المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب نوبات الهلع

ملتقى أصحاب نوبات الهلع ملتقى جميع الإخوه الذين يعانون من نوبات الهلع ، وتجاربهم بهذا الخصوص

ربنا يكرمكم ساعدونى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته زى ماحكيت قبل كده ان عندى وسواس الموت وكانت تجينى نوبات هلع اهلى عارفين بمرضى بس للاسف بيقولولى كلام بجد بيخوفنى اوى وبيعكننو

قديم 09-07-2011, 02:18 AM   #1
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير
يارب خير غير متواجد حالياً

ربنا يكرمكم ساعدونى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

زى ماحكيت قبل كده ان عندى وسواس الموت وكانت تجينى نوبات هلع اهلى عارفين بمرضى بس للاسف بيقولولى كلام بجد بيخوفنى اوى وبيعكننو عليا وبيخلونى اشك انى مريضة باشياء تانيه يعنى اول حاجة انا مرضى فى نظرهم تافهه وهبل وانى بدلع غير تعليقات امى واخواتى انتى هتتجننى نهايتك مصحة نفسيه انتى هتنتحرى لدرجة شككونى بالجنون وخلونى اخاف جدا رغم انى بحاول اتحسن بس اسلوبهم معايا بيزيد همى وبيخوفنى جدا بالاخص انى الايام ديا اى كلمه بتخوفنى بجد وبحس انى بعيد عن الواقع مش مترجمه الواقع لحد ما وبصراحه كلامهم بياثر فيا بالسلب وخايفه منه اوى وياترى الوسواس ممكن يجننى او يخلينى انتحر انا خايفه بجد وكلام اهلى ومعاملتهم بتقلقنى جدا ربنا يخليكم ساعدونى وفيدونى اتصرف ازاى

المصدر: نفساني

قديم 09-07-2011, 03:19 AM   #2
ام جميل
عضو نشط

الصورة الرمزية ام جميل
ام جميل غير متواجد حالياً

صباح الخير اختي كيفك يارب تكوني في احسن حال لاتسمعي لكلام اهلك انتي ليه تشتكي لهم اكيدهم موحاسيين فيكي لان مايحس فيك الا عندهم هالمرض طبيعي كلامهم والله انا مثلك لمااشكي لزوجي ولاهلي نفس الكلام الي قولتيه ماحديحس باحد ولاتخافي لاحتتجنني ولا تنتحري مافيك الا العافيه صدقيني كل ماشكيتي كل مازاد عندك الخوف والاعراض عندك المنتدى اي شي في خاطرك قوليه ونحنا معاكي على طول يااااارب يفرج همك وهمي اااااااميييييينewrdwpjfc

قديم 09-07-2011, 03:22 AM   #3
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام جميل مشاهدة المشاركة
صباح الخير اختي كيفك يارب تكوني في احسن حال لاتسمعي لكلام اهلك انتي ليه تشتكي لهم اكيدهم موحاسيين فيكي لان مايحس فيك الا عندهم هالمرض طبيعي كلامهم والله انا مثلك لمااشكي لزوجي ولاهلي نفس الكلام الي قولتيه ماحديحس باحد ولاتخافي لاحتتجنني ولا تنتحري مافيك الا العافيه صدقيني كل ماشكيتي كل مازاد عندك الخوف والاعراض عندك المنتدى اي شي في خاطرك قوليه ونحنا معاكي على طول يااااارب يفرج همك وهمي اااااااميييييينewrdwpjfc
حبيبتى ام جميل يسعد صباحك ويبارك فى عمرك يارب ولله يااختى ان ببطل اشكيلهم وبحاول اسكت بس ماما كل ماتشوفنى قليله نوم وعلى طول مهمومه تفضل هى واخواتى يقولو ليا الكلام ده وخفت بجد من كلمه انتحار وجنون وحسيت النهارده ان الهم زاد عليا بسبب الكلام ده طيب اختى يعنى الوسواس مايأذى لهيك اشياء ولا ممكن لانى بجد خوفت من كلامهم وربنا يستر يارب

قديم 09-07-2011, 03:27 AM   #4
المشتاق الى الجنة
عضو مجلس اداره سابق

الصورة الرمزية المشتاق الى الجنة
المشتاق الى الجنة غير متواجد حالياً

عارفه اهلي زي اهلك عارفه انا مبقلهم حاجه بسكت عشان حتعب زيااده

عارفه من ثلاث كان عندي وسوواس الجنون بس الحمد لله الوسواس راح انتي مش حتتجنني و لا حاجه دي وساوس

قديم 09-07-2011, 03:37 AM   #5
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميراك مشاهدة المشاركة
عارفه اهلي زي اهلك عارفه انا مبقلهم حاجه بسكت عشان حتعب زيااده

عارفه من ثلاث كان عندي وسوواس الجنون بس الحمد لله الوسواس راح انتي مش حتتجنني و لا حاجه دي وساوس
ربنا يطمنك اخى ميراك ويشفينا جميعا يارب بس احب اقولك انا مابحسش الحمدلله باى اعراض او تفكير بالجنون بس كلامهم هو الى شككنى وخلانى اخاف بس الحمدلله كلامكم ولله بيطمنى بس ممكن اسئلك سؤال انت بتقدر تسكت وماتتكلمش عن وسواسك ولا بتحسه صعب اصل انا احيانا اقول لو سكت يبقى الى بفكر فيه هيحصل اتمنى اسمع رايك ومعلش اتحملنى تعبتك اوى معايا ربنا يهنينا كلنا

قديم 09-07-2011, 03:49 AM   #6
دانوشة
عضو نشط

الصورة الرمزية دانوشة
دانوشة غير متواجد حالياً

حبيبتي متخافيش ان شاالله مش هتتجنني ولا هتنحتري اذا كان اصلا عندك وسواس الخوف من الموت يبقي انتي اللي هتجري وراه ازاي متقلقيش واهلك غلطانين جدا معاكي بس ممكن هما مش فاكرين انهم كدة بيخوفوكي فتبطلي تفكري ميعرفوش ان احنا بنمسك في اي كلمة ونخاف احب اقولك اني زيك بحب اتكلم عشان بخاف لو ما اتكلمتش يحصل اللي خايفة منه بس انا عموما بطلت اهتم اوي بالمرض القهري دة وساعات يشتد اوي عليا الوسواس وساعات لا الحمدلله مع العلم انا كدة من خمس سنين وربنا كريم وقادر يشفيني ويشفيكي ريشفي كل مريض

قديم 09-07-2011, 03:55 AM   #7
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دانوشة مشاهدة المشاركة
حبيبتي متخافيش ان شاالله مش هتتجنني ولا هتنحتري اذا كان اصلا عندك وسواس الخوف من الموت يبقي انتي اللي هتجري وراه ازاي متقلقيش واهلك غلطانين جدا معاكي بس ممكن هما مش فاكرين انهم كدة بيخوفوكي فتبطلي تفكري ميعرفوش ان احنا بنمسك في اي كلمة ونخاف احب اقولك اني زيك بحب اتكلم عشان بخاف لو ما اتكلمتش يحصل اللي خايفة منه بس انا عموما بطلت اهتم اوي بالمرض القهري دة وساعات يشتد اوي عليا الوسواس وساعات لا الحمدلله مع العلم انا كدة من خمس سنين وربنا كريم وقادر يشفيني ويشفيكي ريشفي كل مريض
حبيبتى ربنا يشفينا كلنا انا بحاول اطنش وربنا يقدرنى يارب بس كلامهم خوفنى مش اكتر وشغل بالى بس هحاول اطنشه وهحاول ماتكلمش معاهم خالص طيب انتى ماحولتيش تتعالجى او تتجهى لاى وسيله عشان تتخلصى من الوسواس ولا تعودتى عليه ؟؟

قديم 09-07-2011, 04:01 AM   #8
دانوشة
عضو نشط

الصورة الرمزية دانوشة
دانوشة غير متواجد حالياً

انا رحت لدكتور نفساني اول سنة تعبت فيها وخدت علاج شوية وبعدين وقفته واستمريت علي مهدي بي عند اللزوم لحد ما حملت وبطلت خالص وخلفت بعدها واتاقلمت مع الحياة واتعودت بس طبعا بقا الخوف ملازمني اغلب الوقت من حاجات كتير وخصوصا علي ابني بس هنعمل اية ربنا كريم وقادر علي كل حاجة وكمان انا برده بيجيلي موضوع عدم استيعاب للواقع واحس اني في حلممممم

قديم 09-07-2011, 04:05 AM   #9
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
انا رحت لدكتور نفساني اول سنة تعبت فيها وخدت علاج شوية وبعدين وقفته واستمريت علي مهدي بي عند اللزوم لحد ما حملت وبطلت خالص وخلفت بعدها واتاقلمت مع الحياة واتعودت بس طبعا بقا الخوف ملازمني اغلب الوقت من حاجات كتير وخصوصا علي ابني بس هنعمل اية ربنا كريم وقادر علي كل حاجة وكمان انا برده بيجيلي موضوع عدم استيعاب للواقع واحس اني في حلممممم
ربنا يحفظلك ابنك يارب ويعجل بشفائنا جميعا هى بس عايزه قدره وقوة مننا لاننا احنا الى دخلنا نفسنا فى الدايره ديا واحنا الى نقدر نخرج نفسنا يارب يقوينا ونقدر باذن الله بس بالنسبه لعدم شعورك بالواقع بيجيلك كل ادايه ولا ملازم ليكى طول الوقت ؟ وبيطول معاكى اذا جه ولا بسرعه ويخلص

قديم 09-07-2011, 04:11 AM   #10
دانوشة
عضو نشط

الصورة الرمزية دانوشة
دانوشة غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يارب خير مشاهدة المشاركة
ربنا يحفظلك ابنك يارب ويعجل بشفائنا جميعا هى بس عايزه قدره وقوة مننا لاننا احنا الى دخلنا نفسنا فى الدايره ديا واحنا الى نقدر نخرج نفسنا يارب يقوينا ونقدر باذن الله بس بالنسبه لعدم شعورك بالواقع بيجيلك كل ادايه ولا ملازم ليكى طول الوقت ؟ وبيطول معاكى اذا جه ولا بسرعه ويخلص
الاول كان ملازمني طول الوقت بس بعد كدة بقا بيجيلي كل كام يوم مرة وشوية وبيروح والحمدلله ، انل هاستادنك هنام بقا تصبحي علي خير يا قمر وحاولي تطنشي وتعيشي حياتك وتتبسطي ربنا يشفينا جميعاااا

قديم 09-07-2011, 04:39 AM   #11
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
الاول كان ملازمني طول الوقت بس بعد كدة بقا بيجيلي كل كام يوم مرة وشوية وبيروح والحمدلله ، انل هاستادنك هنام بقا تصبحي علي خير يا قمر وحاولي تطنشي وتعيشي حياتك وتتبسطي ربنا يشفينا جميعاااا
وانتى من اهل الخير واشكرك اختى لتعاونك معايا ربنا يجعله فى ميزان حسناتك ويشفينا جميعا

قديم 09-07-2011, 05:09 AM   #12
ليش لا
مراقب سابق
...tomorrow is a better day

الصورة الرمزية ليش لا
ليش لا غير متواجد حالياً

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

اهلا بك يا اختي

هناك حلين لاثالث لهما

اما ان تتجاهلي كلامهم تماما .

او تحاولي ان توضحي لهم بشكل جدي ان تعليقاتهم لاترضيك

وانهم مخطئون في حقك .

وانتي قرري الحل المناسب لك

وفقك الله يا اختي

قديم 09-07-2011, 05:16 AM   #13
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ليش لا مشاهدة المشاركة
اهلا بك يا اختي

هناك حلين لاثالث لهما

اما ان تتجاهلي كلامهم تماما .

او تحاولي ان توضحي لهم بشكل جدي ان تعليقاتهم لاترضيك

وانهم مخطئون في حقك .

وانتي قرري الحل المناسب لك

وفقك الله يا اختي
اشكرك اخى ليش لا وربنا يقدرنى واقدر اتجاهل كلامهم وارجع لطبيعتى واتحمل مسئولية نفسى زى الاول جزاك الله كل خير اخى

قديم 09-07-2011, 07:42 AM   #14
المشتاق الى الجنة
عضو مجلس اداره سابق

الصورة الرمزية المشتاق الى الجنة
المشتاق الى الجنة غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يارب خير مشاهدة المشاركة
ربنا يطمنك اخى ميراك ويشفينا جميعا يارب بس احب اقولك انا مابحسش الحمدلله باى اعراض او تفكير بالجنون بس كلامهم هو الى شككنى وخلانى اخاف بس الحمدلله كلامكم ولله بيطمنى بس ممكن اسئلك سؤال انت بتقدر تسكت وماتتكلمش عن وسواسك ولا بتحسه صعب اصل انا احيانا اقول لو سكت يبقى الى بفكر فيه هيحصل اتمنى اسمع رايك ومعلش اتحملنى تعبتك اوى معايا ربنا يهنينا كلنا
اقربت اكمل سنه من المعاناه هلع اختلال انيه و وسواس جنون بس ساااكت و اهلي مبيعرفوش اه اناا قدرت اسكت و مافاتحش حد بالموضووووع خالص من اللي حولي هو صعب السكوت بس اريح و احوط يعني لو تكلمت بالموضوع حيكون رد فعلهم انت اتهبلت في نفوخك روح شوف حد ثااني اضحك عليه انت بتدلع و كلام زي كداا يعني احسن الواااحد يتالم مع المرض و هو سااكت و لا كلام اقرب النااس اللي بيجرح و يزود الطينه ميه

لا عادي خدي رااحتك لو اي سؤال اتفضلي انا تحت امرك

قديم 09-07-2011, 09:37 AM   #15
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميراك مشاهدة المشاركة
اقربت اكمل سنه من المعاناه هلع اختلال انيه و وسواس جنون بس ساااكت و اهلي مبيعرفوش اه اناا قدرت اسكت و مافاتحش حد بالموضووووع خالص من اللي حولي هو صعب السكوت بس اريح و احوط يعني لو تكلمت بالموضوع حيكون رد فعلهم انت اتهبلت في نفوخك روح شوف حد ثااني اضحك عليه انت بتدلع و كلام زي كداا يعني احسن الواااحد يتالم مع المرض و هو سااكت و لا كلام اقرب النااس اللي بيجرح و يزود الطينه ميه

لا عادي خدي رااحتك لو اي سؤال اتفضلي انا تحت امرك
فعلا هم مابيحسوش بالامنا وديما شيفنا تافهين وتفكيرنا دلع انا بصراحه نفسى اقدر اتغلب على وضعى لانى مش حابه افضل كده وربنا يقدرنى ويشفينا جميعا بس انت اخى عندك وقت فراغ كبير او مشاكل وضغوط حياه وصلتك لكده انا مثلا عندى فراغ كبير جدا وممكن اقعد فى البيت بالشهور ماطلعش ولا اشوف حد ولا اتكلم مع حد بس كنت عايشه عادى مبسوطه وفجاه جالى الوسواس ومسك راسى وبطلت اميز بين اى احساس حتى الناس وحياتى كلها احسها حلم وخايفه الوضع يستمر بجد مرعوبه من استمرار وضعى بهيك طريقه ربنا يستر