المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > عيادات نـفـسـاني > عيادة المشكلات الزوجية والأسرية

عيادة المشكلات الزوجية والأسرية للوصول الى الإستقرار الزوجي والأسري

وحيدة ،،،،وحزينة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اتمنى ألاقي عندكوا الحل لحالتي لاني فعلاً تعبانه نفسياً ووصلت حالتي للاكتئاب انا والحمد لله متزوجة من سنتين وعلاقتي بجوزي كويسة والحمد

قديم 15-08-2007, 12:15 PM   #1
freska
عضو جديد

الصورة الرمزية freska
freska غير متواجد حالياً

وحيدة ،،،،وحزينة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اتمنى ألاقي عندكوا الحل لحالتي لاني فعلاً تعبانه نفسياً ووصلت حالتي للاكتئاب

انا والحمد لله متزوجة من سنتين وعلاقتي بجوزي كويسة والحمد لله ولسه ما جيبناش أطفال بس الموضوع ده بنعالجه دلوقتي وكله على الله

المهم أنا حاسة بوحده فظيعة لان جوزي مواعيد شغله الصبح وبليل ومش بشوفه غير ساعة واحده في العصر وبعدين مش بشوفه تاني لتاني يوم وانا عندي شغل لغاية العصر وبعدين بعد ما ينزل هوه شغله بعد ما ييجي يتغدى انا بفضل قاعده لوحدي وساعات كتير بنام من الساعة 6المغرب للساعة 6 الصبح تاني يوم عشان ما حسش بالوحده وكل ما أقوله انا لوحدي يقولي شغلي وانا فعلا مش عارفه اعمل ايه لدرجه انه لما بييجي بالليل انا بكون خلاص نفسيا مش عاوزة اتكلم معاه لانه سايبني لوحدي واحنا في الغربة مش في بلدنا

وانا مش عارفه اعمل ايه وحاسه اني مش لاقيه اي حاجه اعملها اضيع بها وقتي الكتير اللي بقعده لوحده

فانصحوني جزاكم الله خير اعمل ايه في وقتي او اتصرف ازاي لان ده اثر على علاقتي بيه وبقيت على طول مكتئبة ومضايقة ومش حاسه بطعم الحياة وهوه على فكرة عنده يوم واحد أجازة في الأسبوع وساعات كتير بينزل فيه الشغل

وجزاكم الله كل خير.
المصدر: نفساني

قديم 16-08-2007, 12:06 PM   #2
نجلاء محفوظ
عضو نشط

الصورة الرمزية نجلاء محفوظ
نجلاء محفوظ غير متواجد حالياً

الاخت العزيزة
اهنئك على حسن علاقتك بزوجك وادعو لك بالانجاب وبالذرية الصالحة وبالفوز بعلاقة افضل مع زوجك ولكي تفوزي بذلك تذكري ان ما لا نحصل عليه كله يجب الا نتركه كله .
اي اذا كان زوجك يغيب عنك لظروف العمل طويلا فلابد من الاستمتاع باي وقت يقضيه معك وان قل وعدم اضاعته في لومه لتركك وحيدة في الغربة فلا شك انه لا يريد ذلك وكان يفضل ان يعود في منتصف اليوم ليستريح على الاقل ويعيش يحياته بصورة طبيعية ويستمتع بالقرب منك ولكنها ظروف العمل واذكرك بانها فترة مؤقتة باذن الله وان هناك الكثيرات من النساء اللاتي يعملن ازواجهن في مهن تتطلب الابتعاد الطويل ولكنهن لا يؤين انفسهن بالاستسلام للاكتئاب بل يقمن بشغل اوقاتهم بما يفيد مثل متابعة البرامج المفيدة في الفضائيانت وتنمية المهارات المختلفة عبر الانترنت والقراءة عموما ومارسة الرياضة والاستمتاع بالهوايات المختلفة والاعمال اليدوية مثل التريكو والكيروشيه ويمكنك تعلمهما عبر الانترنت وستقضي اوقاتا لطيفة كما اخبرتني المن تزاولها .
كما يمكنك الاتصال بالاهل عبر الانترنت ولكن احذرك من الحديث مع الغرباء عبر الانترنت حتى لا تؤذي نفسك .
اخيرا توقفي عن لوم زوجك بسبب غيابه في العمل واسعدي نفسك بكل المباهج المشروعة واسعدي بعملك وبقضائك وقتا جيدا فيه ولا تبحثي عن المشاكل مع زوجك واستمتعي قدر الامكان بتواجده معك وقريبا سيزداد الوقت كما ستتعرفين على بعض الاسر في الغربة ولا تضخمي شعورك بالوحدة ولا بالغربة وهوني الامر على نفسك واستمتعي بعملك وبانك وزوجك تحسننان من اوضاعكما المالية وتعلمي اللغات عبر الانترنت او عبر الشرائط المسجلة وقومي بحفظ القرآن وصدقيني اذا "قررت "شغل اوقاتك ستجدين الكثير من الامور التي تسعدك فقومي بتغيير النظرة الى الغربة وستربحين واوقفي خسائرك منها واطردي الاستسلام للاكتئاب ولكثرة النوم وعتاب زوجك حتى لا تفقدي سعادتك الزوجية لا قدر الله .
وفقك ربي واسعدك
نجلاء محفوظ
كاتبة ومستشارة اجتماعية
رئيس القسم الادبي المناوب بجريدة الاهرام

قديم 19-08-2007, 12:02 PM   #3
freska
عضو جديد

الصورة الرمزية freska
freska غير متواجد حالياً

بشكرك يا استاذه / نجلاء على كلامك
بس للأسف انا فعلا وصلت لمرحلة الاكتئاب والدليل على كده اني خلاص بقيت زهقانة من نفسي حتى شكلي حاسة اني مش حلوة حتى حجابي عاوزة اشيله وانا عارفه ان ده حرام بس مرحلة الاكتئاب حاسة انها اتمكنت مني
وللأسف انا بعد ما برجع من الشغل ما عنديش اي وسيلة اتصال غير الموبايل يعني لا تليفون عادي ولا انترنت الا في الشغل
مش عارفه اعمل ايه