المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب نوبات الهلع

ملتقى أصحاب نوبات الهلع ملتقى جميع الإخوه الذين يعانون من نوبات الهلع ، وتجاربهم بهذا الخصوص

ليلة صعبة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ليلة صعبة بجد والدتى سافرت وهتجنن انها سافرت وااول مرة تبعد عنى غير انى الصبح صحيت على خبر وفاة جارى وجانى خوف رهيب وكنت

قديم 24-07-2011, 01:16 AM   #1
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير
يارب خير غير متواجد حالياً

ليلة صعبة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ليلة صعبة بجد والدتى سافرت وهتجنن انها سافرت وااول مرة تبعد عنى غير انى الصبح صحيت على خبر وفاة جارى وجانى خوف رهيب وكنت حلمانة فيه من فترة وعماله افكر فى الحلم واقول بخاف يضرنى شئ او يضر امى بجد انا مرعوبة مش عارفه اتصرف من الصبح ووصلت امى المطار ورجعت ومش مبطله بكى يارب هونها عليا لان الوسواس رجع ملى دماغى بافكار جديده وعجيبه وكمان الافكار القديمة رجعت اخوانى واخواتى بجد محتاجاكم بعد ربنا تكونو معايا انا حاسه انى متوتره بجد وخايفه خوف رهيب
المصدر: نفساني

قديم 24-07-2011, 01:24 AM   #2
ايام وبنعيشها
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية ايام وبنعيشها
ايام وبنعيشها غير متواجد حالياً

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Male

اولا اختى استهدى بالله مافيش حاجه هاتحصل كونى واثقه انتى مابكى الا كل خير تعوذى بالله والله ماهايحصل ولا شئ اسمعينى قومى خذى دش سريع اعزك الله واهدى قليلا ثم رددى ما سأقوله لكى انا قويه لفترات طويله ولو تقدرى تتوضى وتصلى ركعتين يكون كمان كويس ونحن بجانبك ورددى انا مش فيا حاجه واشغلى نفسك قليلا لو فى مثلا لعبه تفضليها على الموبايل او الكنبيوتر ياريت ولو تكون مثلا العاب ذكاء او تركيز والله هاتلاقى الوقت عدى حل تانى لو عندك مهدئ ياريت تاخدى حبايه هاتهدى معاكى التوتر والقلق ده كتير لو مش عندك خلى حد يشتريلك مهدئ مثلا زى الزولام ربع جرام 0.25 هاتلاقى نفسك هديتى خالص وعايزه تنامى وانا متواصل معكى فى هذه الصفحه لو تريدى اى شئ انا معكى شفاكى الله وعافاكى

قديم 24-07-2011, 01:28 AM   #3
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الرحمن على مشاهدة المشاركة
اولا اختى استهدى بالله مافيش حاجه هاتحصل كونى واثقه انتى مابكى الا كل خير تعوذى بالله والله ماهايحصل ولا شئ اسمعينى قومى خذى دش سريع اعزك الله واهدى قليلا ثم رددى ما سأقوله لكى انا قويه لفترات طويله ولو تقدرى تتوضى وتصلى ركعتين يكون كمان كويس ونحن بجانبك ورددى انا مش فيا حاجه واشغلى نفسك قليلا لو فى مثلا لعبه تفضليها على الموبايل او الكنبيوتر ياريت ولو تكون مثلا العاب ذكاء او تركيز والله هاتلاقى الوقت عدى حل تانى لو عندك مهدئ ياريت تاخدى حبايه هاتهدى معاكى التوتر والقلق ده كتير لو مش عندك خلى حد يشتريلك مهدئ مثلا زى الزولام ربع جرام 0.25 هاتلاقى نفسك هديتى خالص وعايزه تنامى وانا متواصل معكى فى هذه الصفحه لو تريدى اى شئ انا معكى شفاكى الله وعافاكى
اخى عبد الرحمن انا بجد منهاره والحلم معلق فى راسى رغم انى حلمته من اسبوعين وكنت نايمه بالنهار ومافكرتش فيه بس مات الرجل اليوم وهو اصلا كان مريض ومتوقعين موته صرت افكر بالحلم وخفت يضرنى او يضر امى شئ وكمان اول مره امى تسافر بعيد عنى وخايفه بجد من بعدها عنى ومش عارفه انا يمكن لانى حكيت الحلم ابل كده لاهلى خايفه يتحقق بقولو الاحلام تتحقق لما تتحكى ولله انى منهاره

قديم 24-07-2011, 01:30 AM   #4
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اخى عندى بوسبار اخد منه

قديم 24-07-2011, 01:34 AM   #5
ايام وبنعيشها
عضـو مُـبـدع

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Male

لا حول ولا قوة الا بالله طيب نفذى كلامى الاول وبعدين نتكلم عن الحلم لانه انا واثق اولا عقلك الباطن مشغول بفكرة الموت وترافق معه موضوع جيرانك الى كان تعبان رحمه الله فصور لكى هذه الاحلام وثانيا استغلها الشيطان وبدا يصورها لكى ويوسوس اكثر واكثر لانه وجد المدخل عندما فكرتى انتى كثيرا وعقلك بدا يصور لكى طيب قومى نفذى كلامى ولو حتى خذى مهدئ والله هاتلاقى نفسك هديتى انا واثق وانا معكى

قديم 24-07-2011, 01:42 AM   #6
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
لا حول ولا قوة الا بالله طيب نفذى كلامى الاول وبعدين نتكلم عن الحلم لانه انا واثق اولا عقلك الباطن مشغول بفكرة الموت وترافق معه موضوع جيرانك الى كان تعبان رحمه الله فصور لكى هذه الاحلام وثانيا استغلها الشيطان وبدا يصورها لكى ويوسوس اكثر واكثر لانه وجد المدخل عندما فكرتى انتى كثيرا وعقلك بدا يصور لكى طيب قومى نفذى كلامى ولو حتى خذى مهدئ والله هاتلاقى نفسك هديتى انا واثق وانا معكى
اخى عبد الرحمن بصراحه انا حسيت ان الوسواس رجعلى اقوى عشان انا للاسف حزينه جدا اليوم وصحيت مفزوعه من النوم غير حزنى على بعاد ماما ومن جوايا بقول لنفسى ده حلم من الشيطان بالاخص انه جه لانى كنت بفكر فى الموضوع بس الخوف زايد جوايا ومش عارفه اهدى وهقوم اخد المهدئ واحاول اهدئ يارب يشفينا كلنا ويهون علينا احزاننا

قديم 24-07-2011, 01:42 AM   #7
ايام وبنعيشها
عضـو مُـبـدع

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Male

يا اختى البوسبار يبدأ مفعوله بعد اسبوعين وما ينفعش تاخدى حبايه وتتركيه اعتقد ذلك ولكن اقول لكى مهدئ سريع المفعول مثل زولام و ليكوستانيل وان شاء الله هاتلاقى الامور كويسه

قديم 24-07-2011, 01:44 AM   #8
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
يا اختى البوسبار يبدأ مفعوله بعد اسبوعين وما ينفعش تاخدى حبايه وتتركيه اعتقد ذلك ولكن اقول لكى مهدئ سريع المفعول مثل زولام و ليكوستانيل وان شاء الله هاتلاقى الامور كويسه
مش عندى ولله اخى وللاسف مش حابه اقلق حد فى البيت واوترهم طيب كانت دكتوره وصفالى بروثيادين ومودابكس بس ماخدتش منهم ابدا بس هم عندى اخد حبايه من اى نوع فيهم ولا مش هيفيدو

قديم 24-07-2011, 01:46 AM   #9
ايام وبنعيشها
عضـو مُـبـدع

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Male

وهذا كلام الاخ الكريم المحترم احب الله نسخته لكى اقرأيه مره واثنين وكذا مره وتذكرى كلامه
يأختي أنتي الحين مالك الاشهرين ومسويه زحمه
شوفي فيه علاقة طردية بين الوسواس وبين العلاج منه وأنتي مالك الاشهرين فالشفاء من هذه الأفكار سهل جداً جداً ولاتقارني نفسك بالأشخاص الي جلسوا سنين على هذه الأفكار لأنهم لم يطلبوا العلاج من البداية لذا استفحلت الأفكار عندهم وأنتي مالك الا شهرين والحمد لله انك سلكتي الطريق الصحيح وطلبتي العلاج وكما قلت سابقاً ترى علاجك سهل جداً جداً وأقول لك لاتربطي أفعالك بهذا الوسواس وأنك ماسويتي السلوك الأ لعلمك بأنك تموتين يأختي لاحد يعلم متى سيموت وكل هذا في علم الغيب وعادي جداً أنه يجيك هذا الوسواس ولكن استخدمي معه طريقة التجاهل فهي أنفع طريقة للتخلص من الأفكار الوسواسية وطبقي الطريقة الي قلتها في العلاج من أنك لاتتفاعلين مع الفكرة الوسواسية أبداً أول ماتجيك بل تجاهليها ولاتأثر فيك تأثير سلبي أبداً ولا تتنظري متى تذهب عنك ولاتسألي متى تأتيك مرة أخرى وفي أي مكان فكل هذا هو تفاعل أنتي تجاهليها وكان شيء لم يكن وتعاملي معها كفكرة عابرة ولاتتضايقي منها وعدم التفاعل سيفهم منه العقل أنها فكرة عابرة فلايقيم لها وزن ولن يكررها في المستقبل وهم شيء أن تنسي هذا الوسواس بتناسي نفسك فلا يصير همك في الليل والنهار هو متى أتخلص من هذا الوسواس بل أنسي هذا الوسواس تناسياً كاملاً وكان شيء لم يكن
وهو وسواس وليس فكرة حقيقية أبداً وأنتي ما اتاك هذا الشعور بأنها حقيقة إلا لانك استرسلتي في هذه الفكرة الغبية المزيفة فبدأي بتجاهلها من الأن وعدم النقاش معها لانك لو قاومتيها لاثبات أنها مزيفة فسوف تتعبك أكثر وهذا يدل على أنك تفاعلتي معها فأنتي استخدمي طريقة التجاهل
وبالنسبة لي بعدما شفيت من هذا الوسواس لم يرجع لي بس تأتيني مجرد أفكار فاتجاهلها وعايش حياتي والحمد لله
فأنتي أؤكد لكي مرة أخرى أنك لستي مثل من اطبق عليهم الوسواس سنيين طويلة وأن شفائك سهل جداً وستشفين من هذه الفكرة بإذن الله

تذكرى كلامه جيداا وعيدى وزيدى فى القراءه

قديم 24-07-2011, 01:55 AM   #10
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

كلامه رائع ولكن حين يسيطر عليا الوسواس يقنعنى ان كل شئ واقع وليس خيال وتوقعات اللهم اشفنا جميعا وانا هحاول انسى الاحلام ومافكرش فيها وكأنى محلمتش وربنا يقدرنى انساها بس سؤال اخى انت كنت تحلم وتهتم بالاحلام كدا وتخاف منها

قديم 24-07-2011, 02:05 AM   #11
ايام وبنعيشها
عضـو مُـبـدع

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Male

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يارب خير مشاهدة المشاركة
مش عندى ولله اخى وللاسف مش حابه اقلق حد فى البيت واوترهم طيب كانت دكتوره وصفالى بروثيادين ومودابكس بس ماخدتش منهم ابدا بس هم عندى اخد حبايه من اى نوع فيهم ولا مش هيفيدو
يا اختى الكريمه لا اعتقد ان بهم مهدئ المودابكس هوه عقار لزيادة مادة السروتونين
والبروثيادين ايضا اعتقد انه ليس مهدئ ولكن يؤخذ مع المودابكس فالدكتوره ادرى واعرف منى

قديم 24-07-2011, 02:08 AM   #12
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اقتباس:
يا اختى الكريمه لا اعتقد ان بهم مهدئ المودابكس هوه عقار لزيادة مادة السروتونين
والبروثيادين ايضا اعتقد انه ليس مهدئ ولكن يؤخذ مع المودابكس فالدكتوره ادرى واعرف منى
ولله هى كتبتهم من فتره وانا اصلا بطلت اتابع معاها وماخدتش منهم قلت يمكن حد فيهم بنفع عندى ديرموفال اعشاب هاخد منه

قديم 24-07-2011, 02:09 AM   #13
ايام وبنعيشها
عضـو مُـبـدع

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Male

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة يارب خير مشاهدة المشاركة
كلامه رائع ولكن حين يسيطر عليا الوسواس يقنعنى ان كل شئ واقع وليس خيال وتوقعات اللهم اشفنا جميعا وانا هحاول انسى الاحلام ومافكرش فيها وكأنى محلمتش وربنا يقدرنى انساها بس سؤال اخى انت كنت تحلم وتهتم بالاحلام كدا وتخاف منها

نعم اختى انا احلم كثيرا جدااااا وكنت احلم احلام عن الموت والى الان احلم بأشياء غريبه جداااااااااااا جداااا والله واحلم بالناس اللى ماتت ولكنى اتجاهلها ولا افكر فيها الى ان تنتهى بإذن الله وفعلا فى اول ماكنت احلم كنت ايضا اخاف منها ولكنى لم ابحث عن تفسيرها لانى ايقنت انها من الشيطان

قديم 24-07-2011, 02:13 AM   #14
يارب خير
عضـو مُـبـدع

الصورة الرمزية يارب خير

اخى بس اذا حكيت عن الحلم بيتحقق مع انى بس حكيت عنه ماكنت بقصد احكيه

قديم 24-07-2011, 02:18 AM   #15
ايام وبنعيشها
عضـو مُـبـدع

الدولهـ
Egypt
 الجنس ~
Male

يا اختى كيف يتحقق وهو من الشيطان ولا بيتحقق ولا اى شئ بيحصل ايقنى انه من الشيطان ومن تفكيرك شيلى هذه الفكره الان من مخك وامسحيها ولا تفكرى فيها خلاص اقطعى التفكير بأى شئ اخر كما قلت لكى طيب اتصلى على احد صديقاتك وتكلمى معها فى اى شئ وكما قلت لكى شوفى لعبه تحبينها او العاب ذكاء واشغلى نفسك بها الان