المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب نوبات الهلع

ملتقى أصحاب نوبات الهلع ملتقى جميع الإخوه الذين يعانون من نوبات الهلع ، وتجاربهم بهذا الخصوص

قديم 09-07-2011, 02:07 PM   #16
المشتاق الى الجنة
عضو مجلس اداره سابق

الصورة الرمزية المشتاق الى الجنة
المشتاق الى الجنة غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يارب خير مشاهدة المشاركة
فعلا هم مابيحسوش بالامنا وديما شيفنا تافهين وتفكيرنا دلع انا بصراحه نفسى اقدر اتغلب على وضعى لانى مش حابه افضل كده وربنا يقدرنى ويشفينا جميعا بس انت اخى عندك وقت فراغ كبير او مشاكل وضغوط حياه وصلتك لكده انا مثلا عندى فراغ كبير جدا وممكن اقعد فى البيت بالشهور ماطلعش ولا اشوف حد ولا اتكلم مع حد بس كنت عايشه عادى مبسوطه وفجاه جالى الوسواس ومسك راسى وبطلت اميز بين اى احساس حتى الناس وحياتى كلها احسها حلم وخايفه الوضع يستمر بجد مرعوبه من استمرار وضعى بهيك طريقه ربنا يستر

انا اول نوبه هلع جاتني من ثمان سنين ساعتها كنت عند خالتي في الباديه عارفه ناس البلد ازاي عاملين يعني الناس اللي من المدينه بتبان و كدا المهم في احدى الليالي قررت استحم اكرمك الله و كان الوقت متاخر من الليل و انا بالحمام كنت بكلم مع خالتي و اضحك و هي برااا طبعاا المهم لما طلعت من الحمام و خالتي قاعده تقول قمر منور و كلام كدااا و قالت ابنائي من عارفه اعمل معاهم اي عشان يستحمو تعبت معاهم بعد الكلام حسيت بحكه في يدي و طلع في ايدي حب بيخوف كل ماحك الحبوب تتزود خافت خالتي قلتلهاا لا عادي حصل معي كداا قبل المهم و انا نايم بالليل فزعت من النوم و جاني خفقان و خوف شديد اول مره احس بكدااا و مغص رهيب و ساعتهاا بدت المعاناه المهم رجعت ببيتناااا و الخوف خف بس المغص كان بيقتلني احس بخوف و كنت مقدرش اخرج من البيت و كانت بتجيني كوابيس و احلام مبقدرش انام و اللهبه مطفيه كنت بشوف اقزام كدا بتنط علي تخيلي الصيف كلو قضيتو و المغص ملازمني و اختناق لاحت كشفت الدكتور قال لي مفيكش و لا حاجه المهم رجت عند امراه شعبيه كداا و قالت عندك فيروس كبد لاني كنت شااحب و اصفر اللون كوتي بالنار المهم خفيت شويه و لله الحمد بس ساعتهاا عارفه كنت بكره حاجه اسمهاا استحمام كنت بخاف اروح عند الحلاق و وساوس غريبه وسواس مرض كل مااحس بحاجه صغيره اقول خلاص دا سرطان المهم ساعات بقعد ابكي اهلي بيقولو بطل دلع و كلام فاضي المهم خلص الصيف و اجا العام الدراسي تدريجياا تحسنت بس المغص ملازمني لحد دلوقتي تخيلي من و انا عمري اربع عشر سنه و الان عمري اثنين و عشرين و المغص معايا كشفت وكشفت الدكاتره قالو معندكش و لاحاجه في بيقولو قولون عصبي في بيقولو مفيكش ولا حاجه و اهلي بيقولو شفت ازاي انت بس موهوم و كداا المهم تحسنت بس بعد ثلاث سنين و انا باخر سنه بالثانويه العامه و الحمد لله انا كثير شاطر بالدرااسه و متفوق جاني احساس غريب و انا بالدرس حراره و خوف و مغص رهيييييييييييب جيت عالبيت قلت يمكن الحمى او انفلونزا بس كانت افكار تقتل دمااغي و تخيلي سنه كامله و انا و الصداع صحاب مبحسش برااس يقلت خلاص حتجنن من الصدااع اللي فراسي لابنام و لا برتاح ضيقه و خوف و احاسيس غريبه قالو اهلي يمكن من ضغط الدراسه و كدا المهم بعد الدراسه خفت الاعراض لحد سنه ثالث بالجامعه يعني دلوقتي بعد وفاه الوالد الله يرحمو و بعد احدااث كدااا حسيت بمغص ثاني رجع بحده اكثر و احساس اني بعالم ثااااني تخيلي شهرين و انا زي في حلم لما بتكلم بحس صوتي بعيد عني راسي مفصول عن جسمي ثقل في الراس خوف و المشكله الاعراض داتني في بدايه السنه و تخيلي مقدرش اطلع و طول الوقت نايم و خوووووووووف و و ساااوس و صدااااااع بس اهلي مش عارفين و كوابيس بمخلوقات عايوه تقتلني و احلام مفزعه و و سواس جنون يعني تحس نفسك خلاص كنت بشوف الجنون ققريب مني لاني مكنتش عارف انا بعاني من اي لما دخلت المنتدى تعرفت انو بعاني من اختلال الانيه المهم مع الرقيه و قراءه القره خفت اعراض كثيره من خوف هلع اكتئاب و وسواس المرض و الجنون و الكوابيس العصبيه كره الحياه كره الاهل الشك في اي حد عارفه الدراااسه كنت بموت فيها دلوقتي بتعب جداا من كلمه دراسه المهم اتحسنت جداا بس اللي بعاني منو الان هو الشعور انو مش انا ساعات بيجيني الاحساس دااا بتعب من الاصوااات الجامده و الاضوااء و ساعات احس بخفه الجسم و احس اني مفصول عن العاااااالم و اياام الامتحانات و الاختبارات دي تبقى عندي ايام سوده لانو مبقدرش ازاكر زي الاول بيجيني صداع رهيب ضيقه وخوف و بكاء المهم دي قصه معاناتي بس الحمد لله على كل حال و رغم المعاناه دي المرض خلاني اتقرب من ربنااا قوي و كان سبب في التزاامي و الحمد لله داايما من المتفوقين في الدرااسه و دي اكبر نعمه

اسف لو طولت حكتلك قصه حياتي