المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الوسواس

ملتقى أصحاب الوسواس ملتقى جميع الأعضاء الذين يعانون من الوسواس بجميع انواعه وقصتهم مع المرض .

الحقوني خايفه اكون فقدت عقلي لا قدر الله

يا اخواني ساعدوني انا عندي عدم احساس بالواقع يشتد ويقد واحس اني عايشه في المجتمع والواقع ومش حاسه باي حاجه بتدور حولي وعندي خوف من الجنون او فقد الزاكره

قديم 25-08-2019, 07:21 PM   #1
ام محمد الحكيم
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية ام محمد الحكيم
ام محمد الحكيم غير متواجد حالياً

الحقوني خايفه اكون فقدت عقلي لا قدر الله

يا اخواني ساعدوني انا عندي عدم احساس بالواقع يشتد ويقد واحس اني عايشه في المجتمع والواقع ومش حاسه باي حاجه بتدور حولي
وعندي خوف من الجنون او فقد الزاكره
واليوم وانا اصلي احيانا اقول الايه واعد افكر فيها واراجع عليها في دماغي لاتاكد اني قلتها صح وبعد الصلاه اليوم حسيت اني مش مدركه كلامي اقول كل شيء ولاكن مش حاسه ومدركه كلامي كان حد الي بيقوله وانا بسمعه ومخي وشتت وحاسه اني مش مركزه وضعف في الزاكره خايفه اوي ياتري ده من ضمن اللاواقعيه ولا هذا شيء اخر انا كنت قرات ان من ضمن صور اللاواقعيه عدم احساس الشخص بجسمه بس ما قراتش بكلامه دي قبل كده ولما اتكلم في موضوع مع حد اعد اقول ازاي بتكلم وارد ازاي بتم عمليه التفكيروالكلام خايفه ساعدوني
المصدر: نفساني

قديم 26-08-2019, 08:13 AM   #2
ريمـــــا
عضو نشط

الصورة الرمزية ريمـــــا
ريمـــــا غير متواجد حالياً

ام محمد والله العظيم كأنك تتكلمين عني احس كأن احد يمشيني بريموت مو حاسه بأي شي اسويه او اقوله اجلس افكر قبل انام احس اليوم كله كأنه حلم كل شي سويته احس ما سويته ...كلامي احس مو طالع مني . شعور جدا جدا جدا غريب احيان اخاف واوسوس من غير شر بالامراض والحمدلله على كل حال

قديم 26-08-2019, 11:42 PM   #3
رعد القلوب
عضو موقوف

الصورة الرمزية رعد القلوب
رعد القلوب غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام محمد الحكيم مشاهدة المشاركة
يا اخواني ساعدوني انا عندي عدم احساس بالواقع يشتد ويقد واحس اني عايشه في المجتمع والواقع ومش حاسه باي حاجه بتدور حولي
وعندي خوف من الجنون او فقد الزاكره
واليوم وانا اصلي احيانا اقول الايه واعد افكر فيها واراجع عليها في دماغي لاتاكد اني قلتها صح وبعد الصلاه اليوم حسيت اني مش مدركه كلامي اقول كل شيء ولاكن مش حاسه ومدركه كلامي كان حد الي بيقوله وانا بسمعه ومخي وشتت وحاسه اني مش مركزه وضعف في الزاكره خايفه اوي ياتري ده من ضمن اللاواقعيه ولا هذا شيء اخر انا كنت قرات ان من ضمن صور اللاواقعيه عدم احساس الشخص بجسمه بس ما قراتش بكلامه دي قبل كده ولما اتكلم في موضوع مع حد اعد اقول ازاي بتكلم وارد ازاي بتم عمليه التفكيروالكلام خايفه ساعدوني

هذا بسبب الصدمات النفسيه الي تعرضت له تسبب تقلص و ضمور في اللوزة في الدماغ وهي الي تخليك تشعرين بهذا الشعور وانك تحسين انك تبي تفقدين عقلك وتنهبلين كله وساوس وافكار سلبيه ماله معنى مارايح يصيبك اي شي فترة وتتعافين يبدا الدماغ يرمم ويصلح نفسه وتتشافين وترجعين طبيعيه المطلوب منك الصبر

قديم 27-08-2019, 01:49 AM   #4
ام محمد الحكيم
عضـو مُـبـدع

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ريمـــــا مشاهدة المشاركة
ام محمد والله العظيم كأنك تتكلمين عني احس كأن احد يمشيني بريموت مو حاسه بأي شي اسويه او اقوله اجلس افكر قبل انام احس اليوم كله كأنه حلم كل شي سويته احس ما سويته ...كلامي احس مو طالع مني . شعور جدا جدا جدا غريب احيان اخاف واوسوس من غير شر بالامراض والحمدلله على كل حال
الله يشفينا يارب يا حبيبتي

قديم 27-08-2019, 01:51 AM   #5
ام محمد الحكيم
عضـو مُـبـدع

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رعد القلوب مشاهدة المشاركة
هذا بسبب الصدمات النفسيه الي تعرضت له تسبب تقلص و ضمور في اللوزة في الدماغ وهي الي تخليك تشعرين بهذا الشعور وانك تحسين انك تبي تفقدين عقلك وتنهبلين كله وساوس وافكار سلبيه ماله معنى مارايح يصيبك اي شي فترة وتتعافين يبدا الدماغ يرمم ويصلح نفسه وتتشافين وترجعين طبيعيه المطلوب منك الصبر
بجد الله يطمنك
المشكله الوسواس بيعد يقهرك ويخوفك اكتر من الي احنا فيه يعد يوسوسلنا بالعواقب ويقول لنا انه ممكن يتطور الامر ونتجنن لا قدر الله
فنفسيتنا تتعب اكتر

قديم 27-08-2019, 05:27 AM   #6
رعد القلوب
عضو موقوف

اقتباس:
بجد الله يطمنك
المشكله الوسواس بيعد يقهرك ويخوفك اكتر من الي احنا فيه يعد يوسوسلنا بالعواقب ويقول لنا انه ممكن يتطور الامر ونتجنن لا قدر الله
فنفسيتنا تتعب اكتر
انتي حاولي تقطعين الوسواس قبل يكمل لا تسترسلين معه اشغلي نفسك باي شي اذا دربتي دماغك بهذا الشكل رايح يبدا الدماغ يصلح نفسه ومع الوقت ماتدرين الا انتي متعافيه ومختفي الوسواس

قديم 27-08-2019, 05:46 AM   #7
ام محمد الحكيم
عضـو مُـبـدع

اقتباس:
انتي حاولي تقطعين الوسواس قبل يكمل لا تسترسلين معه اشغلي نفسك باي شي اذا دربتي دماغك بهذا الشكل رايح يبدا الدماغ يصلح نفسه ومع الوقت ماتدرين الا انتي متعافيه ومختفي الوسواس
شكرا اختي علي ردك
طيب هو تشخيص حالتنا نقص في ماده السورتينون ولا التشخيص الي قلتي عليه

قديم 27-08-2019, 08:22 AM   #8
معاليأس
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية معاليأس
معاليأس غير متواجد حالياً

طبعا انا الحمد لله ما عندي ها المرض ..
لكن ..
اتذكرت شي يحصل معي ويحصل مع اي احد طبيعي
وهو
لما اكون جالس فترة طويلة بدون حركة واقوم فجأة يحصل لي شي غريب ..
وهو اني احس الاشياء اللي حوالي في عالم وانا في عالم آخر .. هل حصل معكم هذا الشيء ..
قالوا تفسير هذا هو ضغط الدم في الدماغ يمكن ما اكر لكن له علاقة بالدم والدماغ ...
اقل من دقيقة تروح الحالة ..

هل تحصل معكم. . فان حصلت هل هو نفس الشعور؟

التعديل الأخير تم بواسطة معاليأس ; 27-08-2019 الساعة 08:24 AM

قديم 27-08-2019, 08:29 PM   #9
رعد القلوب
عضو موقوف

اقتباس:
شكرا اختي علي ردك
طيب هو تشخيص حالتنا نقص في ماده السورتينون ولا التشخيص الي قلتي عليه
لا ماله علاقه المواد الكيميائية بالامراض النفسية السيروتونين هذا مجرد تخمين وتوقعات بدون دليل إثبات

قديم 28-08-2019, 12:12 AM   #10
ام محمد الحكيم
عضـو مُـبـدع

اقتباس:
لا ماله علاقه المواد الكيميائية بالامراض النفسية السيروتونين هذا مجرد تخمين وتوقعات بدون دليل إثبات
طيب اختي انا عنت كتير بحس اني عيني مقفوله وانها ثقيله واني مش قادره افتحها
وكمان عندي حساسيه من الضوء عندما ينفتح النور بجواري احس الدنيا ضلمت
وبحس بتشويش في الرؤيا وعدم تركيز وحاسه اني مش قادره افهم حاجه او اركز في حاجه وماشيه والدنيا بدور حولي واني مش مدركه اي حاجه فيها
واحساس بالضغط علي جبهتي كان حاجه ماسكه جبهتي والدنيا من حولي مظلمه خصوصا عند فتح النور وحاسه اني مفيش في راسي مكان عشان اركز في حاجه بخصوص اولادي احساس فظيع بالنوم والخمول علي الرغم من اني مش عوزه انام وحرقان والم في عيوني
وكمان غير عدم الاحساس بالدنيا والا الاحداث ولا الوقت ولا باي شيء حولي ولا الواقع امشي واروح واجي كاني نايمه وحد يحركني بريموت مو داريه بلي حولي
او كاني داخل وعاء زجاجي شفاف يعزل مخي واحساسي وادراكي عن الواقع والدنيا وكل يوم اخاف تكون حاجه لاقدر الله في المخ
علي الرغم من اني شافيه وسامعه كل شيء

قديم 28-08-2019, 12:49 AM   #11
متزوج ولكن!
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية متزوج ولكن!
متزوج ولكن! متواجد حالياً

طبيعي جدا مرينا بهالمرحله وحسيت العالم حولي اشاهده من تلفاز او اني بحلم ولست بالواقع

طبيعي تطمني ووكلي الله

التعديل الأخير تم بواسطة متزوج ولكن! ; 28-08-2019 الساعة 12:51 AM

قديم 28-08-2019, 03:56 AM   #12
الله(وسسسوم)معي
عـضو أسـاسـي
عالمة المستقبل

الصورة الرمزية الله(وسسسوم)معي
الله(وسسسوم)معي غير متواجد حالياً

الدولهـ
Saudi Arabia
 الجنس ~
Female

حبيبتي هي فترة وتعدي بالاستعانة بالله اللطيف الخبير الشافي المعافي والالتزام بالعلاج وٳن شالله ترجعي طبيعية مثل قبل كلللنا كده وبنواسي بعض والحمدلله وطبعا كله خير اللي احنا فيه سيظهر لنا بعد حين...

قديم 29-08-2019, 09:46 AM   #13
رعد القلوب
عضو موقوف

اقتباس:
طيب اختي انا عنت كتير بحس اني عيني مقفوله وانها ثقيله واني مش قادره افتحها
وكمان عندي حساسيه من الضوء عندما ينفتح النور بجواري احس الدنيا ضلمت
وبحس بتشويش في الرؤيا وعدم تركيز وحاسه اني مش قادره افهم حاجه او اركز في حاجه وماشيه والدنيا بدور حولي واني مش مدركه اي حاجه فيها
واحساس بالضغط علي جبهتي كان حاجه ماسكه جبهتي والدنيا من حولي مظلمه خصوصا عند فتح النور وحاسه اني مفيش في راسي مكان عشان اركز في حاجه بخصوص اولادي احساس فظيع بالنوم والخمول علي الرغم من اني مش عوزه انام وحرقان والم في عيوني
وكمان غير عدم الاحساس بالدنيا والا الاحداث ولا الوقت ولا باي شيء حولي ولا الواقع امشي واروح واجي كاني نايمه وحد يحركني بريموت مو داريه بلي حولي
او كاني داخل وعاء زجاجي شفاف يعزل مخي واحساسي وادراكي عن الواقع والدنيا وكل يوم اخاف تكون حاجه لاقدر الله في المخ
علي الرغم من اني شافيه وسامعه كل شيء
هلا ام محمد انا رجل مو بنت نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة عندك قلق شديد مع اكتئاب لكن انا ودي اعرف متى حسيتي بالاعراض وهل فيه سبب ؟

قديم 30-08-2019, 02:22 AM   #14
ام محمد الحكيم
عضـو مُـبـدع

اقتباس:
هلا ام محمد انا رجل مو بنت نقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة عندك قلق شديد مع اكتئاب لكن انا ودي اعرف متى حسيتي بالاعراض وهل فيه سبب ؟
اسفه سامحني مو بعرف ابتدا الوسواس من 7 سنين وكانت البدايه نوبه هلع قويه ثم بعدها وسواس الموت ثم وسواس الامراض ثم وسواس الاحلام ثم وسواس العقيده ثم وسواس في الطهاره والصلاه والازكار ووسواس الخوف من الجنون وفقدان الزاكره
واعراض جسديه وعدم الاحساس بالواقع وكاني نايمه وحد يحركني بريموت
ومن قبل الوسواس كانت نفسيتي تعبانه من ابي وزوجي
والان تطور الامر والخوف اني بقيت بحس ان عقلي مغلق وافكاري كثيره وممكن بسبب ذلك بعد الشر يجيلي فقدان في الزاكره او جنون وتشتغل التخيلات اني اتجنن واضحك بصوت عالي واقول كلام مش داريه به واخااااف
ارجوك لو عندك شيء يساعدني ساعدني
واحيانا النفسيه تهدا شويه وترجع تزييييد تاني
والي رجعها تاني تزيد عليا منذ شهر هو اني حسيت اني مو عايشه الواقع مع الناس واني منفصله بمخي واحساسي وادراكي عنهم واني آله ماشيه وسطهم
انا منذ بدايه الوسواس وانا اشعر باللاواقعيه بس معرفش هل ذادت اليومين دول ولا ايش ولا ده شيء تاني ولا انا الي ركزت فيها اوي فحست بيها اكتر واشتغل الوسواس ممكن يكون الاواقعيه دي بسبب شيء عضوي
والي ذاد خوفي اني مع اللاواقعيه حسيت اني معنتش مركزه في حاجه وعندي صعوبه في تزكر الاشياء وبنسي كتير وده خلاني اوسوس في الجنون وفقدان الزاكره
تعبت والله انا في معاناااااااااه

التعديل الأخير تم بواسطة ام محمد الحكيم ; 30-08-2019 الساعة 02:29 AM

قديم 30-08-2019, 06:27 PM   #15
رعد القلوب
عضو موقوف

اقتباس:
اسفه سامحني مو بعرف ابتدا الوسواس من 7 سنين وكانت البدايه نوبه هلع قويه ثم بعدها وسواس الموت ثم وسواس الامراض ثم وسواس الاحلام ثم وسواس العقيده ثم وسواس في الطهاره والصلاه والازكار ووسواس الخوف من الجنون وفقدان الزاكره
واعراض جسديه وعدم الاحساس بالواقع وكاني نايمه وحد يحركني بريموت
ومن قبل الوسواس كانت نفسيتي تعبانه من ابي وزوجي
والان تطور الامر والخوف اني بقيت بحس ان عقلي مغلق وافكاري كثيره وممكن بسبب ذلك بعد الشر يجيلي فقدان في الزاكره او جنون وتشتغل التخيلات اني اتجنن واضحك بصوت عالي واقول كلام مش داريه به واخااااف
ارجوك لو عندك شيء يساعدني ساعدني
واحيانا النفسيه تهدا شويه وترجع تزييييد تاني
والي رجعها تاني تزيد عليا منذ شهر هو اني حسيت اني مو عايشه الواقع مع الناس واني منفصله بمخي واحساسي وادراكي عنهم واني آله ماشيه وسطهم
انا منذ بدايه الوسواس وانا اشعر باللاواقعيه بس معرفش هل ذادت اليومين دول ولا ايش ولا ده شيء تاني ولا انا الي ركزت فيها اوي فحست بيها اكتر واشتغل الوسواس ممكن يكون الاواقعيه دي بسبب شيء عضوي
والي ذاد خوفي اني مع اللاواقعيه حسيت اني معنتش مركزه في حاجه وعندي صعوبه في تزكر الاشياء وبنسي كتير وده خلاني اوسوس في الجنون وفقدان الزاكره
تعبت والله انا في معاناااااااااه
ولا يهمك عادي علتك الاساسية القلق هو الي مسبب لك كل الاعراض انا رايح اقترح عليك علاج اسمه سوليان 50 مل ماله اي اعراض جانبيه رايح يرجعك احسن من اول بس تصبرين عليه وسعره رخيص سعره 64 ريال تاخذين كل يوم حبه 50 مل الصباح وتستمرين على الجرعه شهر بعدين ترفعين الجرعه الى 100 مل وتستمرين عليها 6 شهور وتوقفين العلاج ماله اي اعراض انسحابيه ابد ورايح تتعافين وتعيشين مثل الناس انا انصحك وبقوه تاخذين العلاج