المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الوسواس

ملتقى أصحاب الوسواس ملتقى جميع الأعضاء الذين يعانون من الوسواس بجميع انواعه وقصتهم مع المرض .

انا جديدة ارجو انكو تساعدوني

السلام عليكم جميعا الصراحة انا بحمد ربنا انو هداني للمنتدي ده عجبني اوي فهمكوا لبعص وتشجعكوا لبعض للاسف انا مابشفهوش من اقرب الناس وعشان كده اتشجعت ان انا اكتب

قديم 28-05-2015, 07:48 AM   #1
نورهان امين
عضو نشط

الصورة الرمزية نورهان امين
نورهان امين غير متواجد حالياً

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female
Icon9 انا جديدة ارجو انكو تساعدوني

السلام عليكم جميعا
الصراحة انا بحمد ربنا انو هداني للمنتدي ده عجبني اوي فهمكوا لبعص وتشجعكوا لبعض للاسف انا مابشفهوش من اقرب الناس
وعشان كده اتشجعت ان انا اكتب عن حالتي هنا وارجو اني الاقي الافادة

الصراحة انا مكتبتش هنا الا بعد عناء طويل كمان لان كل اما اجي اكتب حاجة تقولي هتموتي او دي اخر حاجة هتكتبيها بس توكلت علي الله
المهم انا واحدة طول عمري عايشة تحت امر الشيطان صحيح ملتزمة -من بره بس كشكل يعني- بس من جوة حدث ولا حرج بس والله انا فيا مميزات برضه بس العيوب كانت طاغيه عليها كمان انا مكنش عندي اي طموح مكنتش بذاكر مكنتش بفكر ابدا ان انا اجيب مجموع اهم حاجة عندي كانت الثانوية واديني دخلتها السنه دي وانا عمري ما شفت والله سنة زي دي كانها عشر سنين في بعض حصل فيها مشاكل كتير اوي بس كان الحلو فيها ان الحمد لله ربنا هداني قربت منه كمان الصلاه كانت في مواعيدها وكنت حاسة براحة المهم بابا نزل فيديوهات لناس بتموت فجاه انا شفتها بس ما خفتش بالعكس دا قربني اكتر من ربنا بعدها بكذا يوم كده كنت بصلي العصر وفجاه حسيت ان روحي بتتسحب ورعشة في الجسم مابتروحش خالص وحسيت ان جسمي بارد وحلقي جاف وعلي الحال ده طول اليوم وانا كنت بقول خلااااص انا هموت النهارده المهم انا علي الحال ده بقالي اربع اسابيع وانا بحثت علي الموضوع ده ولاقيت الناس بتقول وسواس الموت بس انا في حاجة من جوا بتقولي ان دا مش وسواس يعني ازاي الشيطان هيخليني اقرب من ربنا ؟ يعني بقيت بصلي كتير وادعي ربنا واعيط كتير كمان هو جالي لما كنت قريبة من ربنا مش بعيدة عنه كمان هو انا ينفع ادعي بطول العمر لان ربنا قال لا تسالوني عن غد فاني لم اسالكم عمل غد كمان انا بفتكر ذكريات ااماضي كتير وحاجات مكنتش اتخيل ان انا ممكن افتكرها وانا قرات قبل كده ان تذكر ذكريات الماضي هو موت بالبطئ
ارجوكم ساعدوني انا بانهار امتحاناتي علي الابواب وطول الاربع اسابيع ماذكرتش اي حاجة حاجة بتقولي من جوايا انك اساسا مش هتروحي الامتحانات لانك هتموتي والله انا بتقهر كل شوية ماببطلش عييط
وانا اسفة ان انا طولت وارجو انكو تفهموني وارجو الدعاء
المصدر: نفساني

قديم 28-05-2015, 08:10 AM   #2
ظل امرأة
المشرف العام
بقايا حنين

الصورة الرمزية ظل امرأة
ظل امرأة متواجد حالياً

الدولهـ
Palestine
 الجنس ~
Female

اهلا بيكي اخت نورهان
برحب فيكي بموقعنا الغالي نفساني
وده لطف منك انك اعجبتي بالموقع وسجلتي فيه
وان شاءالله مارح تكوني غير مرتاحة ورضيانة
واضح يا اختي الكريمة انه ده بداية وسواس
وانتي انسانة مؤمنة وقريبة من ربنا
لازم تقمعيه من الأول قبل ما يسيطر عليكي لاسمح الله
ده الشيطان حس انك تقربتي من الله
وبدو يبعدك وينكد عليكي
خليكي واعية اختي
واستعيني بالله
والصبر والصلاة والإستغفار الدائم
ما تخافي..انا حاسة انك رح تتغلبي على كل شي
وركزي بامتحاناتك وقولي يارب وان شاءالله ربي معك على طول
يعني سلاحك بسيط جدا
الصلاة وذكر الله والاستغفار الدائم
وانتي بتعرفي انه كلام الله وذكره يطرد الشيطان باذن الله
موفقة حبيبتي
توكّلي على الله فهو خير وكيل

قديم 28-05-2015, 11:10 AM   #3
الإقلاع الجوي
عضو جديد

الصورة الرمزية الإقلاع الجوي
الإقلاع الجوي غير متواجد حالياً

الدولهـ
Lebanon
 الجنس ~
Male

الله يعينك

تجاهلي وساوس الشيطان افضل حل

قديم 28-05-2015, 11:43 AM   #4
نورهان امين
عضو نشط

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female

شكرا ليكو بجد انا بس محتاجة منكم الدعااااااء لاني في حلة يرثي لها معدتش بفكر في حاجة غير الموت ورد فعل اهلي هيبقي ايه وبالذات امي الله يشفيها وكمان بتخيل القبر وحساب الملكين
ارجووووكو ادعووولي

قديم 28-05-2015, 12:20 PM   #5
امي كل همي
عضو نشط

الصورة الرمزية امي كل همي
امي كل همي غير متواجد حالياً

السلام عليكم انا كمان عضو جديد ، و جاني هدا الوسواس من شهرين تقريبا مفيش اعراض من اعراض هدا الوسواس ا مجاتنيش ، الان لم اعد اشعر بشي تبلدت لدي المشاعر ، المهم بد قل لك شي ، انا حاس فيك لان كمان اجاني هدا الوسواس في فترة امتحانات مصيرية بس الحمد لله مرت بسلام ، المهم حاولي ان لا تخضعي اليه اعلم هدا شي صعب جدا ، انا كمان ما احسن اعمل ، بس ما بيدنا خيار ، و علمت ان وسواس ياتي من الفراغ ، و الله في فترة الامتحانات وا قابلت اصدقائي نسيت كل هده الافكار ، و الله يوفقك .

قديم 28-05-2015, 01:26 PM   #6
مريم أم يحي
عضو نشط

الصورة الرمزية مريم أم يحي
مريم أم يحي غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نورهان امين مشاهدة المشاركة
السلام عليكم جميعا
الصراحة انا بحمد ربنا انو هداني للمنتدي ده عجبني اوي فهمكوا لبعص وتشجعكوا لبعض للاسف انا مابشفهوش من اقرب الناس

الصراحة انا مكتبتش هنا الا بعد عناء طويل كمان لان كل اما اجي اكتب حاجة تقولي هتموتي او دي اخر حاجة هتكتبيها بس توكلت علي الله
المهم انا واحدة طول عمري عايشة تحت امر الشيطان صحيح ملتزمة -من بره بس كشكل يعني- بس من جوة حدث ولا حرج بس والله انا فيا مميزات برضه بس العيوب كانت طاغيه عليها كمان انا مكنش عندي اي طموح مكنتش بذاكر مكنتش بفكر ابدا ان انا اجيب مجموع اهم حاجة عندي كانت الثانوية واديني دخلتها السنه دي وانا عمري ما شفت والله سنة زي دي كانها عشر سنين في بعض حصل فيها مشاكل كتير اوي بس كان الحلو فيها ان الحمد لله ربنا هداني قربت منه كمان الصلاه كانت في مواعيدها وكنت حاسة براحة المهم بابا نزل فيديوهات لناس بتموت فجاه انا شفتها بس ما خفتش بالعكس دا قربني اكتر من ربنا بعدها بكذا يوم كده كنت بصلي العصر وفجاه حسيت ان روحي بتتسحب ورعشة في الجسم مابتروحش خالص وحسيت ان جسمي بارد وحلقي جاف وعلي الحال ده طول اليوم وانا كنت بقول خلااااص انا هموت النهارده المهم انا علي الحال ده بقالي اربع اسابيع وانا بحثت علي الموضوع ده ولاقيت الناس بتقول وسواس الموت بس انا في حاجة من جوا بتقولي ان دا مش وسواس يعني ازاي الشيطان هيخليني اقرب من ربنا ؟ يعني بقيت بصلي كتير وادعي ربنا واعيط كتير كمان هو جالي لما كنت قريبة من ربنا مش بعيدة عنه كمان هو انا ينفع ادعي بطول العمر لان ربنا قال لا تسالوني عن غد فاني لم اسالكم عمل غد كمان انا بفتكر ذكريات ااماضي كتير وحاجات مكنتش اتخيل ان انا ممكن افتكرها وانا قرات قبل كده ان تذكر ذكريات الماضي هو موت بالبطئ
ارجوكم ساعدوني انا بانهار امتحاناتي علي الابواب وطول الاربع اسابيع ماذكرتش اي حاجة حاجة بتقولي من جوايا انك اساسا مش هتروحي الامتحانات لانك هتموتي والله انا بتقهر كل شوية ماببطلش عييط
مرحبا بك أختي في منتدانا الغالي و الصديق العزيز و العائلة الثانية،،،،عزيزتي ما تمرين به وسواس ﻷنه لو لم يكن كذلك لما شكوت هذه اﻷفكار و اﻷحاسيس لنا،،،ﻷنك تعلمين كذب هذه اﻷفكار و لهذا تتعذبين و تشتكين،،،إن ما نعيشه وهههههههههههم و كذب،،،و وسواااااااااااس،،،،أنت في بدايات الوسواس،،في مراحله اﻷولى الصعبةو التي تجعلك تصدقين أنك تحتضرين و في أيامك اﻷخيرة،،،و إلا كيف أتذكر الماضي كثيرا ،، طبعا سوف تتذكرينه فأنت تعيشين وهما إسمه الموت بكل تفاصيله و مراحله فعقلك و أحاسيسك تحتضر كذلك،،،لا تقلقي أختي ما تمرين به مررنا به جميعنا هنا في المنتدى و كل اﻷعراض الجسدية و النفسية مررنا بها أيضا ،،،، تخيلي حتى سكرات الموت جربتها،،،انتظار ملك الموت ليأخذ روحك و لا يأخذها،،،إحساس صعب و شعور مخيف ،،،باﻹضافة إلى اﻷحلام عن الموت و الموتى،حدث و لا حرج،،،و لازلنا نعاني،،،هناك من له عام و خمس سنوات و حتى عشر سنوات،،،هل تظنين أن هذا هو الموت؟سوف تقولين لا،،،طبعا ﻷنه وسواس و كل فكرة ملحة و مسيطرة لا يتفبلها العقل هي وسوااااااااااااس،،ما تقومين به اﻵن هو الصواب فلا يوجد علاج أقوى من القرآن للروح،،،أما عقلك فدربيه على تقبل أن ما يصيبك هو وسواس طبقيه مع كل فكرة تأتيك،،،هذا وسواس و ليس الموت ،،،،هذا وسواس و ليس الموت،،،،و لا تناقشي الفكرة ﻷنها ستغلبك في النهاية و تستسلمين لها و ينتابك الخوف و تدخلين في نوبة هلع،،،سوف تتجاوزين كل ذلك ،،،إضربي ضربتك اﻵن ما دمت في مراحلك اﻷولى للوسواس،،،لا تجعليه يتمادى معك مثلما فعل معنا ،،،أشغلي نفسك كذلك ،،،إجلسي مع اﻷهل و اﻷصحاب ،،،و هذا كان الشيء الذي نا نتهرب منه جميعنا خوفا من أننا نودع ،،،،لكن العكس هو مفييييد جدا،،، ابتعدي قدر المستطاع من الوحدة و الفراغ فهي أساس المشكلة،،،و أي سؤال أو إحساس جديد طرأ عليك لا تترددي في طرحه علينا فنحن هنا لنساعدك و تساعدينا،،

قديم 28-05-2015, 05:13 PM   #7
الموسوسه
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية الموسوسه
الموسوسه غير متواجد حالياً

حبيبتي اللي جالس يصير لك صاير لنا جميعا كل الاشياء اللي تصير لنا من الوسواس
عشان كذا من البدايه حاولي ماتتواصلين معاه وتشغلين نفسك ب اي شي
وانتبهي تنسين اذاكارك ....

قديم 28-05-2015, 05:30 PM   #8
راضية بالقدر
عضـو مُـبـدع
و ما كان ربك نسيا

الصورة الرمزية راضية بالقدر
راضية بالقدر غير متواجد حالياً

الدولهـ
Algeria
 الجنس ~
Female

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نورهان امين مشاهدة المشاركة
السلام عليكم جميعا

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
أختي إن شاء الله ما فيك إلا العافية فلا تخافي ..
هذا من كيد الشيطان حتى يبعدك عن ربنا بعد ما قربتي منو سبحانه و إن كيد الشيطان كان ضعيفا ..
حالتك تشبه حالتي كثيرا فأنا بدأ معي الوسواس من أكثر من 5 أشهر و كانت البداية مع نوبة هلع و شيء يقولي رح تموتي و ما رح يطلع عليك الصبح ..
و تعرفي متى صار هالشيء ؟
بعدما سجلت في حلقات في المسجد و بدأت أحفظ قرآن و تقدمت بشكل كبير و لله الحمد و كانت الصلاة حبي الكبير الذي أجد فيه راحتي .. أسجد فأتمنى ألا أرفع رأسي من شدة الحلاوة التي أجدها و أنا أحدث خالقي و الدموع تنهمر بشدة ..
المهم بعد الي صار و مع هذا الوسواس اللعين صرت أخاف الصلاة و القرآن و حتى الدعاء ..
هذا غير كل الأمور الأخرى كالأعمال الصالحة و غيرها مما نعيشه في يومنا ..
يعني أرى الموت في كل مكان ..
أختي أنت في البداية .. لا تسمحي له يتمادى .. تجاهليه بكل قوتك و تابعي حياتك و ربي يحفظك من كل سوء
الله يشفيك و يطيل عمرك على طاعته

قديم 28-05-2015, 06:19 PM   #9
احمد شاهين
عضو نشط

الصورة الرمزية احمد شاهين
احمد شاهين غير متواجد حالياً

هذه الاعراض بداية مرض الوسواس اختي نورهان امين لذى عليك مراجعت طبيب نفسي اعرف ان هذا صعب عليك ولكن المعروف عند كل العلماء في الطب النفسي كلم تاخرتي في العلاج يتطور مرض الوسواس القهري وهو مرض وليسى وسواس شيطاني بل هو خلل في النواقل العصبية وخاصة مادة المزاج السيروتونين وهناك ادوية تساعد في علاج هذا المرض وتقلل من اعراض الوسواس القهري وهي غير ادمانية او مهدئة وارجوا لك الشفاء العاجل

قديم 28-05-2015, 06:43 PM   #10
نورهان امين
عضو نشط

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female

اانا بشكركم. كلكم. من كل قلبي
وكمان اسفة ان كنت زدت عليكم. بس بجد كنت محتاجة احكي لحد لان انا حكيت لاصحابي حسيت انهم بيقولو عليا مجنونة للاسف كمان. اهلي معرفش احكلهم لان امي تعبانة الله يشفيها وفيها اللي مكفيها كمان انا كتبت لما لقيت حالتي غريبة النهاردة يعني حاسة بهدوء تام كل اللي بفكر فيه هو اني هموت وبس مع ارتعاش في الجسم وحاجة بتقولي ان انا هموت. لان النهارده الوضع غريب

وبسال الله انه يشفينا جميعا

قديم 29-05-2015, 11:56 AM   #11
فاااتن
عضو نشط

الصورة الرمزية فاااتن
فاااتن غير متواجد حالياً

وعليكم السلام

حبيبتي تأكدي محد يحس بقرب يومه ولا كيف الناس تموت بحادث
ولا طلال مداح كيف مات ع المسرح
الله جعل الموت بعلم الغيب
هوني فكرة الموت عندك لاتخلينه شيء عظيم ويخوف ويستغلك ابليس
تجاهلي كل الأفكار الوسواسيه
الشيطان يبي تعيشين بنكد وهم

اتمنى لك الشفاء حبيبتي

قديم 30-05-2015, 06:05 AM   #12
ام حنين
مراقب إداري

الصورة الرمزية ام حنين
ام حنين غير متواجد حالياً

عزيزتي

ياهلا ففيك بينا وبيتك واخوانك

ربي هداك لطريق الصحيح ..فالشيطام بدوره يبي يرجعك زي ماكنتي يحازل يخوفك من صلاتك ويبعدك عن الطاعات

فحاربيه يكل مالديك من قوه مهما ضعفتي تذكري ان الله وذكره اقوي سلاح لهزمه ..فلاتستسلمي ولاتياسي

اتمني لك الشفاء

دمتي بخير

قديم 01-06-2015, 12:05 PM   #13
نورهان امين
عضو نشط

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Female

السلام عليكم
أولا انا بحب اشكركم علي نصائحكم كلها واهتمام وأسأل الله أن يجعله في ميزان حسناتكم
ثانيا انا حاولت اطبق النصائح لكن للأسف حالتي تزداد من سىء الي اسوأ حاولت اني اجلس مع أهلي بس ما قدرت كأني صعبان عليا أودعهم وحاولت اعمل حاجات كتير اوي وان أقنع نفسي أن ده وسواس بس مفيش فايدة للأسف حالتي تزداد سوءا اليوم انا حاسة بقرب الموت مني مش عارفة فيه ايه
كمان كنت حابة أسأل سؤال هل انتو بتسمع كلمة الموت كتير وتشوه كتير كمان انا بشوف صور ناس مات كتير ولا اسمع إلا أخبار اموت فلان مات فجأه علان استشهد وكمان مع هم في سني وأصغر مني كمان بحس أن دي علامات كمان انا راحت من عندي نوبات الخوف انا بس في حالة اكتئاب شديدة حاسة أن ده بداية الموت
انا امتحاناتي هتبدا كما خمس أيام وحاجة بتقول اني مش هدخلها والموضوع دا احبطني شيء بيقول دايما اذاكر ليه مادام انا هموت صعبان عليا اوي أن كل حاجة تنتهي كلها فجأه بعد ما كنت رسمة أمل كبير وأحلام وردية كل الأبواب اتقفلت في وشي كمان صعبان عليا أهلي ورد فعلهم هيبقى ايه كمان انا عني أخ توأم وما شاء الله شدد حيل السنة دي وحاجة بتقولي أن ربنا رزق أهلك بتوامك علشان ربنا يعوضهم والله وصل بيا الحال للكفر وارجع واستغفر ربي يعني احنا بيوصل بيا الحال وقبول انا تخلقت ليه والله تعبت اوي مش عارفة فيه ايه