المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب نوبات الهلع

ملتقى أصحاب نوبات الهلع ملتقى جميع الإخوه الذين يعانون من نوبات الهلع ، وتجاربهم بهذا الخصوص

قديم 18-07-2011, 03:09 AM   #31
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير
يارب خير غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ديو مشاهدة المشاركة
بعض الخطوات العملية لقهر الوسواس الخناس

الاستمرار على برنامج الرقية + (سورة البقرة + سورة يوسف + سورة يس + الصافات)

بالمناسبة سورة يس تعتبر مهدئة بشكل كبير للنفس المضطربة والموسوسة.

برنامج الرقية يومي لمدة لا تقل عن 3 اشهر وفي ازدياد.

ثانيا: الحجامة

حجامة الرأس والظهر عند حجام متمكن يخفف من اعراض الوسواس

ثالثا: شرب ماء الرقية

في حال الاستماع للرقية وشرب ماء الرقية، اذا كان هناك خدار في الجسم او شيء يسري في الجسم كالتيارات، او لاحظتم وجود كرة تنتفخ داخل البطن او حواليها فهذه مادة السحر المسببة لهذه الحالة ، فالامر لا يقلق كون السحر يتفكك.

والانتباه ان اذا لاحظتم هذه الاعراض فالامر يكون سحرا مقرونا بشيطان خادم له، مما يعني تفكيك السحر عبر الرقية قراءة او سماعا وشربا ودهنا.

من الاعراض التي قد يلاحظها المسحور

كثرة الوساوس، التوتر ، العرق، الخدران، ضيق التنفس، الخمول، الم في البطن او اسفل الظهر ،ثقل في القدمين

زوغان في البصر او مشاهدة تشويش او ربما ومضات فلاشية سريعة قد تكون حمراء اللون.

كلها من اعمال الخبيث الخناس.

اذا احسستي بضيق من الرقية وراودتك نفسك على تركها كي ترتاحي، عليكي بمقاومة نفسك والاستمرار عليها وغسل الرأس ايضا بماء الرقية، حتى يضعف تأثير الخبيث ايذانا لطرده

اذا كان هنالك معالج متمكن التوجه فعليكم اليه لكي يساعد من ناحية الارشادات وربما التخلص من الحالة كلها.

مع تمنياتي لكم جميعا بالشفاء العاجل..
اخى ديو شكرا لنصيحتك اخى بس انا سمعت ان الرقيه حتى لو مافينى شئ تتعب لان الشيطان يحب يتعبك وانا لما سمعت الرقيه قيت تخدير برجلى اليسرى وايدى وبعد الاوجاع وياترى الرقيه ممكن تقضى على الوسواس الى عندى اتمنى تفيدينى

قديم 18-07-2011, 08:59 AM   #32
ديو
عضو نشط

الصورة الرمزية ديو
ديو غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يارب خير مشاهدة المشاركة
اخى ديو شكرا لنصيحتك اخى بس انا سمعت ان الرقيه حتى لو مافينى شئ تتعب لان الشيطان يحب يتعبك وانا لما سمعت الرقيه قيت تخدير برجلى اليسرى وايدى وبعد الاوجاع وياترى الرقيه ممكن تقضى على الوسواس الى عندى اتمنى تفيدينى

هذه من اعراض الخبيث والله اعلم

ينزل في القدم اليسرى ويتسبب بالاوجاع بسبب تاذيه من الرقية،

نعم الرقية تقضي على الوسواس الخناس، بالاضافة الى الحجامة وشرب ماء الرقية وهي مجربة. فلا تنسيى ان الوسواس الخناس عمله الوسوسة والتخويف وغيرها..

انت بحاجة لقليل من الصبر وان شاء الله امورك كلها تمام..

قديم 20-07-2011, 12:27 AM   #33
رجل ضد الهلع
( عضو دائم ولديه حصانه )

الصورة الرمزية رجل ضد الهلع
رجل ضد الهلع غير متواجد حالياً

كان الله فى عونكم جميعا
احب اتكلم فحاجه اولا فكره الموت مرت على كل واحد فيه هلع انا تخلصت من فكره الموت الى كانت مبهدلانى والله جتنى فترات كنت اتمنى الموت علشان اخلص
وكنت اقول الشهادة قبل لا انام لانه كان عندى يقين ان ممكن اموت وانا نايم تعبت تالمت كثير والمشكله لو حكيتو لكل الناس محدش حيعرف الاحساس الى انتو فيه الا الى زيك او الى مر فيه
شوفو يا اخوان محد فالدنيا ممكن يعطيكم حل سحرى للهلع لازم نواجه ونتشجع لمواجهة الهلع وتبعاته
اولا فكرة الموت
انا اتخلصت منها ازاى
واجهت الموت
الموت يلحقنى وانا خايف منه اتهرب من الموت وفكره الموت
انا عملت ايه بقى
لحقت الموت قلت لنفسي انا عايز اموت يالله ياموت اخذ روحى يالله انا وراى شغل يا اموت او تخلينى اروح الشغل
واذا فكره الموت راحت اطلبها اقول ليه ممتش انا عايز اموت يالله ياعم الموت متيجى بقى
الخ الخ الخ
لقيت فكره الموت لو هربت منها تلحقنى بس لو انا لحقتها تهرب
جربو هالطريقه انا تخلصت من هالفكره وهالوسواس المزعج بهالطريقه بس مش من اول مره تروح لا الحق الفكره واجها بحزم تحدى الموت
واحب اطمنكم ان هذا ابتلاء من الله تعالي والى نمر فيه اختبار وتذكر قول الله تعالي
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا /5} إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا /6
لاحظ الايه مع العسر يسرى مش بعد العسر لا معاه فى يسر وفرج بس لازم انت تعرفو
كثرو من الاستغفار قال تعالى
(فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))
الله يشافيم جميعا يارب

قديم 20-07-2011, 02:18 AM   #34
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رجل ضد الهلع مشاهدة المشاركة
كان الله فى عونكم جميعا
احب اتكلم فحاجه اولا فكره الموت مرت على كل واحد فيه هلع انا تخلصت من فكره الموت الى كانت مبهدلانى والله جتنى فترات كنت اتمنى الموت علشان اخلص
وكنت اقول الشهادة قبل لا انام لانه كان عندى يقين ان ممكن اموت وانا نايم تعبت تالمت كثير والمشكله لو حكيتو لكل الناس محدش حيعرف الاحساس الى انتو فيه الا الى زيك او الى مر فيه
شوفو يا اخوان محد فالدنيا ممكن يعطيكم حل سحرى للهلع لازم نواجه ونتشجع لمواجهة الهلع وتبعاته
اولا فكرة الموت
انا اتخلصت منها ازاى
واجهت الموت
الموت يلحقنى وانا خايف منه اتهرب من الموت وفكره الموت
انا عملت ايه بقى
لحقت الموت قلت لنفسي انا عايز اموت يالله ياموت اخذ روحى يالله انا وراى شغل يا اموت او تخلينى اروح الشغل
واذا فكره الموت راحت اطلبها اقول ليه ممتش انا عايز اموت يالله ياعم الموت متيجى بقى
الخ الخ الخ
لقيت فكره الموت لو هربت منها تلحقنى بس لو انا لحقتها تهرب
جربو هالطريقه انا تخلصت من هالفكره وهالوسواس المزعج بهالطريقه بس مش من اول مره تروح لا الحق الفكره واجها بحزم تحدى الموت
واحب اطمنكم ان هذا ابتلاء من الله تعالي والى نمر فيه اختبار وتذكر قول الله تعالي
فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا /5} إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا /6
لاحظ الايه مع العسر يسرى مش بعد العسر لا معاه فى يسر وفرج بس لازم انت تعرفو
كثرو من الاستغفار قال تعالى
(فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))
الله يشافيم جميعا يارب
اخى ربنا يسعدك وشكرا على النصايح الرائعه بس انا للاسفه كل مااتخلص من فكره ارجع بفكره جديده ونفسى ارجع احس بقيمه الحياه واحبها زى الاول كل مااقول مش خايفه من الفكره يحصلى شئ غريب افتكر الموضوع بس انا هحاول يوم ورا يوم وان شاء الله ربنا يقدرنى اخى هو انت شفيت من الفكره فى ادايه وبادويه ولا من غير

قديم 20-07-2011, 01:55 PM   #35
رجل ضد الهلع
( عضو دائم ولديه حصانه )

هلا اختى
الهلع مش حاجه معينه لا الهلع كل يوم فكره كل يوم شى جديد هذا الهلع ممل مقرف
انتى بس قاعده وتلاحظين جسمج تنمنيتر مايكرسكوب على الجسم واعضائه اى حركه ولو بسيطه تفتح المجال لافكار ووساوس مالها اخر
شوفى اختى انا قلت واكرر مافيه انسان عنده هلع الا وعنده مشكله فحياته لابد فى شئ منكد عليه والهلع هو هروب من المشكله الجسم والعقل يهرب من هالمشكله الى الهلع يصرف انتباه العقل عن المشكله الى مو عارف يحلها
علاج الهلع هو علاج هالمشكله ومافيه شخص عنده هلع ماعنده هالمشكله الكبيره
وبخصوص بالفتره الى تخلصت من فكره الموت تقريبا عشر ايام واجهت الموت بضراوه قسوه حرب كانت بينى وبينه بس ولله الحمد انتصرت عليه بالاستغفار والصلاة والتقرب الى الله سبحانه والايمان بقدره الله ان هو المخلص من اى بلاء والحمدالله بدوووووووون حبه دواء
اتمنى الشفاء لكم جميعا باذن الله تعالى

قديم 20-07-2011, 02:36 PM   #36
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
هلا اختى
الهلع مش حاجه معينه لا الهلع كل يوم فكره كل يوم شى جديد هذا الهلع ممل مقرف
انتى بس قاعده وتلاحظين جسمج تنمنيتر مايكرسكوب على الجسم واعضائه اى حركه ولو بسيطه تفتح المجال لافكار ووساوس مالها اخر
شوفى اختى انا قلت واكرر مافيه انسان عنده هلع الا وعنده مشكله فحياته لابد فى شئ منكد عليه والهلع هو هروب من المشكله الجسم والعقل يهرب من هالمشكله الى الهلع يصرف انتباه العقل عن المشكله الى مو عارف يحلها
علاج الهلع هو علاج هالمشكله ومافيه شخص عنده هلع ماعنده هالمشكله الكبيره
وبخصوص بالفتره الى تخلصت من فكره الموت تقريبا عشر ايام واجهت الموت بضراوه قسوه حرب كانت بينى وبينه بس ولله الحمد انتصرت عليه بالاستغفار والصلاة والتقرب الى الله سبحانه والايمان بقدره الله ان هو المخلص من اى بلاء والحمدالله بدوووووووون حبه دواء
اتمنى الشفاء لكم جميعا باذن الله تعالى
فعلا اخى هو طبعا فيه مشاكل بتكون متراكمه والانسان بيفكر بهروبه منها انها انتهت وده الى بيجيب الاكتئاب والخوف وبالتالى الوساوس والهروب بالوسواس بعيد عن المشاكل والحمدلله انت طمنتنى انك خلصت من وسواس الموت فى عشر ايام ده نكد ومنكد عليا حياتى كلها بس ربنا المستعان انا بحاول معاه وعلى الله توكلى واخى مارجعتلك الافكار تانى بتاعه الوسواس والحمدلله مستمر بعافيه من ادايه

قديم 20-07-2011, 02:57 PM   #37
رجل ضد الهلع
( عضو دائم ولديه حصانه )

انا الحمد الله بعد ما انتهت الفكره تجى افكار ثانيه وبرضو تغلبت عليها ولله الحمد
انا من شهر 10 السنه الى فاتت والحمدالله كل الامور تمام تيجى بين فتره وفتره شويه قلق وتوتر وحركات بايخه بس مجرد يوم او نص يوم وتروح وها طبيعى جدا يحصل لكل الناس
انا من شهر 10 الى فات كان اخر تعب ليه وبعدين ابتديت اخف بكشل كبير وبسرعه اكبر رجعت للحياه والدنيا والناس الحياه جدا جميله والله ارمى همومك على الله سبحانه وتاكدى وخليكى وثقه اتم الثقه ان
لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا
لو وثقتى بهالكلمه ثقه تامه حترتاحى بشكل غير طبيعى

قديم 20-07-2011, 03:08 PM   #38
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
انا الحمد الله بعد ما انتهت الفكره تجى افكار ثانيه وبرضو تغلبت عليها ولله الحمد
انا من شهر 10 السنه الى فاتت والحمدالله كل الامور تمام تيجى بين فتره وفتره شويه قلق وتوتر وحركات بايخه بس مجرد يوم او نص يوم وتروح وها طبيعى جدا يحصل لكل الناس
انا من شهر 10 الى فات كان اخر تعب ليه وبعدين ابتديت اخف بكشل كبير وبسرعه اكبر رجعت للحياه والدنيا والناس الحياه جدا جميله والله ارمى همومك على الله سبحانه وتاكدى وخليكى وثقه اتم الثقه ان
لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا
لو وثقتى بهالكلمه ثقه تامه حترتاحى بشكل غير طبيعى
ولله يااخى نفسى ارجع اعيش طبيعيه وماخفش زى الاول وافضل قويه واحب الحياه واسعى بالخير الوسواس ده يقتل كل طاقه الانسان ويخليه عنده لامبالاه وخوف وبس لكن بحمد ربنا انى واعيه لمشكلتى وجنبى اخوه زيكم ومنهم انت بيقفو جنبى ويحولو يرشدونى بطريقه سليمه وان شاء الله توكلى على الله وعلى طاقتى الى هستمدها من قدره ربنا يقدر ينهى الوهم الى اسمه وسواس ده لانه مولم بجد وربنا يجعل كل كلمه قولتهالى بميزان حسناتك ويجزيك خير اللهم امين بس سؤال يعنى يرجعلك الهلع ولا الافكار الوسواسيه وتروح وبتتكرر على ايام متباعده مثلا ولا ممكن بالاسبوع

قديم 20-07-2011, 03:27 PM   #39
رجل ضد الهلع
( عضو دائم ولديه حصانه )

لا اختى مجرد افكار وتوتر وقلق الطبيعى الى بيجي لكل انسان طبيعى من ظغوطات الحياه احنا بشر اختى يوم نزعل يوم نفرح ولازم نتاثر بالحياه ومشاكلها وهذا طبيعى بس احنا عندنا حساسيه زياده ونكبر الامور ونهولها لما تجيلك نوبت الهلع او الافكار السوده هجمت عليكى غيرى الوضع الى انتى فيه
مثلا
ثومى اطبخى اكل ولا نظفى البيت الافكار مش حتروح نهائيا بس انتى قطعتى عليها التوسع لو انتى قاعده لوحدك حتكبر الافكار والتخيلات وفكره تروح وفكره تيجي اقطى حبل افكارك باى شئ حتى لو مش مفيد حتى لو الفكره ماراحت وظلت موجوده استمرى بالعمل اشتغلى باى شئ اى شئ المهم متقعديش مركزه مع الفكره وبخصوص الافكار انا والله نسيت اساسا امتى اخر مره جتلى الشفاء من الهلع باذن الله مش مستحيل عادى كثير والدليل شوفى كل الاعضاء الى موجودين كلهم جداد واغلب الاعضاء القدام تركو المنتدى لانهم تشافو بحمدالله انا دخلت المنتدى لانه كثير ساعدونى هنه وحاب ارد الجميل واساعد غيرى من وقت الى اخر ادخل اعمل الى اقدر اعمل عليه
:)

قديم 20-07-2011, 03:37 PM   #40
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
لا اختى مجرد افكار وتوتر وقلق الطبيعى الى بيجي لكل انسان طبيعى من ظغوطات الحياه احنا بشر اختى يوم نزعل يوم نفرح ولازم نتاثر بالحياه ومشاكلها وهذا طبيعى بس احنا عندنا حساسيه زياده ونكبر الامور ونهولها لما تجيلك نوبت الهلع او الافكار السوده هجمت عليكى غيرى الوضع الى انتى فيه
مثلا
ثومى اطبخى اكل ولا نظفى البيت الافكار مش حتروح نهائيا بس انتى قطعتى عليها التوسع لو انتى قاعده لوحدك حتكبر الافكار والتخيلات وفكره تروح وفكره تيجي اقطى حبل افكارك باى شئ حتى لو مش مفيد حتى لو الفكره ماراحت وظلت موجوده استمرى بالعمل اشتغلى باى شئ اى شئ المهم متقعديش مركزه مع الفكره وبخصوص الافكار انا والله نسيت اساسا امتى اخر مره جتلى الشفاء من الهلع باذن الله مش مستحيل عادى كثير والدليل شوفى كل الاعضاء الى موجودين كلهم جداد واغلب الاعضاء القدام تركو المنتدى لانهم تشافو بحمدالله انا دخلت المنتدى لانه كثير ساعدونى هنه وحاب ارد الجميل واساعد غيرى من وقت الى اخر ادخل اعمل الى اقدر اعمل عليه
:)
الحمدلله اخى وربنا يقدرنى ويتم عافيتك على خير وتتمتع بالصحه والعافيه على طول ربى يسعدك ويعطيك على الخير الى بتعمله مع الناس فى مساعدتهم شكرا كتير