المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > عيادات نـفـسـاني > عيادة مشاكل الكبار

عيادة مشاكل الكبار كل ما يتعلق بالمشاكل النفسيه للكبار ، رهاب ، وسواس ، نوبات هلع ، فصام .... يقتصر الرد في العيادة على الأخصائيين المعتمدين للموقع .

بليز عايز حد يساعدني (دكتور نفساني)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم اؤلا انا اسمي اسلام من القاهره وعندي 21 سنه وليه 2 اخواتي صبيان اكبر مني 5 و7

قديم 29-06-2007, 03:58 PM   #1
eses
عضو جديد

الصورة الرمزية eses
eses غير متواجد حالياً

بليز عايز حد يساعدني (دكتور نفساني)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم
اؤلا انا اسمي اسلام من القاهره وعندي 21 سنه وليه 2 اخواتي صبيان اكبر مني 5 و7 سنين كويس وليه والدتي والدي عايشين والحمد للحمد لله وابدا الاول بعلقتي بيهم والدي ديما بيحبني وبيتعمل معايا كويس معلش باه هطول في كلامي لاني عايز اقول حكايتي كلاها عشان اقدر اساعد الي هيساعدني
والدتي كانت بتتعمل معايا بشده الاول لكن دلؤتي اتغيرت لسبب تغيوري لحزني اخويا الكبير بيحبني جدااا وحنين عليه قوي وانا بحبها والعلاقه معاه كويس والحمد لله اخويا الاصغر منها والاكبر مني العلاقه متوسطه بيني وبينها وبينها واخويا الكبير كمان نيجي باه للمهم الي هسا مشكلتي انا من حوالي بالظبط سنتين كنت بتخيل وكان تخيله ده باردتي انا حاجات غريبه يعني مثلا ان مثلاا ان واحد من العصر الجاهلي جيها زمنها دلؤتي هل هيعرف يتعمل معاه الحاجات الي احنا بتعمل بيها دجلؤتي زي العربيات او اي حاجه يعني لو ِشاف العربيه هيستغرب منها يؤل ايه الشئ ده هيؤل ايه عليه والبيوت واي حاجه من زمانه مش هيكون عارف ايه الحاجات دي ايه كويس وتخيلات كتير اؤؤؤي انا مِِِش فاكره دلؤتي وبعد كده في ليله من سنه ونص كده وانا نايم علي السرير في الساعه 2 بالظبط تخيلت نفسي اني بموت وبعده لاقيت ان جسمي تقل اؤؤؤي ومش قادر اني احرك جسمي خالص والاه اي حاجه وقومت في اليوم ده خايف وزي متؤل كده اعصابي انهارت وفي اللحظه دي اتحولت بايت انسان تاني اي حاجه شايفه في عنيها احس ان هيا غريبه عني بيتي غرفت نومي سريري اي حاجه المهم حاولت اني اصلي في اليوم ده معرفت لدرجه اني في وسط الصلاه قومت نزلت في الشارع الساعه 4 الفجر واعدت امشي وحاسيس اني هموت دلؤتي وخايف جدا وكل لما اجي احط دماغي علي السرير احس اني هموت اعدت في الحاله دي 5 ايام وانا مش عارف انام خالص وبعد كده باه وسواس الموت في دماغي وانا كنت حاطيط في دماغي ان الي بيموت بيحس قبليه بي 40 يوم في اعدت احسب لحد لما جيه يوم 40 تخيل باه اليوم ده كان بالنسبه ليه كان ايه توتور وانا في الشغل بس كان عندي الشغل كتير فا كنت ملهي شويه في الشغل والحمد لله المهم خالصت الشغل الساعه 11 ونص فاضل نص ساعه تخيل باه النص ساعه دي ايه بالنسبه ليه ايه المهم عاده اليوم والحمد لله شويه بشويه فا المهم سالت بنت خالتي لانها متدينه حكتله علي كل حاجه فا قلتلي ان في حاجه حولت تخش جسمك ومعرفت والحاجه دي هتحاول ياماه تخليق تنتحر ياماه تتجن انا سمعت الكلام ده واعدت افكر المهم حاله الموت راحت مع الايام وتحديه ليها ومع كل ده لسه المشاكل زي ما هيا ان كل حاجه ِِشيفها في عنيها غريبه المهم راح وسواس الموت جيها باه وسواس الجنان اي حاجه اعملها احس في حد بيفكر معايا يقولي لا ده المفروض عشان تباه عاقل تعملها كده افكر انا باه اقول امال انا ايه المهم الايام عمالها تجري وكل ماده حاجات تانيه تطلع الوسواس عندي بطريقه غريبه الي زود ده كمان انا دلؤتي في ممر ضيق قوي بسبب الصدمات بعد انفصالي بخطبتي الي انا بحبها من اربع سنوات وكمان بسبب عملي في اتجاهين صباحاا في بوفيها بشركه ومساءاا في المصنع وبنام بتاع حوالي 7 ساعات او 6 وباقي الساعات كامله عمل متواصل دون ادناه راحه انا انا الي انا فيها دلؤتي هوا ان مِش عارف اركز في اي حاجه تركزي ضعيف الزاكره ضعيفااااااااااااااااااه جداااااااا النظر ضعيف جدااااا افكار بتيجي في دمماغي غريبه ومش قادر اقوماه وزي متؤل كده ان عقلي باه في حاجه غريبه اي بني ادم الي انا اعرفها ان العقل بيطرد اي افكار سيئه او غلط تلقيااا انا بالعكس مِش قادر اقوماه بايت بفكر في حاجات ملهاااِش اساس من الصحه واؤل لما بصحها من النوم الاقي نفسي بفكر في حاجات غريبه لدرجه اني ساعات بحس قبل ما عيني ما بتفتح بيكون عقلي شغال في التفكير اجي انا باه اقول نفسي بفكر في ايه واروح موقف نفسي في التفكير واقول انا بفكر في ايه مفتكرش ومعرفش انا بفكر في ايه يعني انا دلؤتي بقولك اني بفكر في حاجات غريبه انا مِش فاكره وانا بكتب دلؤتي بجد بجد والحاله باه الي مخنوق منها اني اي حاجه بشوفها احس اني غريبه وكل لما اكون مثلا اعد واجي اقف مره واحده احس اني بدووخ وعنيها مشوفش بيها خالص ولما اجي ابوص للمين مثلاا مره واحده ادوخ والحاجه الي انا شايفها مش مركز فيها مركز غير لما احاول انا اركز فيها وبصعوبها بالغه وديمااا حاسيس اني عايش لوحدي مش بتكلم مع حد وحاسيس من جوايا في فراغ جامد جداااا والي هيعوض ده اني اتعرف علي حب جديد وكمان حاجه لما كنت خاطب كان في مِشاكل مع خطبتي وسببها ان هيا كانت فاكره اني صغير واللدتي متسلطه عليه وان هيا الي متحكمه فيها وان انا صورتي صغيره في نظره وقليل في الشغل فدلؤتي اي موقف في الشغل احس ان بيؤلي هيا فين دلؤتي عشان تشوف اني مش صغير في اي موقف لدرجه ان ممكن تؤل بمعدل كده كل 3 دقايق في اليوم تخيل انت باه يعني ايه مش عارف اعمل ايه انا بس
المصدر: نفساني