المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الإكتئاب

ملتقى أصحاب الإكتئاب أكره مرض الإكتئاب بنفس القدر الذي أحب به مريض الإكتئاب .. فهو أرق الناس وأصفاهم وأصدقهم .. و من لا يدمع قلبه حين يعايش مريض الإكتئاب ، فإن قلبه من حجر ، أو أشد قسوة "

الامل - ساعد نفسك محدش هيساعدك

السلام عليكم المرض بدأ عندي من 4 شهور تقريبا وبدأ بشكل مفاجئ . ومكنتش فاهم اي حاجة ايه اللي بيحصلي وليه. حياتي الطبيعية كلها اختفت . ووصلت لمرحلة اني حاسس

قديم 15-07-2016, 02:41 PM   #1
عمرو عايد
عضو جديد

الصورة الرمزية عمرو عايد
عمرو عايد غير متواجد حالياً

الامل - ساعد نفسك محدش هيساعدك

السلام عليكم
المرض بدأ عندي من 4 شهور تقريبا وبدأ بشكل مفاجئ . ومكنتش فاهم اي حاجة ايه اللي بيحصلي وليه.
حياتي الطبيعية كلها اختفت . ووصلت لمرحلة اني حاسس اني سكران ودماغي متخدرة .. مبفهمش اي حاجة ومش عارف رايح فين ولا بعمل ايه ومبعرفش اتكلم مع حد ولو اتكلم معرفش هقول ايه دة بقا غير الدوخة وزغللة العين 24 ساعة والنسيان الغير طبيعي بالظبط شعور السكران ان دماغه فااااضية خالص . غير مرحلة اني حسيت اني خلاص هوصل لمرحلة الجنان او هيحصلي حاجة . بتمر الايام والحالة مبتروحش . بحاول اخرج نفسي من الحالة دي باي طريقة عشان محدش هيساعدني . مروحتش لدكتور نفسي لكن معظم الدكاترة في التخصصات المختلفة قالو ان دة اكتئاب . وعرفت ان الادوية ملهاش لزوم .عشان كدة قررت مروحش لدكتور او اخد اي ادوية.
الحل اللي وصلتله يتلخص في جملة .

دوام الحال من المحال
وافعل عكس ما تأمرك به نفسك

خايف تخرج الشارع . لا اخرج . مش عايز تكلم فلان او مش طايق او مش عارف هتقول ايه .. لا كلمه وقول اي حاجة
حاسس ان الناس بتبصلك . دة شعور انت اديته لنفسك . مستحيل ملايين او الالاف هيسيبو اللي فيهم وحياتهم وهيركزو معاك انت
اي فكرة سيئة عن نفسك او فكرة تضرك . بكل بساطة متحاولش تفكر فيها . حقرها وخرجها من دماغك.
مبتضحكش او مش عارف تحس احساس السعادة واحساس الضحك من جوة . اضحك وخلاص علي اي موقف
وما دام الحالة دي حصلت فجأة . يبقي اكيد هتنتهي فجأة . لكن حاول تفتكر علي قد ما تقدر تصرفاتك قبل المرض وحياتك الطبيعية وحاول تعيشها حتي لو مش مبسوط
لان في كل الحالات انت مش مبسوط.

انا بحاول اطبق الكلام دة وبيكون صعب عليا جدا . لكن امبارح حصل حاجة غريبة . اني حسيت اني طبيعي وبتكلم عادي ومع الاحساس دة حسيت ان كدة عقلي ضرب بقا . لكن لما فكرت شوية قولت لا دي حياتي الطبيعية دي طريقتي زمان وعشان اتعودت علي اللي انا فيه حسيت ان الانبساط دة غريب عليا.
كل اللي عايز اوصلو ليكم ان محدش في الدنيا هيساعدك غير بكلمة معلش و ان شاء الله خير . وشوية علاج
لكن العلاج الحقيقي جواك .كل اللي عليك انك متفكرش في كل صغيرة وكبيرة . متفكرش في كل تصرف بتتصرفه .
وربنا معاكم ومعايا .

المصدر: نفساني

قديم 15-07-2016, 06:43 PM   #2
مكتئب جديد
عضو نشط

الصورة الرمزية مكتئب جديد
مكتئب جديد غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو عايد مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
المرض بدأ عندي من 4 شهور تقريبا وبدأ بشكل مفاجئ . ومكنتش فاهم اي حاجة ايه اللي بيحصلي وليه.
حياتي الطبيعية كلها اختفت . ووصلت لمرحلة اني حاسس اني سكران ودماغي متخدرة .. مبفهمش اي حاجة ومش عارف رايح فين ولا بعمل ايه ومبعرفش اتكلم مع حد ولو اتكلم معرفش هقول ايه دة بقا غير الدوخة وزغللة العين 24 ساعة والنسيان الغير طبيعي بالظبط شعور السكران ان دماغه فااااضية خالص . غير مرحلة اني حسيت اني خلاص هوصل لمرحلة الجنان او هيحصلي حاجة . بتمر الايام والحالة مبتروحش . بحاول اخرج نفسي من الحالة دي باي طريقة عشان محدش هيساعدني . مروحتش لدكتور نفسي لكن معظم الدكاترة في التخصصات المختلفة قالو ان دة اكتئاب . وعرفت ان الادوية ملهاش لزوم .عشان كدة قررت مروحش لدكتور او اخد اي ادوية.
الحل اللي وصلتله يتلخص في جملة .

دوام الحال من المحال
وافعل عكس ما تأمرك به نفسك

خايف تخرج الشارع . لا اخرج . مش عايز تكلم فلان او مش طايق او مش عارف هتقول ايه .. لا كلمه وقول اي حاجة
حاسس ان الناس بتبصلك . دة شعور انت اديته لنفسك . مستحيل ملايين او الالاف هيسيبو اللي فيهم وحياتهم وهيركزو معاك انت
اي فكرة سيئة عن نفسك او فكرة تضرك . بكل بساطة متحاولش تفكر فيها . حقرها وخرجها من دماغك.
مبتضحكش او مش عارف تحس احساس السعادة واحساس الضحك من جوة . اضحك وخلاص علي اي موقف
وما دام الحالة دي حصلت فجأة . يبقي اكيد هتنتهي فجأة . لكن حاول تفتكر علي قد ما تقدر تصرفاتك قبل المرض وحياتك الطبيعية وحاول تعيشها حتي لو مش مبسوط
لان في كل الحالات انت مش مبسوط.

انا بحاول اطبق الكلام دة وبيكون صعب عليا جدا . لكن امبارح حصل حاجة غريبة . اني حسيت اني طبيعي وبتكلم عادي ومع الاحساس دة حسيت ان كدة عقلي ضرب بقا . لكن لما فكرت شوية قولت لا دي حياتي الطبيعية دي طريقتي زمان وعشان اتعودت علي اللي انا فيه حسيت ان الانبساط دة غريب عليا.
كل اللي عايز اوصلو ليكم ان محدش في الدنيا هيساعدك غير بكلمة معلش و ان شاء الله خير . وشوية علاج
لكن العلاج الحقيقي جواك .كل اللي عليك انك متفكرش في كل صغيرة وكبيرة . متفكرش في كل تصرف بتتصرفه .
وربنا معاكم ومعايا .
نشكرك على النصيحة وقد لا تكون نافعة لبعض مرضى الاكتئاب

قديم 16-07-2016, 03:02 AM   #3
أبوأمل
( عضو دائم ولديه حصانه )
باوزير

الصورة الرمزية أبوأمل
أبوأمل غير متواجد حالياً

الدولهـ
Yemen
 الجنس ~
Male

مثل ما ذكر الأخ مكتئب جديد ....جزاك الله خيرا

قديم 16-07-2016, 02:34 PM   #4
رجل في عالم آخر
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية رجل في عالم آخر
رجل في عالم آخر غير متواجد حالياً

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Male

كلام جميل منك اخي (عمرو عايد)

يبيله اصرار وقوة إراده لتنفيذ كلامك اشبه كلامك (بالإقلاع عند التدخين)

قديم 16-07-2016, 04:12 PM   #5
بحر الحيـــــاه
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية بحر الحيـــــاه
بحر الحيـــــاه غير متواجد حالياً

كلام جميل اخي بس انا عايزك تعرف ان رحلتنا طالت مع الإكتئاب يعني انا 13 سنه مع المرض خلالها المعاناه لا تطاق كل كلامك ده انا حاولت بما تعني الكلمه انفذه ولكن هيهات هيهات كثر الضرب علي الراس حال دون ذلك وبما انت في المراحل الأولى مع المرض نفذ ما نصحت به وثابر عليه لعل وعسي تنجو بنفسك ولا تنسانا من دعائك شكرآ جزيلآ لك.

قديم 16-07-2016, 04:19 PM   #6
بحر الحيـــــاه
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية بحر الحيـــــاه
بحر الحيـــــاه غير متواجد حالياً

يا ميدو عليك بالكابتن بلاك الكلاسيك او الدارك لإن النيكوتين والقطران والمونواوكسيد ادمان وبتزيد من التدخين بشراهه.