امر بمشكلة مع زوجي وامي تعرف
وامي اتصلت عليا تقول انا ماني متطمنة عليك وقلقانة ومن امس وانا في ضيق
خفت مرة ليش تقولي كذا ووسوست

ام محمد الحكيم 22-08-2019 02:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيرينو (المشاركة 1380064)

كل قول او فعل نربطه بوساوسنا

زهره الالام 23-08-2019 07:59 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيرينو (المشاركة 1380064)

طبيعي امك هتكون قلقانه عليكي طالما انتي في مشاكل مع زوجك لا داعي للوسوسه

زهره الالام 23-08-2019 08:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لوليتا دايت (المشاركة 1380010)
بنات مين عندها وسواس الأمراض وتخاف تروح لدكاترة اصلا؟

انا عندي وسواس الامراض والاول كنت اروح للدكتور لكن حاليا بخاف فعلا اني اروح للدكاتره واحاول اطمن نفسي اني مش مريضه بالمرض اللي اوسوس فيه

لوليتا دايت 23-08-2019 08:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زهره الالام (المشاركة 1380207)
انا عندي وسواس الامراض والاول كنت اروح للدكتور لكن حاليا بخاف فعلا اني اروح للدكاتره واحاول اطمن نفسي اني مش مريضه بالمرض اللي اوسوس فيه

نفسسسس وضعي

سيرينو 24-08-2019 02:34 PM

والله معاناة مع الاحلام
كل شوية حلم يخوف وحتى لو مايخوف بس اخاف منه واربطه بالمخاوف والوسواس
والافكار المزعجة اتجاهلها لكن لسا موجودة

ام محمد الحكيم 25-08-2019 01:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيرينو (المشاركة 1380233)
والله معاناة مع الاحلام
كل شوية حلم يخوف وحتى لو مايخوف بس اخاف منه واربطه بالمخاوف والوسواس
والافكار المزعجة اتجاهلها لكن لسا موجودة

كللللل حلم نخاف منه ونربطه بمخاوفنا

عبدو عمر 26-08-2019 12:02 PM

السلام عليكم

حتى الحديث مع النفس نوع من الفضفضة..
بالتوفيق للجميع

ام محمد الحكيم 28-08-2019 12:14 AM

كتير بحس اني عيني مقفوله وانها ثقيله واني مش قادره افتحها
وكمان عندي حساسيه من الضوء عندما ينفتح النور بجواري احس الدنيا ضلمت
وبحس بتشويش في الرؤيا وعدم تركيز وحاسه اني مش قادره افهم حاجه او اركز في حاجه وماشيه والدنيا بدور حولي واني مش مدركه اي حاجه فيها
واحساس بالضغط علي جبهتي كان حاجه ماسكه جبهتي والدنيا من حولي مظلمه خصوصا عند فتح النور وحاسه اني مفيش في راسي مكان عشان اركز في حاجه بخصوص اولادي احساس فظيع بالنوم والخمول علي الرغم من اني مش عوزه انام وحرقان والم في عيوني
وكمان غير عدم الاحساس بالدنيا والا الاحداث ولا الوقت ولا باي شيء حولي ولا الواقع امشي واروح واجي كاني نايمه وحد يحركني بريموت مو داريه بلي حولي
او كاني داخل وعاء زجاجي شفاف يعزل مخي واحساسي وادراكي عن الواقع والدنيا وكل يوم اخاف تكون حاجه لاقدر الله في المخ
علي الرغم من اني شافيه وسامعه كل شيء

الله(وسسسوم)معي 28-08-2019 04:30 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة موسشكا (المشاركة 1378561)
من فترة طويلة ما كانت تجينى البانك اتاك الخوف موجود والوسواس من المرض بس نوبات الفزع كانت نادرة بقى لى اكثر مم اسبوع زايدة جدا خاصة فترة الصبح لحد العصر احس هموت حد يعرف تفسير لهجومها الشديد فجاة عليه قولوا لى اعمل اية بحاول اتماسك عشان جوزى والولاد ما يلاحظوا بس واضح جدا انى مش طبيعية انا ماشية على سيبرالكس 10 ملى جرام زودت الجرعة نص قرص بقى لى يومين يا رب تخف شوية

عزيزتي موسشكا
لاتشيلي هم بإذن الله رح تحسب براحة واطمئنان ثقي بالله وٳن مع العسر يسرا
انا قبل كم سنه تعرضت لنوبة هلع قوية رحت ع أثرها المستشفى من الخوف طبعا وطلع الحمدلله مابيني شي بالطبع وبعدها رجعت البيت ونمت بهدوء يارب لك الحمد واليوم الثاني جت النوبة بس ع اخف لأن عقلي مازال متأثر بها ولكن سيطرت ع نفسي وأخذت الاندرال لمدة يومين وبعدها ماعدت استخدمه حتى لما صارت مرة النوبة حاولت قد ما اقدر -مع الاستعانة بالله اول واخيرا -اني اسيطر عليها والحين قبل يومين جتني نوبة الهلع رغم اني ماكنت متوترة اوقلقة واستمرت تقريبا تلات اربع دقايق وأقل ممكن وكمان حاولت اهدي نفسي بنفسي مع الاستعانة بالله والحمدلله يارب وقلت بنفسي غريبة اش اللي يخلي النوبة تجيني وفكرت قلت ممكن أفكار العقل الباطن مازالت متأثرة بالمخاوف وممكن عشان قرب موعد الدورة الشهرية وفعلا الدورة الشهرية جت بعدها بيومين والدورة تسبب نوبات هلع لدى البعض
اللي استنتجته انه الهلع أفكار وأحاسيس تترجم إلى مشاعر يعني بمقدورنا أن نتجاهله مهما كانت شدته بالنهاية هي مشاعر فقط نسأل الله أن يعيننا للتخلص منها للأبد
رددي (ٳن معي ربي سيهدين)
(ٲليس الله بكاف عبده)

لك تحياتي

عبدو عمر 29-08-2019 10:47 AM

السلام عليكم

صباح الخير على الجميع
إطلالة يوم سعيد..

بالتوفيق دائما

ام محمد الحكيم 30-08-2019 02:09 AM

يا جماعه حد يطمني انا حاسه ان عقلي مليء بالافكار ومش عارفه افكر في ايش ولا ايش
المهم جالي وسواس وافكار انه ممكن بعد الشر الامر يتطور معي الي الجنون او فقدان الزاكره من كتر الافكار الي في راسي او النفسيه السيئه ويعد يجبلي خيلات اني بعد الشر بفقد عقلي او عندي فقدان زاكره او ما عنت اقدر اتكلم واركز في كلامي واخااااف واحزن

الله(وسسسوم)معي 30-08-2019 04:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام محمد الحكيم (المشاركة 1380570)
يا جماعه حد يطمني انا حاسه ان عقلي مليء بالافكار ومش عارفه افكر في ايش ولا ايش
المهم جالي وسواس وافكار انه ممكن بعد الشر الامر يتطور معي الي الجنون او فقدان الزاكره من كتر الافكار الي في راسي او النفسيه السيئه ويعد يجبلي خيلات اني بعد الشر بفقد عقلي او عندي فقدان زاكره او ما عنت اقدر اتكلم واركز في كلامي واخااااف واحزن

يا ٲم محمد ياعزيزتي والله مابيصير اي شي من اللي قلتيه ولو صار رح يكون بسبب الأفكار. فقط لاغير زي ماقال لك الأخ رعد القلوب حاولي قد ماتقدري التجاهل باي شي ربي أعلم بحالنا والطف بحالنا منا سبحانه ومع التجاهل مارح تحسي بشي بعد كده. كلنا هنا جااسين نحارب في الوسواس ومايصاحبه من أعراض وتبعات لكن احنا واثقين أن ربنا معنا وبيلطف بنا ونعم بالله

ام محمد الحكيم 30-08-2019 12:47 PM

يا جماعه انا عندي وسواس الخوف من الجنون
احيانا اكون جالسه في البيت اسمع صوت اي شيء ف الشارع طرق او كسر شيء فأسال الي حولي هل حد سمع شيء لان الوسواس بيشككني اني فقط انا الي اسمعه وبالتالي هذا اعراض جنون فاخاااف
ولما بلاقي ان الناس مثلا مثلي سامعه الاصوات الي ف الشارع دي بطمن وافرح واعرف اني مش لوحدي الس سمعاها وبالتالي مش مجنونه الحمد لله
يعني الوسواس بيشككني وبيوسوسلي بالجنون وعاوز ياكدلي
انا خااايفه لتكون بعد الشر بدايه جنون او انفصام او هلاوس

الساعة الآن 07:08 AM