المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب الإكتئاب

ملتقى أصحاب الإكتئاب أكره مرض الإكتئاب بنفس القدر الذي أحب به مريض الإكتئاب .. فهو أرق الناس وأصفاهم وأصدقهم .. و من لا يدمع قلبه حين يعايش مريض الإكتئاب ، فإن قلبه من حجر ، أو أشد قسوة "

الرجاء المساعده سريعا

السلام عليكم في البدايه مش عاوز اطول عليكم بس الموضوع مهم جدا بالنسبه ليا انا مريض اكتئاب وقلق مفرط من حوالي تسع سنوات كان في البدايه قوي جدا لدرجه اني

قديم 01-05-2013, 01:53 PM   #1
احمد عبيد
عضو جديد

الصورة الرمزية احمد عبيد
احمد عبيد غير متواجد حالياً

الرجاء المساعده سريعا

السلام عليكم في البدايه مش عاوز اطول عليكم بس الموضوع مهم جدا بالنسبه ليا انا مريض اكتئاب وقلق مفرط من حوالي تسع سنوات كان في البدايه قوي جدا لدرجه اني حاولت الانتحار اكثر من عشر مرات بس الحمد لله كانت ايام صعبه جدا ومن التاريخ ده ذهبت لاكتر من سبع اطباء لمساعدتي والحمد لله في الاخر ارتحت على دواء واحد وهو ايفيكسور 150 ده العلاج الوحيد اللي جاب معي نتيجه على يد طبيب مشهور في الاسكندريه لدرجه اني مكنتش مصدق نفسي بعد بدايه العلاج بشهر بس بعد كده بكام شهر توقفت عن العلاج بعد اما الامور اتحسنت وحصلت لي انتكاسه جامده بعد سنه وذهبت للدكتور تاني وغير لي العلاج الى ريميرون وسيبراليكس 10 ملي وقلتله اني ما ارتاحتش الا على الايفيكسور بس هو مغيرهوش بس بصراحه بعد كده ملقيتش نتيجه خالص زي اللي لقيتها في الايفيكسور طبعا اللي جرب التحسن من هذا المرض هو اللي هيفهم على الرغم من ان العلاج الاخير ده غالي جدا وتوقفت على العلاج بعد لما خلص من السيبراليكس شريط وبعد كده منذ هذه الفتره منذ حوالي سنه وانا باخد ترامادول وساعات زولام
السؤال انا دلوقتي محتاج ارجع للعلاج تاني هل استمر في اخذ السيبراليكس وحده ام لابد ان اخذ معه ريميرون ام يمكن لي ان اخد الايفيكسور لانه الوحيد اللي اتحسنت بيه انا عيبي اني مش بستمر في العلاج لو هاخذ اي من هذه الادويه اخد ايه ؟ ولمده ايه؟ الرجاء الرد سريعا علما بانه منذ اربع ايام بدات في اخد السيبراليكس وحده بجرعه 10 مجم
المصدر: نفساني

قديم 01-05-2013, 02:47 PM   #2
ولافي
عـضو أسـاسـي

الصورة الرمزية ولافي
ولافي غير متواجد حالياً

انا اسف اخي احمد ..لا اريد ان احبطك لكنك دخلت الحلقة المفرغة للاكتئاب..كلنا فعلنا نفس الخطأ..كلما قطعت الدواء بدون استشارة وبغير تدريج الا ولم ينفع معك المرة التالية..ووجب عليك دواء اخر ومدة اكبر من التي تلتزم في العادة..ابحث عن دواء جديد تستجيب له ..طبعا باستشارة طبيب..واصبر فقد يتطلب التحسن الكثير من الوقت ..في حالتك قد تفوق الاربعة وعشرين شهرا..بالتوفيق

التعديل الأخير تم بواسطة ولافي ; 01-05-2013 الساعة 02:50 PM

قديم 01-05-2013, 02:56 PM   #3
صبري
( عضو دائم ولديه حصانه )
كان بالإمكان أفضل من ماكان

الصورة الرمزية صبري
صبري غير متواجد حالياً

الجنس ~
Male

دام الافيكسور فادك مالك الا هو ارجعله وخبر دكتورك

وياليت تقولي متى حسيت بتحسن مع الافيكسور وماهو هذا التحسن