المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > عيادات نـفـسـاني > عيادة مشاكل الكبار

عيادة مشاكل الكبار كل ما يتعلق بالمشاكل النفسيه للكبار ، رهاب ، وسواس ، نوبات هلع ، فصام .... يقتصر الرد في العيادة على الأخصائيين المعتمدين للموقع .

مشكلتي

ارجو مساعدتي ؟ زوجي مريض من حوالي 10 شهور مرت بمراحل مختلفة من المرض ( لا يمكن كتابتها بالتفصيل ) ولكن أخر مرحلة وهي اعتقاد زوجي بان الله لايقبل

قديم 12-11-2011, 12:35 AM   #1
مروة هيكل
عضو

الصورة الرمزية مروة هيكل
مروة هيكل غير متواجد حالياً

مشكلتي

ارجو مساعدتي ؟
زوجي مريض من حوالي 10 شهور مرت بمراحل مختلفة من المرض ( لا يمكن كتابتها بالتفصيل ) ولكن أخر مرحلة وهي اعتقاد زوجي بان الله لايقبل منه اعمال أو توبه وان الله قد ختم على قلبه فأصبح قلبه لا ينبض ولا يسمع له نبض وايضا عيونه لا تبكي . وانه عند الدعاء أو سماع القران قلبه لايتحرك لما يسمعه .: وأصبح يردد بعض الأيات التي تفيد انه وقع في الفتن و منها مثل " الا في الفتنة وقعو ا " ويعتقد ان هذه الايات تقال له ؟ملحوظه : زوجي قبل المرض كان من المثقفين والمطلع على كل ما يدور حوله من احداث ومتدين ويقرا ويحفظ القران ومن يوم زواجنا وانا اشهد انه لم يعصي الله بل يخافه ويحافظ على الصلوات في جماعة وصلاة الوتر وهادئ الطبع ولكن اثناء احداث ثورة مصر ظهر بدايات المرض وانه الان يتعاطى دوا نفسي ومتابع مع دكتور الرخاوي من حوالي 5 شهور( والدكتور الرخاوي لم يقل لنا اسم المرض ) ولكن انا بحثت عن الدوا في النت وعرفت انه للوسواس والاكتئاب واطلعت على اثارة الجانبية ؟ ملحوظة اخرى ؟ انا زوجي لم يقل للدكتور كل ما يشعر به او مايعتقده ولكن لا ارى اي شفاء فاصبح عايش بالجسد دون الروح واصبح بدون تركيز ويشتكي من انه ينام ولكن بدون احساس انه نائم ؟ ارجو مساعدتي وارشادي بماذا افعل ؟
المصدر: نفساني

قديم 12-11-2011, 12:37 AM   #2
مروة هيكل
عضو

الصورة الرمزية مروة هيكل

الدواء

neurotop retard 300
Sنقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلةlasil
prothiaden 25

قديم 12-11-2011, 05:50 PM   #3
صالح الغامدي
أخصائي نفسي

الصورة الرمزية صالح الغامدي
صالح الغامدي غير متواجد حالياً

الاخت العزيزة
طالما قال د الرخاوى ان عندة الوسواس القهرى بعرف ان هناك مراحل فاذا كان فى بدايتة هذا الوسواس ممكن التكيف معة مثلة مثل اى مرض اخرى بدل من البكاء وندب الحض والاهم من ذلك هو انتم كاسرة احتساب الاجر والصبر على هذا الاب المصاب
وافضل طرق للاعلاج النفسى خلى بالك وليس الطبي
هى مقاومة الافكار اللاعقلانية بافكار عقلانية
واذا انتى مهتمة وترغبين فى الاستفاضة اقرى د البرت اليس فى العلاج المعرفى الانفعالى السلوكى
وستجدين مع الايام باذن الله الفائدة
والله يارب يشفية مما هو فية

قديم 15-11-2011, 09:15 PM   #4
مروة هيكل
عضو

الصورة الرمزية مروة هيكل

ارجو المشورة

يوجد مركز في البلد التي نعيش فيها يسمي مركز يسمى الإيحاء والإيماء للدكتورة (منى غريب ) اللي اعرفه عنه انه بيعالج عن طريق جلسات وتتم عن طريقة المواجهة مع المريض وتعالج أمراض كثيرة سواء عضوية او نفسية .
انا حاولت مع زوجي لكنه رافض بحجة أنة يتعاطى الان دواء ومتابع مع دكتور الرخاوي ؟
اريد ان اسال هل تعاطيه الدواء يمنع الذهاب لهذا المركز ؟

قديم 15-11-2011, 09:24 PM   #5
مروة هيكل
عضو

الصورة الرمزية مروة هيكل

الف الف الف شكر وجزاك الله خير

قديم 15-11-2011, 09:47 PM   #6
صالح الغامدي
أخصائي نفسي

الاخت العزيزة
جزء من علاج زوجك هو ايمانة بان شفاءة بعد الله من الدكتور الرخاوى
انصح بعدم كسر هذا الاتجاة الان ولكن بعد فترة وبتدريج وبطريقتك وباسلوبك تستطيعى ان تقنعية بتجريب العلاج النفسى اما الان تجبرينة سيجد مقاومة ولا ينفع شى
المهم اعطى فرصة للدكتور الرخاوى ومع الايام اذا لم يتحسن اقنعية بتجريب غيرة
على فكرة هل قرأتى وبحثتى فى قوقل عن العلاج العقلاني لدكتور البرت اليس ؟

التعديل الأخير تم بواسطة (نوفا) ; 15-11-2011 الساعة 09:53 PM

قديم 16-11-2011, 11:28 PM   #7
مروة هيكل
عضو

الصورة الرمزية مروة هيكل

اولا متشكرة جدا جدا على سرعة ردك ؟
بصراحة بحثت ولكني لم أجد مباشرة ملف للدكتور اليس ولم افهم شئ ؟ وان شاء الله ههحاول تاني ؟
سؤال أخير ؟ هل الأدوية ليها اضرار جانبية ؟ لانه بيشتكي من حاجات كثيرة ؟

قديم 17-11-2011, 12:10 AM   #8
مروة هيكل
عضو

الصورة الرمزية مروة هيكل

اللي فهمته من نظرية الدكتور البرت اليس ؟اني اقوم بعمل المرشد وتعديل الافكار الغير عقلانية بأخرى عقلانية ؟
والله يادكتور حاولت كتير ؟ بس اظن ان المشكلة ان زوجي لا يقتنع بكلام او اراء احد لانه كان في السابق يمتاز بعقلانيته وتفكيرة المتميز بين اقرانه فهو القارئ المثقف الحافظ للقران العالم بالامور الدينية وايضا المطلع على كل جديد ؟ فطبيعي مهما اتكم معاه حتى لو كلامي مقنع فلا يستجيب ؟
وكمان اصلا هو مش معتقد انه عنده وساوس او اكتئاب ؟ هو معتقد ومتأكد ان ربنا غضبان منه ولا يقبل منه توبة او اعمال ؟ وبيستشهد بايات قرانية على ما يقوله ؟ والدكتور الرخاوي مش يعرف الكلام دة ؟ لانه مش قاله عليه ؟
كلامه كله دلوقتي ؟ هو ليه دموعه اتمنعت ؟ وليه قلبه لم ينبض ؟ وليه مش بيحس انه بينام ؟
اسفة جدا للتطويل ؟ بس عندي اسئله كتيرة ؟ وبحثت كتير على النت ولم اجد حالات تشبه حالة زوجي في اعتقادته وافكارة ؟ والله والله في اوقات كتير اني بقتنع بكلامه وبصدقه لانه بيثبتها لي بالأدلة من القران ومن امورنا الحياتية .

قديم 17-11-2011, 06:26 PM   #9
صالح الغامدي
أخصائي نفسي

الاخت العزيزة مروة احنا نحاول مع الطلاب سنين طويلة جدا والتغير ما يجى من يوم وليلةيحتاج الى وقت لكن طالما الايمان موجود والتهئية النفسية لكل من لة علاقة مع ابوكم بان يأقلمون انفسهم على وضعة الجديد راح تمشى الامور باحسن حال

على فكرة ابوكم كيف سلوكة مع الاخرين فى عمل او فى شارع أواصدقاء هل غير غير الكلام اللى انت قلتية
وبعدين سوال اخر قبل مرض زوجك ماذا حصل من احداث مثل سقوط على الراس او مناقشات حامية او خبرة قوية اثرت فى نفسة ؟ حاولى تذكرى اعملى عصف ذهنى وهاتى تفاصيل ما حدث قبل 10 شهور يعنى قبل مرض زوجك
اما عن البرت اليس راح الخص لك الافكار وارسلها لك

التعديل الأخير تم بواسطة (نوفا) ; 17-11-2011 الساعة 06:33 PM

قديم 18-11-2011, 12:13 AM   #10
مروة هيكل
عضو

الصورة الرمزية مروة هيكل

جمعة الرحيل

بداية مرض زوجي وعلاماته بدأت مع أزمة مصر ؟ وكنا في أجازة وكنا ككل المصريين متابعين الأخبار دقيقة بدقيقة لدرجة انه كان بنام امام والتليفزيون ونحن مغتربين في بلد خليجي ؟ فكان زوجي يحللل الأخبار والبرامج بطريقة غريبة وكان يربط ما يقال اثناء الأزمة بما سمعه مثلا من سنه او اثنين ؟ فعلا ربط عجيب ؟ وكانت اعتقادته لم تصدقها لاول مرة لكن اسلوبه في الأقناع يجعل كل من يسمعه يصدقه ويقتنع بها وأنا اولهم ؟ وطبعا ذلك
للخلفيات المعروف بها من رجاحة العقل ؟ ولكن في يوم المسمى في مصر بجمعة الرحيل من وقت ما صحي ؟ وهو يقول ان انهاردة يوم القيامة ؟ وان انا نذير ليكم ؟ واصر على اتصالنا بكل من نعرفهم ونقول لهم استغفروا الله ؟ والله والله والله انا صدقته وعشت معاه لحظات انتظار ان القيامة تقوم لانه كان يقول لي ادلة مقنعة جدا جدا ؟ ولكن بعدها بدا التعب من عدم النوم واعضاء جسمه كلها بتوجعه وشريط حياته بيمر عليه ؟وفي الأثناء كانت التليفزيون المصري ينشر دائما نداء عاجل نداء عاجل كان هو ياخذه على انه نداء ليه ؟ وبعدها انتظر الموت ومن كلامه كان ينتظر ومستعد انه يموت ؟ بعدها انا بحثت عن مساعدات لاشخاص قربين فشاروا علينا بزيارة دكتور نفسي وعصبي ؟وبالفعل راح لدكتور واعطى له دوا شهر كامل لم يأخذ زوجي منه غير الأعراض الجانبية منها الالام الاطراف وقلق وتوتر ؟ وبعدها الدكتور قاله الدوا مش جاب مفعول نغيره ونعطي اقوى منه واعطاه دوا صعب اوي مش نسيت اسمه بس كان غالي اوي بالمصري في حدود 1400 جنية العلبة الواحدة ودخلت على النت وعرفت ان اضرارة كتيرة اوي اوي ويأخذة المدمنين وفعلا مش شفنا منه غير الأضرار الجانبية الفظيعة مثل انه كان مش ينام خالص خالص وكان مش يقدر يقعد خالص طول اليوم رايح جاي ومشتت ومش بياكل وضعف ضعف شديد وعدم النوم اثر علية وكنت بحس بنبض جسمه شديد اوي وبعدين قطع من الدكتور لانه من وجهه نظرة فشل في علاجه وراح المستشفي الحكومي الموجود بالبلد وتابع مع دكتور اخر ؟ ولكن عدم النوم كان يؤثر عليه اثر شديد ففي يوم اخد حبه منوم من الصيدلية ومش نام وبعدين راح المستشفى فاعطوه حقنه وبعدها راح تاني واعطوه شئ تاني ؟ وجاه على الفجر صوته اتكتم واصبح يقول انا هموت وفعلا كان شكل فمه اصبح غريب ويصدر اصوات من فمه لا اراديا ؟ وبعدها لما شافه الدكتور المختص بحالته اعطاه دوا لازالة الاعراض التي ظهرت بسبب الادوية المنومة ؟ وبعدها بكام يوم كان اجازة والدكتور المختص بحالته مش ينفع يشوفه لانه كانت اجازة رسمية على مدي عدة ايام ؟ قال انا تعبان حاسس ان دماغي هتوقف انا مش عارف اللى ممكن يحصل لدماغي ؟
شئ طبيعي اخاف جدا وحجزنا ونزلنا مصر في خلال يومين ومن المطار للدكتور الرخاوي
ولا اشكك في قدرات دكتور كبير ذي الدكتور الرخاوي ؟ ولكنه لم يعرف الحالة بالتفصيل ولم يقل الى الان هو عنده اية ؟ بس اعطانا تنبيهات شديدة ؟ منها عدم الطبطبة وانه مش يشتكي لحد اوجاعه واشياء اخرى ؟ والحمد لله اسبوع واحد وبدا يتكلم شوية واوجاعه تروح وينام شوية ؟ بس بدا مرحلة جديدة من القناعات ؟ كلامه ان ربنا غضبان علينا وربنا مش مبارك لينا في فلوسنا ؟ وانا احاول اقنع ربنا تواب رحيم ؟ وبعدها بدات فترة الصمت التام لو انا مش كلمته مش يكلم ؟ وحصلت ليا ظروف اضررت ان اعود للبلد لوحدي ؟ وسيبته فترة حوالي شهر مع والديه ؟ والحمد لله رجع لينا ؟ في حالته الهدوء التام عدم الكلام وعدم المشاركة في اي شئ ؟
لكني لما اكلمه يرد عليا بالمطلوب بس ؟ ملحوظة لما يحصل بنا خلاف واكون قصده اني اصعد المشكلة القيه بيفوق شوية وصوته بيطلع وبيصحصح وبينفعل ؟
ودلوقتي الحمد لله حالته مستقرة عن السابق كتير اوي ؟
بس زي ما قولت في السابق ؟ مشكلته انه مش بيدمع ؟ ولا قلبه بينبض ؟ ولو سمع دعاء او قران قلبه لا يخشع ؟ واحساسه انه مش بينام ؟
وكلامه ان ربنا ختم على قلبه وعلى سمعه وانه سقط في الفتنة فاماته الله ؟ وهو حي
نسيت اقول ان بعد جمعة الرحيل انقطع تماما عن مشاهدة التليفزيون والاخبار ولم يتكلم بعدها عن اي احداث ؟ ولم يتابع ولم ينتبه لاي شئ في التليفزيون ؟
لكن دلوقتي اصبح يفتح شوية الرياضية .

قديم 18-11-2011, 12:32 AM   #11
مروة هيكل
عضو

الصورة الرمزية مروة هيكل

سلوكه الان اكثر من هادئ وفي داومه طبيعي ؟ بس طبيعي واضح عليه انه تعبان ؟
اسلوبه لم يتغير ؟ بس اصبح من وحهة نظري منكسر يمشي بطريقة منكسرة
تشتت الذهن يؤثر عليه في الكلام . يحس ان لسانه مربوط . شبه فاقد للذاكرة . بمعنى انه بياخد وقت لكي يجمع معلومة في ذهنة . وكان في السابق لما يجالس اشخاص كان احسنهم كلاما دلوقتي بيقولي انه مش عارف يشارك اي حديث جماعي ؟
وانه مش يقدر يقعد ادام التليفزيون كتير ؟ بيتعب منه ؟
لكن مش بيقرا قران زي الاول ولا يصلي الوتر قبل ما ينام زي الاول ؟

قديم 18-11-2011, 12:42 AM   #12
مروة هيكل
عضو

الصورة الرمزية مروة هيكل

عاجزة عن الشكر
لاني من مرض زوجي وانا ابحث عن من يساعدني ويرشدني الى الطريق السليم
لاني انا المسؤولة الان ولا احد من اخوانه له تدخل في شئ
جزاك الله خير