المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يسلمه، من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرج عن مسلم كربة فرج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة.

العودة   نفساني > ملتقيات التجارب الشخصية والأبحاث > ملتقى أصحاب نوبات الهلع

ملتقى أصحاب نوبات الهلع ملتقى جميع الإخوه الذين يعانون من نوبات الهلع ، وتجاربهم بهذا الخصوص

احتاج رد من سريع من فضلكم

بسم الله الرحمن الرحيم انا ياجماعة كنت مدمرة نفسيا السنة الى فاتت وعشت ايام صعبة جدااااا عليا كنت بتعذب ومش لاقيه حل خالص كنت فقدت الامل فحياتى بس الحمد لله

قديم 15-03-2014, 08:24 PM   #1
اللهم اغفرلى
عضو نشط

الصورة الرمزية اللهم اغفرلى
اللهم اغفرلى غير متواجد حالياً

احتاج رد من سريع من فضلكم

بسم الله الرحمن الرحيم انا ياجماعة كنت مدمرة نفسيا السنة الى فاتت وعشت ايام صعبة جدااااا عليا كنت بتعذب ومش لاقيه حل خالص كنت فقدت الامل فحياتى بس الحمد لله ربنا كان جنبى ولقيت العلاج روحت لدكتور شاطر وادانى سيروكسات 25 وزيبريكسا 5 وقالى كل ده لانى حساسه زيادة ومن الضغط النفسى والتعب حصلى تغير بسيط كدة ووسواس ادى لكل الى كنت بحس بيه ده فضلت اخد العلاج واتحسنت خالص طبعا هو قالى تعالى بعد شهر بس انا كنت اتحسنت كنت عايزة اروح بس طبعا محدش بيحس بالشئ غير صاحبه بابا وماما كانو رافضين انى اروح تانى فوقفت العلاج وفضلت من شهر 7 الى فات لغايت دلوقتى الحمد لله انا كويسة ومن غير علاج بس اصعب حاجه كانت تعبانى انى لما كنت باجى اقرأ مكنتش بفهم الكلام حتى مع حد كنت مدمرة بمعنى الكلمة والى مضايقنى بقى دلوقتى انو فالفترة الاخيرة دى بدأت الاقى اعراض مالى كانت بتدايقنى زى عرق ايدى جامد اووووى وحتى وانا نايمه وقلبى فيه شكه نتيجه لسرعة ضربات القلب وقوتها بس فنفس الوقت انا عادية بروح وباجى وبتكلم عادى فروحت جبت سيروكسات وزيبريكسا لوحدى من غير مقولت لحد لانومينفعش اصلا بقالى 3 ايام باخدهم اهو عرق ايدى بادئ يخف بس المشكلة فانى لما باجى اذاكر بحس انو فى فدماغى حاجه مش عارفه كأنها تقيلة وفى شكة بردو ساعات فيها وبقيت بفكر وانا بقرأ وده بيضعف تركيزى فالمذاكرة محتاجه حل سرييييع مش عارفة اعمل ايه خايفة يكون الى عملته غلط انى جبت الدوا تانى ولا ايه ؟ مع العلم انى فكلية صيدلة وخاصة كمان وعندى امتحانات وبلاوى وتعبانة نفسى ارتاح بقى :( ياريت تساعدونى وتطمنونى
المصدر: نفساني

قديم 17-03-2014, 10:28 PM   #2
ظل امرأة
المشرف العام
بقايا حنين

الصورة الرمزية ظل امرأة
ظل امرأة متواجد حالياً

الدولهـ
Palestine
 الجنس ~
Female

الف سلامة عليكي اختي اللهم اغفرلي

طيب ليش ما رجعتي لنفس الدكتور من باب الاستشارة حتى لوغبتي وانقطعتي لفترة
يعني افضل من انه ترجعي تاخدي الدوا على مسؤوليتك
والتعرق والأشياء اللي بتحصل لك اكيد الها تفسير وحل عند الدكتور
لا تنسي يا اختي الأدوية هي حساسة جداً ودقيقة ..وانتي متل ما تفضلتي دارسة صيدلة ماشاءالله
اكيد بتعرفي الآثار الجانبية المترتبة على الاستعمال ...

بنصحك ترجعي لطبيبك او حتى لو تتصلي فيه اذا ما بتقدري تروحي وظروفك بتمنعك

اسأل الله لك الشفاء والعافية اختي

موفقة يا طيبة :)

قديم 18-03-2014, 02:06 PM   #3
اللهم اغفرلى
عضو نشط

انا قلت كدة لماما بس رفضت وقعدت تقولى لا اصلا زى منتى عارفة للاسف مفيش حد بيكون مقتنع بالمرض النفسى بسهوله الا الى جرب الاحساس :( اللهم عافينا وكل المسلمين وانا مش هعرف اروحله لوحدى لانو هو بيشتغل من 7 بليل بس انا هحاول اتصل واوصله اكيد مش هسيب نفسى وربنا يستر ki8ds4

قديم 18-03-2014, 05:55 PM   #4
ظل امرأة
المشرف العام
بقايا حنين

الصورة الرمزية ظل امرأة
ظل امرأة متواجد حالياً

الدولهـ
Palestine
 الجنس ~
Female

ان شاءالله خير يا طيبة
بالتوفيق يارب :)

قديم 03-04-2014, 01:59 PM   #5
رعد القلوب
عضو موقوف

الصورة الرمزية رعد القلوب
رعد القلوب غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اللهم اغفرلى مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم انا ياجماعة كنت مدمرة نفسيا السنة الى فاتت وعشت ايام صعبة جدااااا عليا كنت بتعذب ومش لاقيه حل خالص كنت فقدت الامل فحياتى بس الحمد لله ربنا كان جنبى ولقيت العلاج روحت لدكتور شاطر وادانى سيروكسات 25 وزيبريكسا 5 وقالى كل ده لانى حساسه زيادة ومن الضغط النفسى والتعب حصلى تغير بسيط كدة ووسواس ادى لكل الى كنت بحس بيه ده فضلت اخد العلاج واتحسنت خالص طبعا هو قالى تعالى بعد شهر بس انا كنت اتحسنت كنت عايزة اروح بس طبعا محدش بيحس بالشئ غير صاحبه بابا وماما كانو رافضين انى اروح تانى فوقفت العلاج وفضلت من شهر 7 الى فات لغايت دلوقتى الحمد لله انا كويسة ومن غير علاج بس اصعب حاجه كانت تعبانى انى لما كنت باجى اقرأ مكنتش بفهم الكلام حتى مع حد كنت مدمرة بمعنى الكلمة والى مضايقنى بقى دلوقتى انو فالفترة الاخيرة دى بدأت الاقى اعراض مالى كانت بتدايقنى زى عرق ايدى جامد اووووى وحتى وانا نايمه وقلبى فيه شكه نتيجه لسرعة ضربات القلب وقوتها بس فنفس الوقت انا عادية بروح وباجى وبتكلم عادى فروحت جبت سيروكسات وزيبريكسا لوحدى من غير مقولت لحد لانومينفعش اصلا بقالى 3 ايام باخدهم اهو عرق ايدى بادئ يخف بس المشكلة فانى لما باجى اذاكر بحس انو فى فدماغى حاجه مش عارفه كأنها تقيلة وفى شكة بردو ساعات فيها وبقيت بفكر وانا بقرأ وده بيضعف تركيزى فالمذاكرة محتاجه حل سرييييع مش عارفة اعمل ايه خايفة يكون الى عملته غلط انى جبت الدوا تانى ولا ايه ؟ مع العلم انى فكلية صيدلة وخاصة كمان وعندى امتحانات وبلاوى وتعبانة نفسى ارتاح بقى :( ياريت تساعدونى وتطمنونى
الاعراض الي تعانين منها هي اعراض انسحاب السيروكسات والزبريكسا انتي ليش لما تحستني وقفتي العلاج هذا اكبر غلط لازم تستمري بالكورس وتراجعي الدكتور بنفس الموعد لانه هو ابخص علشان يوقف العلاج بالتدريج .

قديم 11-04-2014, 04:29 PM   #6
اللهم اغفرلى
عضو نشط

والله يااختى انا مفيش حد بيقف جنبى ولا بيساعدنى مع ان حالتى الحمد لله خفيفة وانا عارفه انا تقريبا عندى اضطراب وجدانى هو الدكتور مقاليش كدة مباشرة يعنى لكن هو قالى انو مرض خفيف وبييجى بالعلاج وفعلا انا اتحسنت بالعلاج سيروكسات 25 وزيبريكسا 5 الحمد لله كنت اتحسنت تماما وحياتى اتغيرت للافضل 180 درجه بعد مكنت مش فاهمة انا بيحصلى كدة ليه وكنت فقدت الامل فحياتى انا اصلا كنت رايحه للدكتور فالاول مع بابا وماما بعد عناء بعد مودونى لواحد دجال وكدة واتهمونى انى مجنونة وممثلة واتشتمت واتبهدلت ومشونى فالشوارع لوحدى كنت خلاص ههرب منهم والله يااختى مليش غير ربنا الحمد لله بدل حياتى بدل مكانت اتدمرت رزقنى بكل حاجه وبدل مهيكون ليا دوا هيكون ليا صيدلية كاملة ان شاء الله بس يارب يعينى انا دلوقتى مش عارفه اعمل ايه انا روحت مع ماما وبردو بعد عناء لانها لغاية دلوقتى وبردو مش مقتنعه وجت معايا وقلتلها لازم نروح للدكتور وتسمعى لانها بتكذبنى والدكتور قالها ساعات بيحصل اضطراب بيأدى لتغير فكيميا المخ وبنعوضه بالعلاج بس هو غيرلى العلاج المرادى ادانى سبرالكس حبايه الصبح وزيريكسا نص بليل واميبريد نص الصبح ونص بليل وقالى تعالى بعد شهر للاسف انا بقالى 3 اسابيع اهو باخده مش حاسه بالتحسن زى مكنت باخد سيروكسات والعلاج خلص منى وماما مش عايزة تساعدنى بالفلوس اجيب الدوا والله مش مسامحاها :( مش عارفه اعمل ايه حد يقولى