المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب نوبات الهلع

ملتقى أصحاب نوبات الهلع ملتقى جميع الإخوه الذين يعانون من نوبات الهلع ، وتجاربهم بهذا الخصوص

الكلام المحبط

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كل مننا له الامه وله احاسيسه المتعبة التى تؤلمه وتجعله لا يعرف كيف يفكر ولا يعرف كيف يصمد امام افكاره فيجد نفسه يتكلم بصوت

قديم 21-07-2011, 04:03 PM   #1
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير
يارب خير غير متواجد حالياً

الكلام المحبط

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كل مننا له الامه وله احاسيسه المتعبة التى تؤلمه وتجعله لا يعرف كيف يفكر ولا يعرف كيف يصمد امام افكاره فيجد نفسه يتكلم بصوت الاحساس بصوت الشعور المؤلم الذى هو اسيره وللاسف هنا جميعا نتحدث مع بعضنا البعض ونحن كلنا بنا الام متشابهه فى مضمونها وهى الام النفس التى هى تتشابهه مهما اختلفت مسميتها فهى تجعلنا نخاف ونكرهه الحياه ونبتعد عن الفرح كلنا مهما اختلفت مسميات امراضنا اتفقنا فى شئ واحد وهو اننا نريد الفرح نريد راحة البال نريد السعادة والهدوء السلمى مع النفس هل سيتحقق امالنا ام لا هذا يتوقف على ارادة الله وارادتنا .

ارى هنا مواضيع كثيرة تصيبنا بالاحباط للاسف من كتبها وانا منهم غير قاصد ان يوتر او يأذى غيره ولكن هذا شعوره هذا صوت احساسه فيدخل احد بدء فى العلاج او عنده امل فى الشفاء او مازال يحارب مرضه ويقرأ مثل هذه المواضيع فيتراجع للوراء ويقول لا لن اشفى هناك من مرض بالسنين وهناك من يقول صعب ارجع مثلما كنت من قبل ومن يقول لايوجد دواء لا يوجد حلول لايوجد شفاء لايوجد امل هذه الامراض لاتشفى هذه الامراض النفسية يعيش اصحابها بها حتى الممات وهكذا كلام محبط يقتل من يقراءه ويجعله يتراجع ويتراجع ويقتل اى فكرة ايجابية بداخله لان عقله معطل وهو يفكر باحساسه فلذلك افكار غيره التشاؤومية ستكمن داخل نفسه وتجعله يعجز عن التقدم نحو خطوة ايجابية .

لذلك انا مثلكم مصابة بعوائق نفسية مؤلمة فقررت انا لا اكتب الا مايعينى ويعين غيرى على التطور والايجابية وان لا اقرء الا ماهو ايجابى حتى بأذن الله تتحسن نفسيتى ونترك المواضيع المفعمة بالمشاكل لاخواننا الواعيين المعافيين يفيدو بها الاشخاص بصورة صحيحة بعيدة عن المشاعر بصورة عقلية وان شاء الله الشافى المعافى ان يعافينا ونرجع ونفيد غيرنا وحتى ان قمنا بطرح مشاكلنا مااجمل ان نطرحها فى شكل اسئلة غير محبطة لنا او للغير وتفائلوا بالخير تجدوه وماخلقنا الله ليشقينا ولكن ماوقع بنا هو من فعل ايدينا ربنا يعينا على البلاء ويشفى الجميع .
المصدر: نفساني

قديم 21-07-2011, 04:58 PM   #2
ايام وبنعيشها
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية ايام وبنعيشها
ايام وبنعيشها غير متواجد حالياً

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Male

بارك الله فيكى اولا ما اخبارك شفاكى الله وعافاكى والله انتى قلتى ما فى نفسى فعلا كل ما اقرأ مواضيع الاعضاء الذين لهم سنين يعانون من المرض اتعب اكثر ونفسيتى تتعب اكثر وافكر انى لن اشفى ابدااااا ولكن عندما اقرأ مواضيع الاعضاء الذين تحسنوا والله معنوياتى ترتفع بارك الله فيكى وانا ايضا سأفعل مثلك سأبدا من الان من هذه اللحظه عدم الشكوى حتى لو كنت اتعذب حتى لا اضر باقى اخوانى واخواتى الاعضاء وفعلا كنت احدث نفسى بهذا الامر انه كل ما اقرأ اتعب فكفى من اليوم وسأكتب ما احس به من ايجابيات فى مرضى من الان حتى يتحسن باقى الاعضاء مشكوره اختى يارب خير بارك الله فيكى وايضا طمنينا على حالك دائما شفاكى الله

قديم 22-07-2011, 12:31 AM   #3
ميسون 2
عـضو أسـاسـي
شفآئك يـــــــــــآرب

الصورة الرمزية ميسون 2
ميسون 2 غير متواجد حالياً

الجنس ~
Female

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
شكرا لكي على كلامك الجميل
لكن سابدي ملاحظة
على العكس انا اول مرة لما دخلت للمنتدى نفساني
وشفت مواضيع الاعضاء ومشاكلهم مع نوبات الهلع اطمئن قلبي
وهذا مادفعني للمشاركة هنا ولو لما شاركت اذا كنت اشعر بالصحة النفسية
المصيبة اذا عمت خفت وهذا ينطبق علينا كلنا نعاني بدرجة مختلفة
هذا مجرد راي مع احترامي لكلامك
بارك الله فيكي
اسال الله للجميع الصحة والعافية

قديم 22-07-2011, 01:50 AM   #4
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الرحمن على مشاهدة المشاركة
بارك الله فيكى اولا ما اخبارك شفاكى الله وعافاكى والله انتى قلتى ما فى نفسى فعلا كل ما اقرأ مواضيع الاعضاء الذين لهم سنين يعانون من المرض اتعب اكثر ونفسيتى تتعب اكثر وافكر انى لن اشفى ابدااااا ولكن عندما اقرأ مواضيع الاعضاء الذين تحسنوا والله معنوياتى ترتفع بارك الله فيكى وانا ايضا سأفعل مثلك سأبدا من الان من هذه اللحظه عدم الشكوى حتى لو كنت اتعذب حتى لا اضر باقى اخوانى واخواتى الاعضاء وفعلا كنت احدث نفسى بهذا الامر انه كل ما اقرأ اتعب فكفى من اليوم وسأكتب ما احس به من ايجابيات فى مرضى من الان حتى يتحسن باقى الاعضاء مشكوره اختى يارب خير بارك الله فيكى وايضا طمنينا على حالك دائما شفاكى الله
اهلا اخى عبد الرحمن الحمدلله بخير من الله بحاول اتحسن بس احيانا الاقى نفسى اتقدم خطوه وارجع خطوه بس مصرة على التقدم بأذن الله وكل مااخلص من شكوى تطلع شكوى جديده وفكره جديده وكلها افكار سلبية ناتجه من الشيطان وان شاء الله لابد اتغلب عليها طمنى عنك زمان عن اخبارك ايه اخبار مرضك ومتابع مع الدكتور وبتاخد الدواء وعمل نتيجه او لا ربنا يشفينا جميعا يارب

قديم 22-07-2011, 01:53 AM   #5
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميسون 2 مشاهدة المشاركة
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
شكرا لكي على كلامك الجميل
لكن سابدي ملاحظة
على العكس انا اول مرة لما دخلت للمنتدى نفساني
وشفت مواضيع الاعضاء ومشاكلهم مع نوبات الهلع اطمئن قلبي
وهذا مادفعني للمشاركة هنا ولو لما شاركت اذا كنت اشعر بالصحة النفسية
المصيبة اذا عمت خفت وهذا ينطبق علينا كلنا نعاني بدرجة مختلفة
هذا مجرد راي مع احترامي لكلامك
بارك الله فيكي
اسال الله للجميع الصحة والعافية
اختى ميسون انتى معك ايضا حق وفعلا عندما نرى غيرنا يحمل اعراضنا نتاكد انه مرض وليس واقع وحقيقه ستحدث ونبدء نعيد حساباتنا لكن انا اقول رأى وهو مجرد البعد عن المواضيع المحبطة وقرأتها من قبل المرضى ومن يطرح موضوع يقول مشكلته بشكل غير محبط لغيره حتى نساهم جميعا فى شفاء بعض اللهم عافينا واشفنا جميعا اللهم امين

قديم 22-07-2011, 02:21 AM   #6
المشتاق الى الجنة
عضو مجلس اداره سابق

الصورة الرمزية المشتاق الى الجنة
المشتاق الى الجنة غير متواجد حالياً

و عليكم السلام ورحمة الله و بركاته كتبت الرد و اتمسح بس حعيدوو بردو لانو يمكن يخلي همتك عاليه قوي و يخليكي تفرحي

حقولك كلام يمكن مش حتصدقيه انا من كام شهر من عشر شهور بدت معاناتي فجاه بحس انني غريب بحس اننا في عالم ثااني خالص بحس الناس دمى بحس اني في فيلم بحس عقلي بعيد عن جسمي بكلم الناس بس صوتي بيطلع زي زااحد بيتكلم من بير احساس غريب و رهيب مبتمنهوش لاي حد بتحس انك حتجنن في اي وقت بنام و مبحسش بنفسي خالص عصبيه كره للدراسه وسواس المرض و الموت و الجنون و افكار تسلطيه هلع اكتئاب مبقدرش اعمل حاجه بكاء ضيقه و جميع الاعراض اللي تتخيليهاا بس مفيش حد من اهلي جايبين سيره بالموضوع بقيت اقول ربناا انا بعاني من اي بالزبط مش بدعي ربنا بالشفاء خالص عايز اعرف انا معايا اي المهم بقيت ادور في النت الكل بيقول مرض نفسي و قعدت اوسوس و الشيطان بقاا فرحان عايز ينكد علي حياتي و خلاني احس الناس بتكرهني و عايزا تاذيني فطلعلي منتدى نفساني ففرحت جداا لانو عرفت انا بعانب من اي اختلال الانيه عارفه ساعتهاا حسيت اني حمل ثقيل انزاح من ظهري فقلت العلاج يبقى ازاي في ناس تنصحني اخد الدوا النفسي فقلت لااا لانو فكره الدوااا دااا مش داخله مزاجي خالص لانو بقدر اتحكم في نفسي مش عايز بقاا دوا و وجع راس و في ناس بتقولي القران و الرقيه فقلت اختار ايسرهما فاخترت القران نبض حيااتي و كلام ربنااا فهو شفاء و رحمة للمؤمنين فبفضل ربناا ثم نصايح الاخت حنين و عائشه رمز العفه داومت عالرقيه و سوره البقره و تلاقيت برنامج علاجي من احد المنتديات مع انو البرنامج كان صعب جدا قلت اكملو و ان شاء الله خير يعني بالحالتين انا الكسبان لو كتب لي ربناا الشفاء الحمد لله لو مكتبش يبقى بقرا ققران و باخد حسناات و الحمد لله ايام البرنامج الاعراض تضاعفت و كنت بخاف قوي و وساوس تقولي ياعم مش حينفعك القران في حاجه و كلام شيطان بس مااستسلمتش للفكره و لانو املي بالله قوي فالطبيب بالاول و الاخير هو ربنا و الدوا و الرقيه مجرد اسبااااااااااااااب خلصت البرنامج و حسيت بتحسن بديت اطلع وسواس المرض و الجنون خف جدا العصبيه راحت بقيت اروح الجامعه يعني رجعت للحياه ثااني بفضل ربنااا

رب خير ابشري فدوااام الحال من المحاااااال عارفه قريت عن ناس عندهم اختلال انيه لمده اربعين سنه و هما عندهم احساس بالغربه و انهم في حلم بس دول مش مسلمين بقاا قلت اتوكل عربناااا مش حيضيعني و ربناا اختار يبتلاني لانو بيحبني و عايز اتمشى عالارض و صفحتي بيضه كنت بفكر كداا و راضي بالقدر و الحمد لله تحسنت جدااا لكن بقاا في اعراض طفيفه بس ايمماني بربناا قوي و دااا خلاني احب المرض جداا لانو خلاني ابقاا قوي الشخصيه و بقيت قريب من ربناا خالص و بفضل المرض اتعرفت عنااس طيبه و تعرفت عالمنتدى يعني رب ضاارة ناافعة

قديم 22-07-2011, 02:47 AM   #7
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميراك مشاهدة المشاركة
و عليكم السلام ورحمة الله و بركاته كتبت الرد و اتمسح بس حعيدوو بردو لانو يمكن يخلي همتك عاليه قوي و يخليكي تفرحي

حقولك كلام يمكن مش حتصدقيه انا من كام شهر من عشر شهور بدت معاناتي فجاه بحس انني غريب بحس اننا في عالم ثااني خالص بحس الناس دمى بحس اني في فيلم بحس عقلي بعيد عن جسمي بكلم الناس بس صوتي بيطلع زي زااحد بيتكلم من بير احساس غريب و رهيب مبتمنهوش لاي حد بتحس انك حتجنن في اي وقت بنام و مبحسش بنفسي خالص عصبيه كره للدراسه وسواس المرض و الموت و الجنون و افكار تسلطيه هلع اكتئاب مبقدرش اعمل حاجه بكاء ضيقه و جميع الاعراض اللي تتخيليهاا بس مفيش حد من اهلي جايبين سيره بالموضوع بقيت اقول ربناا انا بعاني من اي بالزبط مش بدعي ربنا بالشفاء خالص عايز اعرف انا معايا اي المهم بقيت ادور في النت الكل بيقول مرض نفسي و قعدت اوسوس و الشيطان بقاا فرحان عايز ينكد علي حياتي و خلاني احس الناس بتكرهني و عايزا تاذيني فطلعلي منتدى نفساني ففرحت جداا لانو عرفت انا بعانب من اي اختلال الانيه عارفه ساعتهاا حسيت اني حمل ثقيل انزاح من ظهري فقلت العلاج يبقى ازاي في ناس تنصحني اخد الدوا النفسي فقلت لااا لانو فكره الدوااا دااا مش داخله مزاجي خالص لانو بقدر اتحكم في نفسي مش عايز بقاا دوا و وجع راس و في ناس بتقولي القران و الرقيه فقلت اختار ايسرهما فاخترت القران نبض حيااتي و كلام ربنااا فهو شفاء و رحمة للمؤمنين فبفضل ربناا ثم نصايح الاخت حنين و عائشه رمز العفه داومت عالرقيه و سوره البقره و تلاقيت برنامج علاجي من احد المنتديات مع انو البرنامج كان صعب جدا قلت اكملو و ان شاء الله خير يعني بالحالتين انا الكسبان لو كتب لي ربناا الشفاء الحمد لله لو مكتبش يبقى بقرا ققران و باخد حسناات و الحمد لله ايام البرنامج الاعراض تضاعفت و كنت بخاف قوي و وساوس تقولي ياعم مش حينفعك القران في حاجه و كلام شيطان بس مااستسلمتش للفكره و لانو املي بالله قوي فالطبيب بالاول و الاخير هو ربنا و الدوا و الرقيه مجرد اسبااااااااااااااب خلصت البرنامج و حسيت بتحسن بديت اطلع وسواس المرض و الجنون خف جدا العصبيه راحت بقيت اروح الجامعه يعني رجعت للحياه ثااني بفضل ربنااا

رب خير ابشري فدوااام الحال من المحاااااال عارفه قريت عن ناس عندهم اختلال انيه لمده اربعين سنه و هما عندهم احساس بالغربه و انهم في حلم بس دول مش مسلمين بقاا قلت اتوكل عربناااا مش حيضيعني و ربناا اختار يبتلاني لانو بيحبني و عايز اتمشى عالارض و صفحتي بيضه كنت بفكر كداا و راضي بالقدر و الحمد لله تحسنت جدااا لكن بقاا في اعراض طفيفه بس ايمماني بربناا قوي و دااا خلاني احب المرض جداا لانو خلاني ابقاا قوي الشخصيه و بقيت قريب من ربناا خالص و بفضل المرض اتعرفت عنااس طيبه و تعرفت عالمنتدى يعني رب ضاارة ناافعة
اخى الله يبارك بعمرك ويسعدك يارب ولله انا حاسه ان كل الى عندى من الوسواس اللعين هو الى شتت ذهنى وخلانى مااحس بقيمه الواقع بس الى مستغرباه انى بحاول اناضل الوسواس بس كل مرة بيظهر بفكرة جديده مختلفه يعنى لما بتحسن وابقى كويسه الاقى النهارده رجع يوسوس ليا ان روحى هتطلع من حلقى وخلانى طول الوقت مشغوله بحلقى واتابعه وبصراحه ممكن اسئلك انت رجعت تحب الحياه تانى وتطمح فيها ويبقى عندك احساس بيها زى الاول ده من الاشياء الى مخوفانى انى مارجعش احب حياتى تانى بس هقولك على حاجات ايجابيه اكتسبتها بصراحه تعلق البى بربنا وقربى اكتر من اسرتى وحسيت انى بحاول بقدر الامكان استغل قدرتى وده شئ ايجابى انا متابعه مع دكتور بس طلبت منه جلسات مش ادويه وديا رابع جلسه ليا وهو قلى مش هصرفلك ادويه الا لما تقتنعى انك نفذت طاقتك واصبحتى محتاجاها وربنا يشفينا كلنا ويسعدنا يارب

قديم 22-07-2011, 02:50 AM   #8
المشتاق الى الجنة
عضو مجلس اداره سابق

ربنا يكتبلك اللي فيه الخير انتي لازم تكوني قويه السلوكي بينفع قوي بس يااريت تجمعيه مع القران

قديم 22-07-2011, 02:54 AM   #9
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
ربنا يكتبلك اللي فيه الخير انتي لازم تكوني قويه السلوكي بينفع قوي بس يااريت تجمعيه مع القران
اخى هو انت رجعت تحس بقيمه الحياه وتفرح بيها من جديد زى الاول لان الحياه وحشتنى ووحشنى الاحاسيس بتاعه الفرح جدا ولله انى مقصرة فى حق نفسى كتير وحبساها جوه اوهام وبصراحه هو السلوكى كويس بس الدكتور بيتجنب يحكى معايا فى الوسواس ويقولى الحل معاه اننا نقفل اى باب او اى فكره يفتحها علينا الوسواس عشان الذهن يصفى

قديم 22-07-2011, 02:57 AM   #10
المشتاق الى الجنة
عضو مجلس اداره سابق

بقيت احس بيهاا صح عادي لكن بقاا عندي مشاكل زيي مبقدرش ازاكر زي الاول بس عادي بفرح و بحزن

قديم 22-07-2011, 02:57 AM   #11
ام جميل
عضو نشط

الصورة الرمزية ام جميل
ام جميل غير متواجد حالياً

صباح الخير اخوي والله كلامك يريح القلب يارب ارجع زي اول واحسن بس ممكن تقولي عالبرنامج ابغى اعملو انت كانت تجيك اعراض مثل نغزات بالصدروالم هل هدا سببه القلق والتفكير غيرالافكارالسلبيه والخوف

قديم 22-07-2011, 03:03 AM   #12
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
بقيت احس بيهاا صح عادي لكن بقاا عندي مشاكل زيي مبقدرش ازاكر زي الاول بس عادي بفرح و بحزن
اخى اصلا احنا فى المزاكره تحفه يعنى من زمان هههههههه انا من وقت دخلت الكليه وانا بطلت اعرف ازاكر بنجح بالعافيه بس انا نفسى ارجع انطلق للحياه اصلى كنت بشوشه ومتفائلة واحساسى مرتاح ربنا يقدرلنا الخير يارب

قديم 22-07-2011, 03:10 AM   #13
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام جميل مشاهدة المشاركة
صباح الخير اخوي والله كلامك يريح القلب يارب ارجع زي اول واحسن بس ممكن تقولي عالبرنامج ابغى اعملو انت كانت تجيك اعراض مثل نغزات بالصدروالم هل هدا سببه القلق والتفكير غيرالافكارالسلبيه والخوف
اختى ارد عليكى انا كمان انا بتجينى النغزات ديا وكمان فى ضهرى وجع بالاخص لما اقلق وكمان غصة فى حلقى بس كل ده بسبب القلق تعرفى لما بشد حيلى كدا وابقى ايجابية بحس بالتفائل والراحه وبنسى اى هم ويارب اقدر ارجع زى الاول وانتى كمان ان شاء الله هترجعى زى الاول واحسن مابين طرفة عين وانتباهتها يغير الله من حال لحال وان شاء الله هنبقى احسن خلى عندك امل فى ربنا كده مشكلتنا الكبيره ياام جميل اننا حساسين اوى وتفكيرنا كتير وبندقق فى كل موقف ربنا يشفينا كلنا يارب

قديم 22-07-2011, 03:17 AM   #14
المشتاق الى الجنة
عضو مجلس اداره سابق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام جميل مشاهدة المشاركة
نعم ام جميل ساعات يجيني اختنااق رهيب لكن الحمد لله تحسنت البرنامج كالاتي

- قراءة سورة الرحمن7 مرات يوميا
2- قراءة سورة النور 3 مرات يوميا
3- قراءة سورةالصافات 7 مرات يوميا
4- قراءة سورة ق 7 مرات يوميا
-قراءة آية الكرسي بعد كل صلاة لمدة 20 دقيقة
الاستماع لرقية الحرق يوميا و آية الكرسي مكررة لمدة ساعة
-دهن القبل و الدبر و الثديين بالمسك يوميا
-الدهان بزيت زيتون مقروء يوميا قبل النوم
-الاغتسال يوميا بماء مقروء وسدر
قول ( لا حول و لا قوة إلا بالله العلي العظيم ) 300 مرة يوميا (مهم )
قول( حسبي الله ونعم الوكيل )300 مرة يوميا
- التزام أذكار المساء و الصباح و أذكار النوم
الاستمرار 21 يوما واعلامي بالنتائج إن شاءالله

مع البرنامج اختي كنت اقرا سوره البقرة يومياا و في جلسة وااحده
محافظ على الصلوات في وقتهاااا
الاكثار من النوافل و الرواتب
اجعلي لك ورد من القران
تركت الموسيقى التلفاز و كل معصية قدر المستطااع
كان تقسيمي للوقت

اليوم الاول قبل العلاج

اجيب سطل مااااء و سبع ورقات سدر ادقهاا واخلطها مع المويه انزل راسي عندو و اقراا اياات عالرقيه الشرعيه العامه عليه مع النفث بعد كل صفحة ثم اجيب قنين خمس لتر من الماااء اعبي فيها الماء المرقي هاد الماء اشرب منو الصبح ريقااا و كل مرة احس بالعطش

اجيب زيت زيتون اقراا عليه ايات الرقيه الشرعيه مع النفث

بالليل قبل النوم و بعد تحضير السرير اجيب الزيت ادهن بيه جسمي كلو و انا بقول اسال الله العظيم رب العرش العظيم ان يشفيني بعد الدهن اخد المسك ادهن فتحات الجسم كلهااا ثم انام و اناا قريت اذكار النوم من قبل و انام و انا مشغل سوره البقره

وقت الفجر

اقوم اصلي رغيبه الفجر و اصلي الصبح اقول اذكار بعد الصلاة ثم اذكار الصباح ثم اقرا ورد من القراان ثم اقول ( لا حول و لا قوة إلا بالله العلي العظيم ) 300 مرة (مهم )
قول( حسبي الله ونعم الوكيل )300 مرة
اروح انام

شروق الشمس

اقوم احضر الحمام و احضر ملابسي ادخل معي الماء المرقي اغتسل الله يكرمك اطلع من الحمام اصلي صلاة الضحى اشغل اللاب استمع لرقيه الحرق لمده نصف ساعه ثم اية الكرسي مكرره لمدة نصف سااعة

وقت الظهر

اصلي ركعتين او اربع مع تسليمتين قبل صلاه الظهر ثم اصلي الظهر اقول الاذكار ثم
اصلي السنه البعديه ركعتين بعدين اتغذى لو في عندي ماء مرقي خلاص لو خلص الماء اسوي نفس الطريقه اجيب سطل مع مويه وسدر و اقرا عليه الرقيه

ارتاح شويه بعدين بقرااا سوره الرحمن سبع مرات

وقت العصر

اصلي العصر اقول اذكار بعد الصلاه ثم اذكار المسااء
ثم اكمل قراءه الصافات و سوره النوور

وقت المغرب

قبل الصلاة احااول اقرا سوره البقرة لو في وقت لو مافي بعد المغرب
اصلي ركعتين بعد المغرب

وقت العشااء

اصلي العشااء ثم الاذكاار
اصلي الشفع و الوتر

اتعشى و اتحضر للنوم اجيب الزيت نفس القصة

هذاا كان برنامجي اليومي بس ساعات بقرا القران في اي وقت متااح لانو بروح الجامعه كنت بروح وانا مدهن بالزيت لما ارجع اتحمم خصوصا لو كانت عندي محاضره ساعه ثمانيه الصبح

قديم 22-07-2011, 03:24 AM   #15
المشتاق الى الجنة
عضو مجلس اداره سابق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يارب خير مشاهدة المشاركة
اخى اصلا احنا فى المزاكره تحفه يعنى من زمان هههههههه انا من وقت دخلت الكليه وانا بطلت اعرف ازاكر بنجح بالعافيه بس انا نفسى ارجع انطلق للحياه اصلى كنت بشوشه ومتفائلة واحساسى مرتاح ربنا يقدرلنا الخير يارب

و الله معك حق من يوم مدخلت الكليه زيك بالزبط بس الحمد لله عكل حاال