المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الإكتئاب

ملتقى أصحاب الإكتئاب أكره مرض الإكتئاب بنفس القدر الذي أحب به مريض الإكتئاب .. فهو أرق الناس وأصفاهم وأصدقهم .. و من لا يدمع قلبه حين يعايش مريض الإكتئاب ، فإن قلبه من حجر ، أو أشد قسوة "

قصتي مع الاكتئاب

قصتي بدات وبكل صراحه مع الاكتئاب انه ذات يوم جلست مع نفسي في غرفتي كي امارس العاده السريه صباحا بعد ما استيقظت من النوم ومارستها مرتين. تلو الاخري دون هدنه

قديم 25-01-2013, 10:09 PM   #1
كريم فوزي
عضو نشط

الصورة الرمزية كريم فوزي
كريم فوزي غير متواجد حالياً

Icon1 قصتي مع الاكتئاب

قصتي بدات وبكل صراحه مع الاكتئاب انه ذات يوم جلست مع نفسي في غرفتي كي امارس العاده السريه صباحا بعد ما استيقظت من النوم ومارستها مرتين. تلو الاخري دون هدنه فجأة بعد ما مارستها اتجهت كي اغتسل الي غرفه الحمام اخدت حمام وخرجت صليت ركعتين طبعا مفيش حد مننا مبيخاطئش ودي غريزه فالانسان صليت الصبح وبعدها بدأت مأسأتي الكبري اي كان اخر يوم في حياتي كنت فيه سليم وكان القدر يقول كفي بك اليوم نختم علي افواهك
حسيت بعدها ان عنيا زغللت اريدكم ان تعيشوا وتتخيلوا معي هذا الموقف. عيني زغلللت قلت يمكن عادي مفيش حاجه بذكدات الرويا عندي مفيش خالص نهائي انا من النوع اللي بخاف قوي علي نفسي جدا. مكنش فيه حد فالمنزل وطحت نزلت اجري وكانها ساعه الحتم اتصلت بكل اهلي قلت لهم انا بموت. اول شي عيني مش شايف قدامي ونفسي مش حاسس بيه فعلا وضربات قلبي سريعه وجسمي خف كله ونفسي مش قادر. هاه هاه هيههات كلمت خطيبتي اللي كنت مرتبط بيها طبعا سابتني او بمعني اصح محبتش اظلمها معايا سبتها كلمتها قولتها انا بموت واتخثضت عليا مش شايف قدامي ومش لاقي حد يساعدني ومش قادر قلت اكل ساندوتش اروح للمطعم. يمكن افوق الاكل وقف في زوري ومش عارف ابلعه جريت عالقهوه اشرب ميه متخيلين نزلت الاكل فبطني بلعت. اتخضيت اكتر والاحساس موجود رمبت باص قلتله اقرب دكتور بموت وداني عنده دخلت العياده. الممرض قلت له الدكتور بسرعه. مش قادر قالي في كشف جوه قلتله مستعجل مش قادر ارتبكت قعدت ٥ دقايق تعبان ومش شايف قدامي ونفسي مفيش وقلبي سريع واه يا ويلتاه خرجت بره العياده مستحملتش قولت اروح اشرب ميه ولا ادري لماذا خرجت شربت ما بدات اهدي الي حد ما تخيلتم معي رحت قاعد ودخلت للدكتور قالللي عندك هبوط شديد مفيش ضغط علي نقط للضغط وحقن اخذتها وانا متعود ان اخواتي اللي سافروا الكويت بيكونوا جنبي بجواري. ملقتش حد روحت والدتي قالتلي مالك قلت لها كنت بموت انا لسه عايش معقوله ومن ساعتها لا نوم ولا اكل ولا شرب وانزل عرق غزير مني جدا جدا لدرجه ان مممكن املي قاروره منه قعدت اسبوع علي هذا الامر سافرت مصر انا صعيدي من صعيد مصر. ابعد عن القاهرخ ٣00كيلو. سافرت. اتوهمت قلت انا فيا شي عيب عضوي اكيد مرض صعب اول مره انزل عرق كثيف كده اتخضيت قوي علي نفسي عملت كل التحاليل طلعت سليمه. طبعا انا قبل ما خد التحاليا واعصابي تعبانه.واقول نفسي لو طلع في مرض لازم اصبر الدكتور وانا طالع رجلي ترتجف الدكتور بتاع نتيجه التحاليل قاللي النتيجه سليمه. تحيل بول. وانزيمات كبد وكلي ودم كامل كله كويس. حمدت ربي وانا ماشي فالشارع اعرق عرق غزير جدا جدا اه وامسح انا مكنتش كده يا ناس. اه امال في ايه بس. حجزت علي اول قطار للبلد وروحت ومكناش نايم نسيت النون اساسا كله نسيت النوم. اه والله نسيته فجاه ارتبك واعصابي تشد وانا نايم واقوم اتفزع مش عارف غي ايه واعرق وانا نايم يا ربي رحت لدكتور باطنه في محافظه اسيوط بجوارنا تبعد ٤٠ كيلو عن المسكن عملي اشعه وقالللي سليمه تمام مفكش حاجه للعلم انا شلت الزايه عملت عمليه الزايده الدوديه بالخطا قبل ان اكتشف ان عندي شي اسمه حمي البحر المتوسط. قبل سنتين من ي بهذا الاكتئاب. وبدات اتعالج منها. المهم رجعت من دكتور الباطنه دخلت عند دكتور النفسيه والعصبيه مفيش غيره منا كل شي عندس سليم وعاوز ارتاح مالي. امشيلااااافي الشارع مش حاسي بحاجه بجد. ولا حاسسس بالناس والبشر. مش حاسس باي حاجه ياربي والعرق شغاتغيرت وماشي ومفيش ف دماغي حاجه خالص. اخر ما لجات له الطبيب النفسي شرحت له حالتي
المصدر: نفساني

قديم 25-01-2013, 10:24 PM   #2
كريم فوزي
عضو نشط

الصورة الرمزية كريم فوزي

دخلت للطبيب النفسي اول طبيب لم اتخيل اننني في يوم من الايام اننني ساتعالج نفسيا ومن جهلي ان افتكرت عندي عيب عضوي وياريته الحمد للله علي كل حال المهم الدكتور قالللي صلق نفسي مع اكتئاب وعملي رسم مخ ان كنت مرتبك مش عارف اكلمه او اركز معاه في الكلام عملي رسم مخ وطلع سليم. وكتبلي علي. شبراماكس ٤٠ والبراكس بروزلام نص الصبح ونص بالليل. طبعا روحت مندهش اكتئاب وصلت بيا لكده معقوله. قولت فبالي انا مش هاهد العلاجده وهرميه ومش هجيبه لانه اداني علب كتير كانت دعايه منه. ركنته يوم ورا يوم اتعب والعرق شغالواطلع امشي فالشارع مش حاسس بالدنيا وملشي سرحان ومبوز كل الليفماغي ان عندي اكتئاب واللي حصلي عدي لسبوعين مستحملتش واهلي قالولي متاخدش العلاح التفسي خطر وهيبهدلك اعصابك وتفسك حرام. مع الاسف محدش حاسسسني انا تعبان واصرخ والله تعبان مش حاسس بالدنيا محدش حاسسسني رحت خدت العلاج وبدات فيه اسبوع اتنين مفيش وانام بالزولام واصحي بدزي مفيش. فايده انزل اتعب برده. غيرت الفكره رحت لدكتور تاني نفسيه وعصبيه شرخلي نفس اباشخيصوكتبلي علي السيسرين ٥٠ وكويتا بكس منوم هدني بيه بدات اخدهم مفيش تحسناسبوع واتنين. مفيش برده الدكتور قالللي لام تواضب عالعلاج ولازم بمواعيد مفيش تحسن عيرت رحت لدكتورتال كتبلي ديباكين ٢٠٠ ومنشط للمخ و اسيتا مهدي. ياربي وبعدين هقضيها ادويه تعبت وبعدين مش حاسس بنفسي حياتي اشقلبت لا اكل ولا شرب لا نوم ولا عواطف ولا مشاعر يا ويلتاه اه اه اه استقريت اخيرا علي دكتوره في مدينتي قلت اجربها شرحت لها المعاناه بابضبط. شخصت حالتي انها وسواس قهري واكتئاب لما كل شوي اتنطط عالدكاتره كده كتبتلي انافرانيل ٧٥. وفيستو ٩٠ حبه كل اسبوع واديني ماشي عليهم وبقالي اسبوعين ولسه يعاني من ابعرق برده بس علي فرات مش زي الاول بس الاكتئاب موجود وتبقي الذكريات طبعا انا لما تعبت وحسيت ان مش هقدر ارتبط واجوز لان دماغي فضيت خابص صارحت اهل خطيبتي وفسخت هما ف البدايه وافقوا يقفوا جنبي بس موضوعي انا عارف هيطول والله اعلم هخرج منه ولا لا فسخت وهيا كنان خالتها صعبه لان كنا بنحب بغض واه علي القدر والايام وتلك هي قصتي والحمد لله. قدر الله ماشا فعل لعل ادك قيمه السعاده التي كنت بها يا ويلتاه

قديم 26-01-2013, 02:16 AM   #3
ولافي
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية ولافي
ولافي غير متواجد حالياً

أخي كريم أعذرني ﻷني لن أستطيع الرد على مقالتك اليوم فقدتعبت وإن شاء الله غدا بإذن الله أكتب لك ..على العموم أنا قرأتها وتأثرت لما حصل لك ..لكن عندي تعقيبات ندعها إلى الغذ بإذن الله..تذكرت ياريت لو تحكي لي عن حياتك قبل ما وقع لك..تحياتي لك

قديم 26-01-2013, 02:28 AM   #4
كريم فوزي
عضو نشط

الصورة الرمزية كريم فوزي

تحياتي بانتظارك اخي ولافي حياتي ساعقب عليها لي عوده غدا والله المستعان اروح اعني من وسواس النوم

قديم 26-01-2013, 03:53 PM   #5
ولافي
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية ولافي
ولافي غير متواجد حالياً

أريدك أخي الفاضل أوﻻ أن تعتبر أن ما أصبك قدر من عند الله كتب عليك قبل أن تخلق وما كان ليخطئك وبذلك يطمئن قلبك وترضى بما أصابك وتسلم أمرك لمن أصابك بالداء ﻻ ﻷنه يكرهك بل بالعكس هو إنما أراد أن يبتليك ويمتحنك ليسمع صوتك..بكائك..تضرعك..إنابتك..أن تقول له رب بقالي كثير وأنا باتنعم بنعمك من صحة وعافية وأنا غير مبال وﻻ معترف بفضلك..دي الوقت حين ابتليتني عرفت قدر نفسي وعظمة غفلتي وسوء عملي..اللهم إن كان مرضي سيرضيك عني فافعل ما شئت بي سبحانك ابتايتني لتنبهني وتردني إليك ولو شئت لتركتني أعيش منعما الى أن تأخذني على حين غرة يوم ﻻينفع ندم وﻻتقبل توبة..إلهي أنا سلمت أمري اليك من اليوم فصاعدا افعل بي ما شئت لكن ارحمني بهدايتك لي الى صراطك المستقيم وثبتني عليه واحفظني من الزيغ..الهي أعوذ بك أن أقنط من رحمتك أو أيئس من روحك أنت ابتليتني وأنت الواحد القادر على شفائي وليكن الشفاء مع هداية ليس معها ضﻻل..رب تقبل توبتي وأوبتي وأفرحني بهما واجعل سعادتي في طاعتك....يتبع

قديم 26-01-2013, 04:08 PM   #6
أبوأمل
( عضو دائم ولديه حصانه )
باوزير

الصورة الرمزية أبوأمل
أبوأمل غير متواجد حالياً

الدولهـ
Yemen
 الجنس ~
Male

اخوي احتمال كبير الي اصابك نوبة هلع
وانا اجزم ان العادة السرية لها علاقة بالمرض النفسي
انا ودي اعرف عندك قولون عصبي
وكيف وضعك الحين يعني قصدي وش الاعراض الي تعاني منها
هل عندك ضعف التركيز

قديم 26-01-2013, 04:21 PM   #7
كريم فوزي
عضو نشط

الصورة الرمزية كريم فوزي

اخي الفاضل ولافي كلمات كلها امل ومشرقه جزاك الله خيرا وانتظر متابعتك

قديم 26-01-2013, 04:23 PM   #8
كريم فوزي
عضو نشط

الصورة الرمزية كريم فوزي

اخي عبد الله ون
انا عندي قله تركيز رهيبه والقولون العصبي اني لما دخلي الاكتئاب انا بحس ان بتحرك كتير كتير الحركه عالفاضي ممكن انشي مشي كتير قوي ده كان ف البدايه حاليا قله امل ونوم وتركيز مع ان انزل الشارع نحسش بحاجه مش. حاسس باللي حواليا وخوف موجود وعرق بس علي فهرات فترات

قديم 27-01-2013, 01:43 AM   #9
ولافي
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية ولافي
ولافي غير متواجد حالياً

المسألة الثانيز أخي أنا أريد أن أعاتبك على فسخ خطوبتك..وكما قلت ليس معنى أنك مرضت أنها نهاية العالم..ثم انت على طول قانت وعاوز تموت نفسك..دفي آﻵف من زيك اتبعوا الدوا بدون انقطاع ستة أشهر الى ثمانية ودلوقتي هما بخير ورجعو ﻷعمالهم واستقرت حياتهم..وأكاد أجزم إن اللي أصابك دا عرضي وان شاء الله مش مزمن وبكرا ان شاء اﻷه وتتحسن وتخف وتقول قال لي وﻻفي..المهم خطيبتك كانت متنفس ليك ﻷنك كنت هتشغل نفسك بيها وبمشروع الزواج والمستلزمات ..الخ..وبكده حتضطر تنسى المرض وتخرج تقضي أغراضك ومش حترضى تبقى في البيت وحتﻻقي صدر حنين تفضفض ليه ويسمع لك ويوسيك..أنا بطلب منك تراجع الموضوع وتصل ركعتين استخارة وتشوف اذا اﻷمور اتيسرت تروح ترد خطيبتك وتتوكل على اﻷه..بس اﻷول اشرح لها ايه اللي عندك فاذا وافقت تتجوز بيك على ما فيك فذلك ما كنا نبغ وربنا يتمم بخير ولو رفضت يبقى معلكش حاجة وربنا يجيب أحسن..يال يا كريم شد حيلك وصحصح معاي

قديم 27-01-2013, 02:09 AM   #10
كريم فوزي
عضو نشط

الصورة الرمزية كريم فوزي

اخي الفاضل ولا في انا صدقني فقدت الاحاسيس مش حاسس معاها بخاجه بجد ولا مشاعر ولا عواطف ولا اي حاجه خالص كنت بحس بحاجات كتير حلوه معاها فقدتها مفيش والله خالص وهيا لاحظت عليا كده وانا قولتلها هتعبك معايا يبنت الناس ولقيت نفسي مش طايق الحياه. وصعبت عبيا نفسي قوي ساعتها وزاد الطين بله حياتي اسودت فقدت المتعه في كل شي واللله كما ان موضوع القلق النفسي وترني اكتر والعرق الغزير. معتقدش انه حاله عرضيه لان بقالي اكتر من ٤ شهور مفيش تحسن خالص انا محبتش عظلمها معايا. انسان فقد الحب والمشاعر والفرحه والاحاسيس وانت تدرك معني ذلك انا مبقتش احس بالوقت تخيل ولا بطعم الاكل والشرب باكل عشان اعيش ومفسش نفس واللله

قديم 27-01-2013, 02:28 AM   #11
ولافي
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية ولافي
ولافي غير متواجد حالياً

أنا حاسس بيك أخوي لكن نستسلم ونجلسلﻷرض نبكي!!!ﻻزم نواجه الحياة ولازم نحاول نرجع اﻷحاسيس الي ضاعت مننا..عارف حتقلي صعب بس حقولك مش مستحيل..آسف أققلك انك قانط كثير وخايف من المستقبل ومدة المرض حتفضل كام وحشفى ولا ﻷ ..حقولك كل دا بإيد ربنا إحنا علينا نطيعوا ونسلم لقدروا..الله ما في ناس عميان اتجوزوا وخلفوا واﻷمور ماشية في صم بكم وهم جيراني اتجوزوا وخلفوا ومحدش حكا لي دانا بشفهم بعيني..واﻷعمى د إمام بيصلي بينا.وياما وياما في حالات أكثر من كدة ..طيب افرض انت جاتلك الحالة دي وانت متجوز حتطلق!!!

قديم 27-01-2013, 08:46 AM   #12
كريم فوزي
عضو نشط

الصورة الرمزية كريم فوزي

عندك حق اخي ولا في بحاول اتحسن علي الاقل حتي اما ارجع اكون حاسس حاجه ربنا يسهل. يارب

قديم 27-01-2013, 03:27 PM   #13
ولافي
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية ولافي
ولافي غير متواجد حالياً

انا اخي كريم مش عاوزك تتيه مع المرض زيي..انت يادوبك دخلت وعاوزك تمقف لو من اﻷول ..انتى لو بقيت كل وقت تغذيه باﻷفكار السلبية حيصير وحش مش حتقدر عليه لذلك اديه اﻷي مبيحبوش وهي اﻷمل واﻷفكار الجميلة وفكرة اني دي مجرد كبوة وأنا أحسن من غيري بكثير وتدي نفسك جرعات من اﻷمل واﻷفكار اﻹيجابية على إيمانيات واطلع من البيت ﻷي حتة بس متعزلش نفسك وحتشوف انو حيصير أصغر من الذبابة..يالله شد حيلك..

قديم 28-01-2013, 01:33 AM   #14
كريم فوزي
عضو نشط

الصورة الرمزية كريم فوزي

ياريت والله انا احس ان الدنيا بره حياه اخري بحاول اضغط علي نفسي قوووي يارب

قديم 28-01-2013, 02:00 AM   #15
ولافي
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية ولافي
ولافي غير متواجد حالياً

الله يعينك يابو الكرم ..على فكرة انت كنت فين النهار ده دانا اشتقت لك..واعذرني ﻷني مكتبتش عن معاناتي زي ماوعدتك ..مليش نفس بس أوعدك اني حفعل قريبا ان شاء اﻷه عشان خطرك ياباشا..