المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الإكتئاب

ملتقى أصحاب الإكتئاب أكره مرض الإكتئاب بنفس القدر الذي أحب به مريض الإكتئاب .. فهو أرق الناس وأصفاهم وأصدقهم .. و من لا يدمع قلبه حين يعايش مريض الإكتئاب ، فإن قلبه من حجر ، أو أشد قسوة "

تقطعت بي الأسباب

انا مش عارفة أقول ايه بجد انا خلاص انتهيت معلش فضفضة معاكم لآني زهقت من الدنيا والناس وأهلي اللي تعبوا وانا تعبت مش عارفة اكمل في حاجة عائشة في حسرة

قديم 28-10-2014, 07:26 PM   #1
صاحبة اليقين
عضو نشط

الصورة الرمزية صاحبة اليقين
صاحبة اليقين غير متواجد حالياً

تقطعت بي الأسباب

انا مش عارفة أقول ايه بجد انا خلاص انتهيت معلش فضفضة معاكم لآني زهقت من الدنيا والناس وأهلي اللي تعبوا وانا تعبت مش عارفة اكمل في حاجة عائشة في حسرة وألم وضيق لا يعرف مداه الا الله بتكلم نفسي قدام المراية بس تحت السيطرة خائفة الدنيا تفلت مني انا تعبت مش عارفة اعمل ايه علشان ارتاح ادوية ومش نافعة الأخصائيين النفسيين يفضلوا يقولوا كلام ساذج كده وال دكاترة النفسيين عايزين فلوس وخلاص وكأنك فار وفي نفس الوقت انت بتضيع يوم عن يوم انا مش طائقة نفسي والناس خالص بالله عليكم ساعدوني والله ضاقت علي الدنيا بما رحبت وتقطعت بي الأسباب أرجوكم ساعدوني في تشخيص حالتي الدكاترة عايزين يفضلوا يجربوا وانا تعبت دكتور يقولي خدي دوا فاتعب اكتر تاني يقولي أوعي تاخدي ادوية اسأل الدكتورة تقولي وولادي معندكيش فصام طب ياجماعة الأفكار ساعات بتقف بحس اني بعيدة عن الواقع فيه تشويش ببدا حاجة بحس بالوحدة وان محدش فاهمني قوي بحس بالتوهان بالتدريج وبالضعف ما اقدرش احكم اذا كان عندي أفكار اضطهاد انا عندي احساس باني اقل من الناس وأني مش مقبولة او اني مش واثقة في حد وانا شكلي وحش قدام الجميع بفضل الانسحاب وكل يوم ببعد عن الناس والحياة اكتر علما باني في البيت عندي قلق فظيع لدرجة اني بفضل الف في البيت طول النهار أفكر ومبعرفش أخد قرار اشعر بتبلد المشاعر عارفين في الشارع ببقي وانا ماشية عايزة أتكلم مع اي حد وفي اي حاجة انا خائفة أكون علي وشك الجنون انا تعبت قووووووي علاقتي بربنا مش كويسة واهتمامي بنفسي ضائع ببص علي الناس في الشارع وأحس اني معنديش حياة احباط من كل حاجة وأي حاجة طب انا تعبانة قوي ومش لاقية طريق وخسرت حتي تعاطف الناس اريد الخلاص من حياتي فلست انا انا من فضلكم أرشدوني و شخصوني انا زهقت من الدكاترة
المصدر: نفساني

قديم 28-10-2014, 07:50 PM   #2
تباشير فجر
( عضو دائم ولديه حصانه )

الصورة الرمزية تباشير فجر
تباشير فجر غير متواجد حالياً

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Female

كلامك و الله يعصر قلبي .. و أشعر بما تشعرين ..
صدقيني .. أنا أمر بما تمرين به .. و هناك الكثير مثلنا .. ليس كل الناس عايشين كما نعتقد .. و أن لا شقي في هذه الحياة غيرنا ..
و الله لو كشفت لك أحوال الناس لرأيت العجب العجاب ..
سيدتي .. لست وحدك ..

أنت منهكه .. حتى الإعياء ..
و القلق .. أستنفذ منك كل شيء ..
فمن المعروف أن بعد الشعور بالقلق الشديد .. خصوصا إذا استمر لفترة طويلة .. لابد أن يلحقه الإكتئاب ..
ماعدش فاضل حاقة ..
يعني كل طاقاتك ذهبت مع القلق ..
و من بعد يهنك القلق ذهنيا .. سيتعب الجسد .. و ترهق المشاعر أو النفسية فتدخلين بحالة من الإكتئاب . و من أعراض الإكتئاب ..
الشعور بالدونية ..
مشاعر الخوف مستبده بك بشكل كبير .. و التفكير التوجسي و القلق يسيطر عليك أليس كذلك ؟
قرأت لك أكثر من موضوع .. و كان كثيرا تردد معاك كلمات معينة .. أو مشاعر معينة .. و أهمها الخوف و التوتر و القلق ..

أظن أن بداية مشكلتك بسيطة لكنها تضخمت مع مرور الوقت ..
تواجهك مشكله أخذ قرار .. و أنت متخوفة جدا من هذا القرار ..
تخافين جدا من أخذ هذا القرار ..

سأعود إليك إن شاء الله لأكمل معك ..